Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Vad tycker du?
9
Tankar
Ludde Hellberg
Vd
•
25 Min
Ola och jag har haft många diskussioner om Trump de senaste åren och vi har diametralt olika syn på både hans person och hans avsikter. Håller inte med om många stavelser i den här texten, men för mig är detta Ola i högform, med ett elegant grepp och en underbart provocerande inramning. En fröjd att läsa! (Ser för övrigt fram emot att se vilken diktator Ola kommer jämföra mig med när han minns 20-talet på Kvartal i sina memoarer på ålderns höst 😅)
Widar Andersson
Skribent
•
40 Min
Hur kan man med hedern i behåll jämföra Trump med Hitler? Helt verklighetsfrånvänt i mina ögon. Hitler var ledare för en massmördarregim som gick till attack mot demokratierna i Europa och som mördade flera miljoner judiska människor. Trump har å sin sida tryckt till den islamistiska diktaturen i Iran och i Gaza, och som tydligt står på Ukrainas sida vs Ryssland. USA är under Trump fortsatt demokratins världspolis. Att jämföra Trump med Hitler är helt sinnessjukt.
Linda Shanwell
Reporter och redaktör
•
1 Tim
Människors längtan efter enkla svar och ”starka ledare” i osäkra tider känns tyvärr ganska tidlös. Det behöver inte säga något om huruvida politiken är bra eller dålig, men jag tror ofta att stark personkult kring politiska ledare är ett varningstecken. Det blir lite som med människor som avgudar artister – till slut är allt personen gör genialt.
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
1 Tim
Initierad jämförelse mellan två karismatiska ledare. Och så uppfriskande med en text som redan i rubrik lyckas förekomma reductio ad hitlerum! En grundläggande skillnad mellan Hitler och Trump är, skulle jag säga, att den förra drevs av ideologisk övertygelse (och metamfetamin) medan den senare drivs av egenintresse, fåfänga (och gissningsvis adderall).

Journalister ska givetvis inte ägna sig åt det.
Vad tycker du?
102
Tankar
Henrik Höjer
Redaktör
•
25 May 04:57
Tja, så här kan man bygga en hel text kring ett enda ord, ”samhällsbygge”. Jag reagerade inte en sekund på det när jag läste artikeln som kritiseras. Bra och saklig journalistik är väl en viktig del av ett välfungerande samhälle, som man väl kan definiera som ett pågående samhällsbygge?
Linda Shanwell
Reporter och redaktör
•
24 May 20:36
I texten kritiseras att public service ägnar sig åt ”samhällsbygge”, samtidigt som texten i sig bygger på väldigt tydliga idéer om vilken riktning samhället och journalistiken bör ha. Skillnaden verkar snarare, utifrån textens logik, handla om vilket samhällsbygge man föredrar.
Podd

Fler utrikes födda får rösta
– men allt färre gör det.
Vad tycker du?
26
Tankar
Payam Moula
Chefredaktör på Tiden
•
1 Tim
Omar Makram menar att människor som invandrat i vuxen ålder inte bör kunna bli svenska medborgare. Det skulle innebära att människor som kommer hit för att studera eller arbeta, och som kanske finner kärleken här, bildar familj, eller bara jobbar och bidrar, aldrig fullt ut skulle kunna bli en del av Sverige eller svenskar. Oavsett hur välintegrerade de är. Jag förespråkar själv en mycket begränsad asylrelaterad migration och anser att arbetskraftsinvandringen behöver regleras tydligare. Men jag upplever samtidigt hur en allt mer etnonationalistisk syn på nation och tillhörighet växer fram på högerkanten. Det blir en stat som delar upp människor utifrån ursprung. Vi skulle få ett A och B lag baserat på ursprung. Många människor skulle göra sin plikt, men aldrig få samma rätt, Jag förstår inte vilket samhällsproblem en sådan politik skulle lösa, däremot skulle det skapa en hel del nya.
Vad tycker du?
