Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Bemöter kritiken.
”Våldsamt provocerad”
Lägsta priset sedan 27 februari.
Engqvist bör be om ursäkt.
Tankar
Efter JO-anmälan.
Remarkabel resa från demokratihot till regeringsunderlag.
Vad tycker du?
24
Den stora frågan.
Vad tycker du?
7
Har JO-anmält åklagaren.
”Hyckleri och dubbelmoral.”
Vad tycker du?
52
Ny undersökning presenteras i Almedalen.
Vad tycker du?
75
Tankar
Linda Shanwell
Reporter och redaktör
•
Igår 08:47
“Och lika mycket som TV4:s reporter valde att fokusera på det starkare demokratistödet, lika mycket valde undertecknad att fokusera på missnöjet i rapporten.” Detta sammanfattar dilemmat på ett bra sätt. Som journalist väljer man alltid en vinkel. Det är det enda sättet att göra en berättelse begriplig och relevant. Problemet uppstår när delar av befolkningen upplever att samma perspektiv återkommer gång på gång, medan andra delar av verkligheten hamnar i skymundan.
Magnus Alselind
Redaktionschef
•
22 Jun 19:39
Gapet mellan medborgare och medier växer. Men det tycks inte få etablerade medier att öppna sig och ta intryck. Av övriga medier är det bara TV4 som uppmärksammat denna rapport och då vinklat på ”starkare stöd för demokratin”… trots att det är anmärkningsvärda siffror vad gäller hur medier alltmer uppfattas som en ”politisk aktör” samt hur misstron mot SR och SVT fortsätter att beläggas på Tidösidan: 47 procent (KD/L/M-väljare) och 69 procent (SD-väljare). När Kvartal pekat på detta tidigare har företrädare för public service antingen slagit tillbaka eller valt tystnad. Hur länge håller det för branschen att skylla på budbäraren eller skrämmas med techjättarna?
Utesluter inte liknande i Thailand.
Vad tycker du?
12
Tankar
Linda Shanwell
Reporter och redaktör
•
Igår 08:26
”Bland annat ska vi återuppliva en gammal, väldigt känd SD-affisch med två blonda barn som promenerar i en sommarmiljö där det står: Ge oss Sverige tillbaka.” Jag har svårt att se att ett liknande budskap skulle sättas upp på svenska reklamtavlor. Men å andra sidan, vem vet? Jag får en känsla av att SD:s valreklam kommer att vara mer konfrontativ i år än under tidigare valrörelser. Kampanjen i Marbella är kanske ett tecken på det.
Federico Moreno
Reporter
•
22 Jun 21:27
Svenskar har flyttat till spanska solkusten sedan 1960-talet och byggt upp svenska skolor, kyrkor, företag och föreningar. I Fuengirola finns till och med en av världens största svenska utlandsskolor och ett omfattande svenskt föreningsliv. Därför är det förstås rejält ironiskt när SD söker röster bland utlandssvenskar samtidigt som de hemma i Sverige ställer långtgående krav på assimilering.
Vad tycker du?
17
Tankar
Federico Moreno
Reporter
•
21 Jun 11:06
Artikeln får mig att tänka på Öresundsbron, som jag ser från mitt bostadsområde och som för mig och många andra i Malmö blivit det som tunnelbanan är för många stockholmare. Öresundsregionen är förstås inte Nordirland. Här finns ingen konflikt eller fredsprocess. Men här visade flyktingkrisen 2015 något liknande om vad som händer när en gräns som blivit osynlig plötsligt blir synlig igen. Under nästan två decennier hade Öresundsregionen vuxit samman till en gemensam arbetsmarknad där omkring 15 000 människor pendlade över sundet varje dag. När ID- och gränskontroller infördes i januari 2016 ökade restiderna kraftigt, förseningarna blev fler och en hel del pendlare upplevde att vardagen inte längre gick att få ihop. En del sa upp sig från sina jobb i Danmark, andra flyttade över sundet eller tog sämre betalda arbeten i Sverige för att slippa den osäkra pendlingen. Mer än 500 pendlare gick senare samman och krävde skadestånd från staten eftersom de ansåg att kontrollerna orsakat dem ekonomisk skada och kraftigt försämrat deras vardag. Jag har själv bekanta som bor i Malmö och som till vardags jobbar som polis, sjuksköterskor och kundtjänst på andra sidan bron. Protesterna handlade sällan om att folk var emot gränser i sig. De handlade om att de upptäckte hur beroende de blivit av att leva som om gränsen inte finns – och hur det krockade med statens behov av kontroll.
Elaf Alis fråga är avgörande.
Vad tycker du?
180
Vad tycker du?