118
Tankar
Payam Moula
Chefredaktör på Tiden
•
11 Tim
Läsvärd text med viktiga poänger. Jag tror att det ligger mycket i upplevelsen av hårdare konkurrens, vilket också sammanfaller med förändringar av Sverige under den här perioden. Marknadsskolan stärks, skyddsnäten försvagas, arbetslösheten biter sig fast på höga nivåer och samhället erbjuder en andra chans i mindre utsträckning. Jag tror ett anti-etablissemang resentiment växer, som blir höger. Jag undrar också om inte den växande kriminaliteten under samma period i allt högre grad skedde av människor som heter Payam snarare än Ronny, och att många män svarar genom att vilja minska invandringen. Därtill tror jag att SD:s inträde i riksdagen haft betydelse. Partiet består främst av män och talar främst till män (inte minst under de tidiga åren) vilket också bidragit till att dra delar av manliga väljarkåren åt höger. Överlag brukar jag tänka att de unga männens utveckling var ett rationellt svar på utvecklingen, och den insikten upplever jag blir alltmer utbredd.
Matilda Berg
Reporter
•
14 Tim
Vem är väl jag att ifrågasätta en professor Rothstein … men två frågor ställer jag mig: – Det borde ju vara ganska lätt att undersöka om SCB kan se en våg av par- och familjebildningar med svenskfödda kvinnor och utlandsfödda män under den beskrivna perioden? – Samma högersväng som svenska unga män gjort har väl också motsvarande population gjorti de länder som omnämns (USA, Norge, Tyskland)? Analysen känns väl grund och spekulativ. Det är som om kulturen i övrigt inte har förändrats och att till exempel sociala medier inte existerar. De nackdelar med den stora invandringen som de unga männen upplevt har nog i motsvarande grad de unga kvinnorna också märkt av.
Henrik Höjer
Redaktör
•
14 Tim
Denna hypotes är intressant och tankeväckande. Kanske finner någon den provocerande eller utmanande? Vi på Kvartal tar gärna emot repliker/reflektioner/synpunkter på det vi publicerar. Allt för att gynna en frimodig och vital samhällsdiskussion utan skygglappar. Som Bo Rothstein bidrar till på ett värdefullt sätt.
Magnus Thorén
Programledare
•
15 Tim
’Något, oklart vad, har gjort den svenska statsvetarkåren immun mot att analysera detta’ konstaterar Bo i denna ytterst läsvärda text som ger mig många tankar. I mitt arbete med senaste Djupet-avsnittet om kriminella klaner var detta också något som två av de intervjuade, Brinkemo och Merlander, stod frågande inför och verkligen beklagade: varför i princip noll intresse för detta allvarliga och påtagliga fenomen inom akademin? Synd.
Vad tycker du?
4
Tankar
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
Igår 19:15
När man som mamma läser att en 2-åring försvunnit så är den första personen man tänker på, förutom barnet självt, barnets mamma. När det lilla barnet väl hittats så är det henne man vill höra, hennes upplevelser och hennes känslor. (Förutsatt att hon finns med i bilden.) När ingen av medierna ens låter henne komma till tals – trots att hon är där på plats och trots att man visar henne i bild – då finns det goda skäl att undra varför.
Tankar
Anna-Karin Wyndhamn
Författare
•
7 Tim
Det är inte särskilt svårt att förstå att de Agnes Wold avsåg i intervjun i ”Hotspot” är den grupp unga, främst flickor, som har mixad diagnosproblematik och/eller andra trauma. Wold resonerar om hur en ej försumbar del av denna grupp tror att dysforin är källan till måendet/lidandet, när dysforin i själva verket kan vara en följd av en annan diagnos. Upplevelsen av att vara i fel kön avtar i de allra flesta fall, allteftersom tiden går. Inte för alla, men för många. För just dessa unga kan det vara en klok sak att antingen avvakta eller parallellt söka andra medel/förklaringar som kan ge lindring. Att omedelbart bekräfta den nya identiteten är inte alltid rätt sak att göra – särskilt inte när det handlar om unga och sköra individer. Att markera som Nina Larsson gör på X är att inte vilja förstå och se hela bilden, det är att förenkla den.
Vad tycker du?
0
Vad tycker du?
14
Tankar
Ola Wong
Redaktör
•
8 Tim
Skrämmande skildring! Jag har kontaktat Världskulturmuseernas nya överintendent Britta Söderqvist och avdelningschefen Torsten Johansson och erbjudit dem att skriva en replik. Här är tidigare artiklar om #museikrisen: Marknadshyran sprider sig Politikerna tränger ut högkulturen från sina lokaler – nu kommer internationella protester. https://kvartal.se/olawong/artiklar/marknadsohyran-sprider-sig/cG9zdDoxMDU2MjE Världskulturmuseerna bränner sina böcker – varnar för att värdefulla skrifter förstörs. https://kvartal.se/olawong/artiklar/varldskulturmuseerna-branner-sina-bocker/cG9zdDo2NTc4Ng Museikrisen – detta har hänt Kulturminister Parisa Liljestrand säger att hon ”sätter sig in i frågan”. https://kvartal.se/matildaberg/artiklar/museikrisen-detta-har-hant/cG9zdDo3NDI3OQ Kulturkanon för en prideparad med stridsvagn https://kvartal.se/olawong/artiklar/kulturkanon-for-en-prideparad-med-stridsvagn/cG9zdDoxNzA1Ng
Vad tycker du?
2
Vad tycker du?
34
Tankar
Federico Moreno
Reporter
•
26 May 20:31
När jag läser om alla individanpassade krav tänker jag genast på Grotescos sketch om föräldramötet. Fast det gör jag i och för sig även när jag själv sitter på föräldramöten. Det finns något nästan surrealistiskt i de här kraven på lärarna – att allt ska formas efter varje enskild individ på ett sätt som knappast kan vara bra för kollektivet och som därmed i längden också riskerar att missgynna just individen. Därför är det ändå positivt att läsa att extra anpassningar nu tycks vara på väg att förpassas till historien. Samtidigt får vi nog hålla ett öga på vad som ersätter dem.
19:05
18:43
18:35
17:55
17:48
17:18
17:11
16:17
15:56
15:37
14:25
14:11
13:45
12:36
11:21
10:56
10:14
Vad tycker du?
17
Tankar
Göran Fröjdh
Reporter
•
1 Tim
Det är bedrövligt att vissa så kallade forskare ens kan komma på idén att vilja relativisera könsstympning av små flickor. Och man kunde önska att upprördheten mot denna vidriga sedvänja skulle generera ens en promille av den kritikstorm som just i dagarna riktats mot en senior professor i klinisk bakteorologi.
Matilda Berg
Reporter
•
1 Tim
Den här artikeln handlar om en flera tusen år gammal sedvänja som är en realitet för tusentals överlevare i vårt land, och som riskerar att drabba många tusen flickor som går i svenska skolor. Alldeles oavsett vad man anser om migrationspolitiken som förts och förs i Sverige så är detta en realitet. Empati för överlevare och barn i riskzonen är det minsta vi kan visa. Själv är jag stolt över att det finns specialistmottagningar på tre platser i Sverige, hoppas att det blir fler och att så många som möjligt kan få hjälp. Många lärare, socialarbetare, grannar och andra medmänniskor tampas med hur de nödvändiga samtalen ska föras, jag hoppas att de vågar och orkar ta dem.
Vad tycker du?
18
Tankar
Federico Moreno
Reporter
•
25 May 19:28
När jag läste om sökandet, medan timmarna gick och dag blev natt, befarade jag det värsta. Vilken känsla det måste ha varit att hitta den lille tvååringen oskadd, helt ensam i skogen. Jag har inte alla detaljer om exakt vad som hände i söndags – men en sak är säker: vilka hjältar de var, varenda en som deltog i sökandet från förmiddag till långt efter midnatt.
Vad tycker du?
27
Tankar
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
24 May 20:07
Jag tänker rätt ofta på vilken tur jag haft som med en hårsmån undkom den där katastrofen. Man får vara tacksam om smartphones och ”sociala medier” som vi känner dem idag inte var en del av ens tidiga tonår. Idag vet många att hålla mobiler så långt borta från sina barn som möjligt, så långt upp i åldrarna som det bara går (om än aldrig tillräckligt långt). Om ett decennium, när min egen dotter blir tonåring, så tror (hoppas!) jag att vi hittat ett sätt att reglera den digitala uppmärksamhetsekonomin, detta svarta tjejsväljande hål.
Vad tycker du?
35
Tankar
Jonathan Kärre
Reporter
•
Igår 10:39
Fint reportage, stilla och välavvägt. När Park säger att han inte tänker göra vänsterns jobb, betyder det att han identifierar sig som höger? Detaljen nedan, från faktarutan, var reportagets höjdpunkt för mig. Det säger en del om Parks orientering i rumtiden: ”Framtidsplaner: Jag ska öppna en öl och se om det blir nåt fucking drag på den här jävla Teckna Mohammed-dagen.”
Vad tycker du?