11
Tankar
Jesper Andersson
Poddproducent
•
2 Tim
Jag har svårt att se spridningen av Anderssons makes privatekonomi som något annat än ett högerspinn. Visserligen kan man hävda att det handlar om hushållsekonomin, men hur han väljer att lägga upp sin ekonomi – dessutom på ett lagligt sätt – har knappast något större värde. Hade Magdalena Andersson själv gjort det hade det varit lättare att kritisera och anklaga henne för dubbelmoral. Å andra sidan har hon väl inte uttalat sig i frågan på snart tio år?
Vad tycker du?
35
Tankar
Pelle Zackrisson
Reporter
•
5 Tim
Ygeman, Morgan Johansson och Annika Strandhäll nämndes i talet. Jimmie Åkesson följer Simona Mohamsson i spåren med attacker mot en S-regering som han anklagar för att vara beredda att sälja ut landet för makten. Räkna med att tonläget skruvas upp ordentligt i valrörelsen nu. Vad tycker Kvartals läsare om det? Är det bra, att valet mellan blocken blir tydligare, eller skulle du önska att man pratade mer om sin egen politik?
Vad tycker du?
98
Tankar
Göran Fröjdh
Reporter
•
2 Tim
Jag har läst kändisuppropet men har svårt att förstå vad de egentligen menar. Är det brist på att demokrati att regeringen driver igenom lagstiftning trots att vissa jurister är emot? Är det klimatförnekelse att inte följa Klimatpolitiska rådets rekommendationer, eller att ifrågasätta Johan Rockströms tipping points? Jag har läst kändisuppropet men har svårt att förstå vad som menas. Är det brist på att demokrati att regeringen driver igenom lagstiftning trots att vissa jurister är emot? Är det klimatförnekelse att inte följa Klimatpolitiska rådets rekommendationer – eller att ifrågasätta Johan Rockströms tipping points? Målet med uppropet är enligt undertecknarna ”ett Sverige fritt från populism, rasism och klimatförnekelse”. Ingen vill förstås ha rasism, men de andra två yttringarna är nog svåra att stoppa med mindre än vissa inskränkningar av… demokratin?
Federico Moreno
Reporter
•
4 Tim
Besynnerligt att Richard Jomshof blir upprörd över att människor engagerar sig politiskt – och avfärdar dem som töntar. (Läs gärna även Jespers tanke här bredvid). Än märkligare är att han ställer kampen mot gängkriminaliteten mot en manifestation för klimatet och demokratin, som om det vore motsatta intressen. I en demokrati måste människor kunna organisera sig, demonstrera och uttrycka sina åsikter – självklart även när de riktas mot ett politiskt parti. Märkligt också hur enögt Jomshof beskriver våldsbrott när han skriver om hur ”svenska pojkar förnedringsrånas och svenska flickor utsätts för olika former av sexuella övergrepp”. Som om brottsoffers värde avgörs av deras bakgrund eller nationalitet. Politiker som värnar ett demokratiskt samhälle bryr sig om alla brottsoffer, inte bara dem som passar den egna berättelsen. Det gäller oavsett om offret har ett svenskt namn eller är den 24-åriga läraren Soha Saad, som dödades i ett bombdåd i Storvreta, den 20-åriga juridikstudenten Liza, som sköts ihjäl i Tullinge, eller 12-åriga Adriana, som sköts till döds när hon rastade sin hund i Alby.
Jesper Andersson
Poddproducent
•
6 Tim
Sverigedemokraternas Richard Jomshof har nu på X svarat på Stenströms och de andra kändisarnas evenemang: ”Men snälla, vilka töntar. Dessa ”kändisar” föredrar alltså ett Sverige präglat av gängkriminalitet och organiserad brottslighet, där svenska pojkar förnedringsrånas och svenska flickor utsätts för olika former av sexuella övergrepp av ”nysvenskar”. Tack, då vet vi det.”
Vad tycker du?
147
Tankar
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
9 Tim
Kan bara tänka mig hur surrealistiskt det måste kännas att bli straffad för att man inte håller god min och ler och applåderar när en spritt språngande naken kejsare kliver in och sätter sig i tandläkarstolen. En naken kejsare är trots allt en naken kejsare. Vad var det arbetsplatsen angav som skriftligt skäl för att så hastigt ge Herlitz sparken?