64
Tankar
Pelle Zackrisson
Reporter
•
Igår 17:23
Lite spännande sidospaning: Ebba Busch (KD), energiminister och ministerkollegan Nina Larsson (L) tycks landa i lite olika tagningar här. ”Agnes Wolds attacker på utsatta personer är inte värdiga ett öppet och fritt samhälle,” skriver Larsson. I samma inlägg talar hon om ”hat och hot”. Busch tagning är i stället att hon varnar för cancelkultur och ifrågasätter Garplinds ”kärring”-etikett på Agnes Wold. ”Att vilja tysta någon med kommentarer som ’mygga av kärringen’ tycker jag är att gå för långt för alla, även en public service-medarbetare”, skrev Busch i ett uttalande till mig.
Vad tycker du?
22
Tankar
Ola Wong
Redaktör
•
25 May 11:03
Samtidigt som vi publicerar denna artikel säger USA:s utrikesminister Rubio att ett avtal kan komma redan idag. Beskeden är, som vanligt, motstridiga. En sak som Jonas A Erikssons artikel visar tydligt är hur pressen ökar på USA att få till ett avtal. Den styrande klassen i USA är helt beroende av att hålla AI-bubblan i luften, konstaterade den alltid läsvärde kinesiske ekonomen Andy Xie i sitt senaste nyhetsbrev (https://mailchi.mp/4965a32e61fa/dr-andy-xies-scmp-articlehow-the-us-federal-reserve-created-a-financial-opioid-crisis-in-the-west-14056719?e=8540cbb81d). Med den logiken måste Trump få till ett avtal med Iran, eller riskera elitens vrede. Han kan inte snacka bort oljebrist. Problemet är att ju desperate USA blir desto mer har Iran att vinna på att höja insatserna. Vad tror du – är det lugnet före stormen, eller kommer allt fixa sig?
Vad tycker du?
99
Tankar
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
26 May 20:34
Det är förståeligt att vittnet till dödskörningen reagerar på beskrivningen av den hemska händelsen som en “olycka”. Vårdslösheten i detta och andra fall som tas upp i artikeln finns det ingen ursäkt för. Samtidigt undrar jag om det finns belägg för att beskriva sådana incidenter som ”systematiska” eller ens som vanligt förekommande? Sverige har ju sedan drygt 30 år tillbaka en ”nollvision” enligt vilken ”ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken”. I ett PM från Transportstyrelsen tidigare i år stod det att det omkom 208 personer i vägtrafiken 2025 – det näst lägsta antalet som uppmätts och det samtidigt som antalet resor med bil och tung trafik ökat. Av de som omkom var 26 fotgängare, vilket är lika med snittet för de senaste tre åren. Och nedgången av omkomna i trafiken jämfört med tidigare år märktes främst bland oskyddade trafikanter, särskilt cykel och MC. En positiv utveckling som självklart är en klen tröst för de som drabbats, skadats, dödats – och deras anhöriga.
Anna Axfors
Författare
•
25 May 21:23
Cyklade med barnen för några veckor sedan då en bil backade upp på trottoaren i hög fart några meter framför oss, för att vända. Också i Malmö. Man förstår inte riktigt hur det står till i huvudet hos dessa chaufförer. Mordet (som väl är ett bättre ord än olycka) på 15-åringen är nog tyvärr inte det sista.
Federico Moreno
Reporter
•
25 May 21:11
Jag minns när en 20-årig man, som ville imponera på sina vänner, körde runt i hög hastighet utanför en skola i centrala Malmö år 2016 och till slut körde på en ung kvinna, som skadades allvarligt. Och när en annan 20-åring, fyra år tidigare, körde ihjäl en 60-årig cyklist nära Triangeln, innan han försökte köra på poliser och flydde i hög hastighet. Först efter åtta minuter vansinneskörning kunde han prejas av vägen. Det som gör mig förbannad är likgiltigheten inför andra människors liv — som när jag ser bilister stressa fram nära skolor och barn. Mannen som körde ihjäl den 15-åriga flickan i fredags misstänks bland annat för grovt vållande till annans död. Sydsvenskan rapporterade idag att polisen efterlyser vittnen. Man misstänker nämligen att mannen kört vårdslöst på flera platser redan före ”olyckan” som Sydsvenskan kallar dödskörningen.
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
25 May 21:08
Som cyklist i Malmö har man varit nära på att stryka med både en och två gånger när de bilburna ligisterna slirat runt på stan i all sin obryddhet inför andra människors liv. Att en 15-årig fotgängare inte överlever grön gubbe vid ett övergångsställe mitt på dagen är vårdslöshet på en helt egen nivå. Må det få konsekvenser.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
25 May 19:08
Som cyklist i Stockholm är jag nästan förundrad över att det inte körs ihjäl ett tiotal cyklister varje morgon när bilar svänger höger upp på Hornsgatan från Liljeholmsbron. Det verkar vara oerhört attraktivt att tjuva lite rött trots att det står 100 cyklister i startgroparna bredvid. Troligen skulle man behöva bygga stan för långsammare och krångligare biltrafik. Kanske nivåskillnad vid övergångsställen, så bilarna liksom måste köra upp på trottoaren. Men det är ju sällan så populärt. Svårt detta
Vad tycker du?
62
Tankar
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
44 Min
Det är klart tröttsamt med det självspäkeri som grasserar inom delar av journalistkåren, och då särskilt inom de icke-institutionella redaktionerna (dit räknar jag förstås även Kvartal). Inget gott kommer av att vare sig urvattna yrkets betydelse eller måla upp de yrkesverksamma som särskilt uppblåsta, särskilt politiska drivna etc. Journalist är inte en skyddad titel, nej, men det betyder något att vara journalist, det är inte bara vemsomhelst med mygga och mobil. Främst handlar det om ett löfte och en strävan efter att söka sanning och skildra verklighet och det borde värdesättas högre. På andra sidan finns en lika tröttsam inställning till den mediekritiska vår (eller höst, om man då vill) vi nu lever i, där kritik slappt avfärdas som politiskt kampanjande. Det jag saknar här är lyhördhet, ödmjukhet och nyfikenhet inför publikens faktiska upplevelse i förhållande till etablerade medier. Det finns andra mer konstruktiva vägar än att antingen självspäka eller gå till motattack.
Jesper Andersson
Poddproducent
•
11 Tim
Ironiskt nog är den ena forskaren och debattförfattaren socialdemokrat, vilket inte framgår i DN:s text och till en början inte heller i vårt referat. Fredrik Stiernstedt kandiderade för Socialdemokraterna i kyrkovalet. Pratar man om tillit kan det kanske vara lämpligt att själv vara helt transparent. Nu kan jag förstås inte veta om det var Stiernstedt själv eller DN Debatt som valde att utelämna den detaljen, men oavsett är det väl just sådant som riskerar att skapa misstro – inte för att det nödvändigtvis behöver påverka slutsatserna.
Vad tycker du?
27
Tankar
Federico Moreno
Reporter
•
Igår 20:29
Jag vill berömma att SVT sätter luppen på elitens fostran. Det är inte lätt att göra journalistik om överklassen. Det verkliga etablissemanget behöver nämligen sällan medierna för att få som de vill, och därför får vi så sällan samma inblick i den gruppens problem som i exempelvis socialt utsatta områden. Men flera saker skaver. Oavsett vem man granskar måste det finnas en vilja att höra alla sidor och lyfta de viktiga perspektiven. Att SVT inte har kontaktat de misshandlade barnens föräldrar, trots att man arbetat med dokumentären i ett och ett halvt år, är märkligt. Dessutom är det normalt rutin för reportrar att höra av sig till föräldrar när man berättar om något som rör minderåriga. Att man genomgående kallar misshandeln för ”incidenten” och inte låter tittaren dra sina egna slutsatser om Lundsberg är inte heller till dokumentärens fördel. Jag kan tänka mig att SVT fått in tips efter all uppmärksamhet kring serien — och jag hoppas att man gör något bättre av dem framöver.
Vad tycker du?
88
Tankar
Ola Wong
Redaktör
•
24 May 07:26
Det är märkligt att Northvolt lanserades som ett alternativ till kinesiska batteritillverkare – men sedan gjorde man sig beroende av Kina, som har allt att vinna på att Northvolts satsning inte skulle lyckas. Men samtidigt finns det något gravt vilseledande i skribentens historieskrivning. Det var inte någon nyliberalt marknadstänkande som gav Sverige ett kärnkraftsverk om året (Christian Berggren beskriver hur det gick till här https://kvartal.se/kvartal/artiklar/sa-kunde-vi-bygga-ett-karnkraftverk-om-aret/cG9zdDo3ODQy) Det var inte hands-off från staten som skapade Taiwans världsledande ställning på halvledare. Det var DARPA, en statlig amerikansk myndighet som lade grunden för internet. Kina visar nu den fruktansvärda kraften i en stat som sätter musklerna bakom företag, och om vi inte vill vara helt beroende av Kommunistpartiet för framtidens teknologier måste vi ge företag möjlighet att konkurrera med dem. Med detta sagt håller jag med skribenten i poängen om tystnadskultur.