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
10 Tim
Efter att ha läst detta blir jag nyfiken på hur Åsa Hemingway, som själv är jurist, ser tillbaka på samma händelse och tid. Hon gick tydligen vidare 2021 till att bli departementsråd och chef för Enheten för medier och demokrati vid Kulturdepartementet och sedan, hösten 2025, blev hon generaldirektör och chef för Myndigheten för tillgängliga medier.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
11 Tim
Blev påmind om den här historien när någon nämnde på X att det var 10 år sedan Bernt Herlitz historia uppmärksammades. Jag tycker det är viktigt att personer som hamnar mitt i vår tids mest brännande frågor skriver om det själva så att diskussionen inte förs över huvudet på huvudpersonerna. Läs gärna! Rätt eller fel att larma Migrationsverket om misstänkt åldersfusk får man tycka vad man vill om. Herlitz skriver självklart utifrån sitt eget perspektiv. Det bästa motargumentet är väl att en tandhygienist främst ska ha patientens bästa för ögonen. Detta är en avvägning där man kan komma till olika slutsatser, som sig bör i ett öppet samhälle.
Vad tycker du?
3
Tankar
Staffan Dopping
Poddredaktör
•
50 Min
Här berättar Karin Nelsson inte bara om hur hennes opinionsinstitut arbetar, utan också om hur det kom sig att hon från början kom in ”mätningsbranschen”. Hon är genuint intresserad av människor, vilket uppenbarligen bidrog till att hon fann sitt första jobb på Sifo i Ronneby så intressant och utvecklande. Hon är så starkt engagerad i de opinioner som hon mäter att hon kan bli rörd när hon öga mot öga får möta personer som har besvarat Demoskops frågor. Programledaren Henrik Höjer når verkligen fram till både yrkespersonen och medmänniskan Karin Nelsson. Lyssna!
Vad tycker du?
25
Tankar
Widar Andersson
Skribent
•
22 Jun 20:25
Allt sedan jag var liten pojk har jag haft svårt för allt för högtravande och självförhärligande ”ordsallader” om demokrati. Min olust och tvekan kan kanske bero på min uppväxt i en liten bruksort runt en pappersmassefabrik och ett sågverk där en klassisk arbetarsocialdemokrati hade hand om det politiska. Inom bruksarbetarsocialdemokratin där jag växte upp fanns en påtagligt nykter och realistisk syn på chefer och makthavare, även i de egna politiska leden, som gärna vill sätta sig själva på demokratiska piedestaler. Vi talar alls inte om makthavarförakt utan snarare om makthavarförstånd. Ju högre upp man kommer desto närmare har man till det högstämda och överdrivna. I takt med att man stiger i graderna har man också allt närmare till behoven, möjligheterna och ibland till kraven på att göra saker och ting som går på tvärs mot allt det högstämda. Man ger sig in i intriger, maktkamper, ryktesspridning, negativa kampanjer, blundar för brott och kohandlar ibland bort löften man givit för att nå andra fördelar. Och så vidare. För mig är därför folkviljan demokratins fundament. Hemlandet för demokratin är USA. I Självständighetsförklaringen som om knappt två veckor fyller 250 år nämns flera medborgerliga rättigheter. I slutklämmen konstaterar den nya nationens kreatörer att ”för att säkra dessa rättigheter, har regeringar inrättats bland människorna, vilka erhåller sin rättvisa makt från de styrdas samtycke.” Kan det sägas vackrare? Demokratin bygger på de ”styrdas samtycke”. Inte på högtravande demokratiska ordsallader från höjdare inom politiken, i samhällsförvaltningen eller i media. Utan de styrdas samtycke är ni inget. Det är det som är demokrati. Det lärde jag mig på fabriken och i Folkets Hus. Långt innan jag förstod det.
Avgår 10 år efter brexitomröstningen.
Vad tycker du?
6
”Jag är förvånad.”
Vad tycker du?
21
Tankar
Pelle Zackrisson
Reporter
•
22 Jun 13:15
Det som stör i det här är hur Andersson rekryterades till att wallraffa. Emil Hellerud frågar honom om att gå undercover. Andersson hade ingen fast anställning, fick inte heller fast anställning förrän efteråt, och var i en situation där det är svårt att säga nej. ”Tänk om jag inte får någon till chans”, lär Andersson ha tänkt minst en gång. Vi vet inte hela historien bakom utköpet, men det ser inte bra ut för TV4 på håll. TILLÄGG: Att Journalistförbundet inte har något att säga framstår – med förbehållet att vi inte har hela bilden – som oerhört klent. Ur SvD: ”När Daniel Andersson är på väg nerför trappan från TV4:s lunchmatsal en dag tidigt i april 2023 haffar Emil Hellerud honom. Hellerud har blivit utsatt för näthat efter den tidigare granskningen av SD och har försökt kolla varifrån hatet kommer. Dataanalyser visar att SD kanske driver en ”trollfabrik”, det vill säga att partiet använder anonyma konton på sociala medier, vilket några av Emil Helleruds källor bekräftar. – Emil frågar om jag kan tänka mig att gå med i partiet och ungdomsförbundet för att försöka avslöja trollfabriken.” https://www.svd.se/a/735Glv/tv4-praktikanten-som-avslojade-trollfabriken?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Kinas framgång handlar om systemtänkande.