Widar Andersson
Skribent
•
24 May 07:14
När makthavare bestämmer sig för hur saker och ting är innan verkligheterna har visat hur landet ligger; ja då går det ofta på tok. Vilket Ola Källqvist lågmält, lätt vemodigt och lärorikt sätter ljuset på. Vi står inför stora förvaltningspolitiska reformer här hemma och i EU; den saken är klar. Som Källqvist skriver så är verkligheterna på väg att komma ikapp. Ekonomisk realism och politisk reformism är på väg tillbaka. Vilket är hoppingivande för folk, fä, företagande, förvaltning och förnuft. Vi kommer från lägen där ideologiska önskebilder fick makthavare i många förvaltningar och företag att förtränga verkligheter om svenska utsläpp, invandring, batterier, näringsliv, konkurrens, brott & straff, ingenjörsvetenskap, el, marknadsekonomi och produktivitet. Vi är i ett läge där folkviljan har trängt ut ideologiskt udda villfarelser om hur sunda samhällen fungerar. Vi är på väg mot ett läge där politiken sköter sitt på ett bättre sätt så att vi andra kan sköta vårt på bättre sätt.
Vad tycker du?
26
Tankar
Anna-Karin Wyndhamn
Författare
•
25 May 07:47
Jag minns exakt var jag befann mig när jag fick det telefonsamtal som berättade att jag antagits till forskarutbildningen: jag stod på Manhattan i NYC, med klädpåsar från Macys i ena handen. Det var fullt av folk omkring mig, men jag var där solo. Trots skyskraporna längs avenyerna, var det som om hela horisonten flyttade sig i och med beskedet hemifrån. Något nytt och något ännu okänt blev möjligt. Jag blev så lyckligt att jag gick tillbaka till affären och köpte en klänning till. När jag var färdig hade jag 11 kronor kvar på kontot. Den där sista rosa långklänningen bar jag, sex år och två barn senare, på min disputationsfest.
Vad tycker du?
3
Tankar
Widar Andersson
Skribent
•
26 May 16:00
Bidragstak och kvalificering in till välfärdstjänster är, med tanke på Sveriges utsatta läge, rätt politik. När socialförsäkringen infördes 1955 tog socialminister Gunnar Sträng, Erlander och de andra i S-C regeringen höjd för att många människor av olika skäl skulle bidra väldigt lite men kosta desto mer. Vilket är och var själva grundtanken med ett solidariskt system. Men förmånstagarna får inte bli för många. Och förmånstagarna ska inte flytta in till Sverige för att snabbt få bidrag. Då mister solidariteten sin kraft. Hade S röster behövts för att få igenom proppen så hade de röstat annorlunda. Men jag tycker de borde ha röstat annorlunda i iallafall. Solidaritet ska inte förväxlas med välgörenhet.
Vad tycker du?
51
Tankar
Widar Andersson
Skribent
•
26 May 11:26
När man läser om saker och ting i politiken och statsförvaltningen som verkar alltför skruvat för att vara sant så är i vart fall min normalreaktion att tro just att – det här kan inte vara sant. Statliga myndigheter som struntar i Säkerhetspolisens varningar om vissa organisationers samröre med brutala terrorregimer som Iran – det kan väl till exempel inte vara sant? Men tyvärr: Det är sant. Betyder det att statliga departement och dess myndigheter är infiltrerade av islamistiska klaner? Sådant förekommer nog här och där och då och då. Men de grundläggande problemen handlar nog snarare om en urbota förlegad förvaltningskultur i staten. Vi har alldeles för många bidragsutbetalande myndigheter. Vi betalar ut alldeles för mycket i statsbidrag till föreningar. Självstyret i varje myndighet gör att man inte måste bry sig om vad Säpo säger. Kommande regeringar behöver utse trovärdiga och kunniga statsråd som på allvar kan ta itu med reformeringen av dagens destruktiva förvaltningselände.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
26 May 10:00
Denna artikel är en perfekt illustration av Sveriges systemfel. Att vi har byggt ett bidragskomplex som är så komplext att vi som samhälle betalar för saker vi som samhälle samtidigt vill begränsa, och att detta bara fortgår, är helt otroligt egentligen. Inga nyheter, men ständigt häpnadsväckande.