Vad tycker du?
66
Tankar
Magnus Thorén
Programledare
•
22 Jun 09:46
Övergripande budskapet i denna genomgång är väl också att kulturkriget med fördel bör föras på andra arenor än elsystemets? Och att det gäller kombattanter från samtliga läger. Att låsa sig vid åsikten: ’säg vilket kraftslag du gillar och jag ska tala om vad du röstar på/ har för kostvanor och hur du ser på flyktingar etc etc etc är onödig.
Henrik Höjer
Redaktör
•
22 Jun 05:48
Övertygande och rimlig artikel. När jag läste Tomas Kåbergers text tänkte jag att framgångarna för solkraft i Spanien och Kina inte självklart betyder att solkraft är lösningen i Sverige, där vi inte har så mycket sol på vintern när elbehovet är som störst. Men diskussionen lär fortsätta. Och framtiden kommer utvisa vad som fungerar och inte fungerar. Själv följer jag frågan bl a via OWiD som har många bra grafer och visualiseringar i frågan: https://ourworldindata.org/grapher/global-energy-substitution
Al-Sahlani överväger rättsliga åtgärder.
Vad tycker du?
20
”Försvarar landet mot de kriminella.”
Vad tycker du?
21
Tankar
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
22 Jun 13:37
Lyssnade i helgen på NYTimes briljanta Ross Douthats intervju med JD Vance. Han förklarar delvis högervågen i Latinamerika med att USA inte längre finansierar, vad han menar var, ett vänsterextremt biståndsetablissemang på kontinenten. https://www.nytimes.com/2026/06/18/opinion/jd-vance-iran-trump-communion.html Minst sagt ett intressant perspektiv från den amerikanska administrationen.
Federico Moreno
Reporter
•
22 Jun 12:22
Intressant artikel om det som pågår i Colombia – och om den historielöshet som sprider sig i världen. Det ska egentligen inte gå att göra narkotikakartellerna till en vänsterfråga. I Colombia ju har både vänstergerillor och högerparamilitära grupper finansierat sin verksamhet med inkomster från kokainhandeln. De högerorienterade miliserna blev själva djupt involverade i narkotikaekonomin samtidigt som de bekämpade vänstern. Flera politiska skandaler har visat band mellan högerpolitiker och paramilitära nätverk. Narkotikahandeln i Colombia har varit en makt- och inkomstkälla för alla typer av aktörer. Landets lagliga export uppgår till några tiotals miljarder dollar per år. Det kan man jämföra med kokainexpotern som varje år når upp till 10-15 miljarder dollar – redan innan drogen når konsumenten.
Ensidigt fokus riskerar vårt försprång.
Tankar
Ola Wong
Redaktör
•
1 Jun 07:42
Uppfriskande med ett annat perspektiv än det som brukar råda här. Jag är ingen energiexpert (det verkar råda en svår trängsel i det fältet). Men jag har alltid haft svårt att få det att gå ihop varför Texas satsar mer på vindanläggningar än progressiva Kalifornien– om det nu är så oekonomiskt och värdelöst som motståndarna vill få det till. Eller varför Kina satsar mest i världen. I Kina. Det är lite som att utgå från att Kinas ledare saknar ingenjörskunskaper och inte kan räkna – min erfarenhet är att inte det riktigt stämmer. Själv tror jag att det bästa är en kombination av kärnkraft och förnybart, som Staffan Qvist skrev om här: https://kvartal.se/olawong/artiklar/procent-fornybart-ar-osmart/cG9zdDo0MDgx Men jag är som sagt ingen energiexpert
Göran Fröjdh
Reporter
•
1 Jun 06:19
Som Steinbeck och Sandström redan konstaterat är stora delar av vindkraftsbranschen konkursmässig. Och vad spelar det för roll att det bara kostar 25-50 öre med vindel när allt som produceras måste dumpas med förlust på export, eftersom det råder enorm överproduktion när elen inte behövs. Det Kåberger och nära nog alla andra kärnkraftsmotståndare sällan nämner är att själva elpriset idag utgör en allt mindre del av totalkostnaden. Som Josef Fransson skriver i Second Opinion har Svenska Kraftnäts investeringsbehov gått från mindre än en miljard före den stora vindkraftsutbyggnaden till att idag ligga på runt 15 miljarder. TIll 2029 kommer 25 miljarder årligen att behövas för nätutbyggnad, till stor del för att hantera den stora andelen förnybart i systemet.
Vem ser Anne Lagercrantz när hon tittar sig i spegeln?
Men drar fel slutsats?
Vad tycker du?
10
Ålderskontroll für alle på sociala medier.
Vad tycker du?
19