Vad tycker du?
29
Tankar
Ola Wong
Redaktör
•
24 May 07:41
Henrik Schildt Lundberg speglar här idéer som blivit vanligare i USA:s styrande elit, men i en svensk kontext. Min tanke: Vad gäller Thiels dygder så lever han onekligen efter sin devis ”competition is for losers”. Den som vill ge mer makt till techaristokrater kommer att förlora sin plånbok, och deras länder sin suveränitet. Vad gäller ”långsiktiga dygder” så gick Musk på några år från att vara klimataktivist, livrädd för AI och Demokratväljare till dagens 180-gradare. Politiska partier har betydligt långsiktigare dygder. Det techeliten gör rätt är att den fokuserar på dagens största motsättning: Det är inte längre den mellan stat och marknad utan den mellan människa och maskin: Hur stor del av tillvaron ska styras av digitala system och utländska monopolföretag som vi inte kontrollerar? Demokratin har inte hängt med där, medan den nya adeln riggar politiken efter sina ekonomiska intressen. PS. https://www.businessinsider.com/elon-musk-on-climate-change-2015-12
Payam Moula
Chefredaktör på Tiden
•
23 May 21:33
Jag är själv aristoteliker och lutade mig mot hans dygdetik såväl i mina doktorandstudier vid KTH som i min bok Det goda. Därför gläder det mig när någon påminner om dygdernas betydelse. Samtidigt känns det märkligt, för att uttrycka saken milt, att se techbros och Peter Thiel framställas som några föredömen i fråga om dygd. Många av dessa figurer präglas snarare av excentricitet, narcissism och en dragning till maktkoncentration. De stödjer ofta politiska gestalter som Donald Trump och vill montera ned institutioner och normer som begränsar just deras inflytande eller förmögenheter. Möjligen förkroppsligar de vissa kapitalistiska eller entreprenöriella dygder – risktagande, innovationskraft, beslutsamhet – men det är något helt annat än de medborgerliga dygder förknippade med ett gott samhälle: måttfullhet, ansvar, omdöme och omsorg om det gemensamma bästa.
Vad tycker du?
181
Tankar
Payam Moula
Chefredaktör på Tiden
•
25 May 08:09
Välskriven text. I grunden delar jag uppfattningen att public service är en unik tillgång, men kanske inte bara den dag kriget kommer. Redan nu råder enligt regeringen följande: ”Sverige befinner sig inte i ett öppet krig, men utsätts kontinuerligt för hybridpåverkan och gråzonsoperationer från främmande makt.” Det är i en sådan tid som public service får sin unika roll. Styrkan ligger i att det ägs gemensamt. Att det ytterst står under medborgarnas tjänst, kan granskas offentligt och lyder under ett demokratiskt ansvarsutkrävande. Vad händer om den institutionen försvagas eller försvinner? Vilka träder då in i dess ställe? Jag bävar inför ett medialandskap där informationsflödet domineras av särintressen, fackliga organisationer, multimiljardärer eller aktivistiska nätverk, och där lojaliteten ytterst riktas uppåt mot ägare och finansiärer snarare än mot medborgarna.
Magnus Thorén
Programledare
•
23 May 20:07
Ett mer närliggande skäl att behålla PS är att både SR och SVT gör en radda riktigt bra program som får mycket annat (och inte minst sånt som kritikerna lyckas få till) att blekna. Svenska nyheter, Aktuellt, P1 morgon, UG, Dokument inifrån, Snedtänkt osv. Det finns klara effektiviserings- och förbättringsområden. Men Kärre är on the point.
Jörgen Huitfeldt
Programledare
•
23 May 08:04
Spännande med den patriotiska infallsvinkeln på denna eviga debattfråga. Den känns dessvärre mer relevant än för något decennium sedan. Beskrivningen av den slappa reflexmässiga kritiken mot allt SR/SVT gör är träffsäker. Jag skulle däremot nog invända mot resonemanget att PS skulle behöva vara så stort och brett som det är idag för att kunna fylla den här funktionen i krig eller kris. Eftersom människor idag konsumerar TV på ett helt annat sätt än under tablå/broadcast-TV:s tid försvinner det argumentet för ett stort och brett PS. Folk tittar digitalt på enskilda program, inte på kanaler och bryr sig inte alltid så mycket om det är Netflix eller SVT de kollar på. Det är ju ändå externa produktionsbolag som gör själva programmen. Så för feta hundar och forcerade äktenskap med främlingar finns inte längre några goda argument, tycker jag. Kärnfokus bör ligga på nyhets- och samhällsjournalistik samt att värna dramaproduktioner på det svenska språket.
Göran Fröjdh
Reporter
•
23 May 07:56
Under krigstid har staten långtgående möjligheter att ta kontroll över samhällsviktig infrastruktur, däribland medieföretag. Blir det krig kan staten ta över TV4, Aftonbladet, Expressen och DN och tillsätta politiska censorer i ledningen samtidigt som kanaler som Riks och Samnytt (och kanske Kvartal) förbjuds. Därför tror jag kanske inte att det finns något egentligt behov av att säkra upp en ”oberoende” medieaktör för mångmiljardbelopp bara för att kriget kanske kommer. När jag tänker efter så är debatten om public service snarlik den om Systembolaget. Två verksamheter som anses livsavgörande för att inte nationen ska falla ner i totalt kaos. Samtidigt kan ingen riktigt förklara exakt vad som gör oss svenskar inkapabla till eget kritiskt tänkande eller varför alkoholskadorna skulle rusa i höjden om vi tilläts köpa starköl på Ica.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
23 May 06:30
Det låter närmast totalitärt att organisera ett samhälle för att optimera statens möjligheter i en kris. Själv tror jag att motståndskraften blir större om ett land inte leds att etablera samma medievanor, risken för att en fientlig aktör lättare kan ta just det mediet finns då. Är public service i själva verket opatriotiskt då vi underlättar rysk propaganda om vi blir ockuperade?
Jesper Andersson
Poddproducent
•
23 May 05:28
10 miljarder om året för att upprätthålla tittarvanor kring På spåret och Gift vid första ögonkastet — för att statsledningen ska ha en betrodd kanal vid ett eventuellt framtida krig — känns som ett rätt dyrt totalförsvarsargument. Särskilt när regeringen har egna kommunikationskanaler, och det finns mobilnät, radio och internet. Och för tydlighetens skull: detta är inte ett argument för eller emot public service, bara en tanke om argumentationen. Kan också avslöja att mitt hushåll följer både På spåret och Gift.
Vad tycker du?
45
Tankar
Staffan Dopping
Poddredaktör
•
23 May 06:46
Thomas Nordegren hade titeln gruppchef när P1-långköraren ”Kanalen” i januari 1993 omstöptes till Studio Ett. Jag var en av programledarna, och det har jag Thomas att tacka för. Det fanns ett betydande motstånd på dåvarande Ekot mot mitt namn. Nå, resten är historia. Nu är Thomas 73 år; det är gammalt i Sveriges Radios ögon. Men inte i Kvartals. Nu har han debuterat som programledare i Veckopanelen, och det blir mer i juli!
19:05
18:43
18:35
17:55
17:48
17:18
17:11
16:17
15:56
15:37
14:25
14:11
13:45
12:36
11:21
10:56
10:14
Vad tycker du?
25
Tankar
Widar Andersson
Skribent
•
11 Tim
Det blir en tuff valrörelse. På ena sidan har vi S som i denna mätning ligger cirka 1, 5 procentenheter över valresultatet 2022. På andra sidan har vi M/SD som tillsammans har tappat ungefär 2 procentenheter sedan 2022. S har 32 procent och M/SD 37 procent. Utöver MP (+ 2, 5) och L (-1, 3) så ligger småpartierna ungefär på valresultatet. Min tanke är: Vad skulle kunna hända som får människor att flytta sig mellan S och M/SD? Och vad får de många osäkra väljarna att någon av de sista dagarna bestämma sig för den ena eller andra sidan? Ingen av sidorna har en klar regeringsuppställning. S går fram själv och vill inte regera med V och MP. L kommer sannolikt att åka ut. Så regeringsfrågan känns rätt död som sidbytarfråga. Arbete eller bidrag var en fråga som fick många arbetare att rösta på Reinfeldt 06. Invandring och krim har dragit flera hundratusen väljare till SD. Kanske kan försvaret (typ JAS till Ukraina) röra om? Terrorism? Soloinsatser av Busch, Damberg, Strömmer, Åkesson?