Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Senaste nyheterna
Värva tre vänner
Få ett helt år gratis!
Vad tycker du?
25
Tankar
Jörgen Huitfeldt
Programledare
•
7 Tim
Gillar verkligen det utforskande förhållningssättet i den här krönikan. ”Ensamma tillsammans” fångar ju mycket i vår samtid. Kollektivism har ersatts av individualism. En frihet på många sätt men samtidigt hänger hela din lycka på dig själv vilket är utmanande för en art som har flocken i sitt DNA. Tror annars att de arga människorna du mötet är offer för stress och vanmakt. Att tillvaron är så fylld av påhittade måsten samt att de inte känner att de i tillräckligt stor utsträckning kan påverka det som gör dem arga.
Vad tycker du?
76
Tankar
Widar Andersson
Skribent
•
11 Tim
Sofie Löwenmarks gedigna och uthålliga granskningar av våldet och övergreppen mot kvinnor i det ”nya Sverige” är lärorika och uppfordrande. Mängden rättsfall och likheterna i övergreppen visar tydligt att vi har ett allvarligt och tudelat ansvarsproblem. Dels är givetvis ansvaret individuellt. Gärningsmännen och de de i familjerna och släkterna som understödjer och/eller blundar för övergreppen ska dömas med stränga straff och – om de inte är medborgare – med utvisningar ur landet. Men ansvaret är också strukturellt. Övergreppen och våldet mot de unga kvinnorna är en del av primitiva kulturer som det offentliga Sverige under lång tid har valt att blunda för. Journalisten och författaren Elaf Ali berättar om sina egna upplevelser på ett enkelt och rakt sätt. I en intervju med DN säger Elaf Ali att hon aldrig fick lära sig simma eftersom hennes pappa förbjöd henne att delta i simundervisningen i skolan. Något pappan nu är ångerfull över enligt Elaf Ali. Men, frågar hon sig, är det inte än värre att skolan – den svenska myndigheten – tillät pappan att bestämma över vad dottern skulle få lära sig i skolan? Så är det förstås. Vi har en mycket lång väg att gå innan vi har myndigheter som på ett jämställt och jämlikt sätt står upp för alla barns lika rättigheter och trygghet. Det strukturella ansvaret är politiskt och helsvenskt. Här har folkviljan flyttat fram positionerna och ökat trycket på politiker och partier. Men mer krävs om Sverige ska hinna ifatt sina förvärvade och framgångsrika traditioner om ”statsindividualismen” där staten tar ett fullt ansvar för en offentlig miljö av lagar och regler som grundlägger arenan för människors friheter och tryggheter och ansvarsinsikter. Sverige behöver göra allt vad vi kan för en bättre värld med märkbara mänskliga rättigheter. Vårt främsta vapen som litet land och långt borta är att se till att den som vill bo i Sverige får lägga hedersrelaterade övergrepp helt på hyllan.
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
Igår 19:32
Oavsett frågan om huruvida slöjan i olika former ska förbjudas eller inte så uppstår frågan, när man tar del av några av de fall som Sofie tar upp i sin tråd på X, varför man valt att slå sig ner i ett land som Sverige om den viktigaste värderingen man bär på är att ens barn inte på något vis anpassar sig till det nya hemlandet.
Fel åsikter kan leda till cancellering inom konstvärlden.
Vad tycker du?
30
Tankar
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
26 Jun 15:40
Som medarbetare på public service är det ibland svårt att balansera lojalitetsplikten gentemot arbetsgivaren med ett upplevt behov att kritisera delar av verksamheten som man känner att man själv inte kan stå för eller vill förknippas med. I Arndtzéns fall låter det som att utrikesjournalistiken var det som fick bägaren att rinna över. Men i flera fall har PS-medarbetare ju gått ut med sitt missnöje och till och med skrivit upprop som fått stor uppmärksamhet – mot upplevd rasism, sexism och ”legitimering av folkmord”. De formella och informella sanktionerna mot dessa medarbetare har knappt varit märkbara eller till och med obefintliga. I vissa fall har man gått från fina till ännu finare uppdrag inom PS.
”Kass journalistik.”
Vad tycker du?
39
Tankar
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
26 Jun 13:57
Karin Olsson beskrev det själv i podden Lägg ut – inspelad på Expressens scen i Almedalen – som att hon när dagen var slut ”hade skällt ut Jörgen Huitfeldt, skällt ut Carl-Oskar Bolin och grillat Gunnar Strömer stenhårt för hans sekretess-iver… Det var många borgerliga män som fick sina fiskar varma av mig igår.”
Federico Moreno
Reporter
•
26 Jun 09:03
Bohlin tror att medier är rädda att förlora ett monopol. Men journalistiken har alltid verkat på en konkurrensutsatt marknad. Om vi journalister är en grupp skulle jag snarare säga att konkurrens ligger i vårt DNA. Det var ju inte precis igår som folk började blogga om allt från vad de åt till lunch till sina samhällsanalyser. Möjligheten att publicera sig själv är långt ifrån ny. Däremot behöver de flesta fortfarande medier som mellanhänder för att nå den breda allmänheten. Samtidigt blir det förstås motsägelsefullt när journalister kritiserar politikers egna kanaler. Vi argumenterar ofta för ökad transparens, då kan vi inte bli upprörda när politiker väljer att publicera intervjuer i sin helhet. Konflikten handlar kanske mindre om monopol och mer om motiv. Bohlin ser sin mediekritik som legitim granskning av journalistiken. En del journalister ser den i ett större sammanhang där politiska angrepp på medier internationellt har blivit vanligare och bidrar till ett växande misstroende mot journalistik. Resultatet kan bli att människor fastnar i informationsbubblor och hämtar sina nyheter från desinformationskanaler i sociala medier som bekräftar deras redan etablerade världsbild – oavsett om det handlar om den yttersta högern i USA eller narrativ om Israel–Gaza som fått stor spridning bland unga i Sverige. Men om medier hävdar att vi ska granskas lika hårt som andra makthavare kan vi inte samtidigt betrakta kritik från politiker som ett demokratiskt problem. Som journalist måste man acceptera att man aldrig kan äga berättelsen. Bohlin är åtminstone saklig och konkret i vad det är han ogillar med artiklar – andra politiker bemöter inte innehållet utan attackerar istället själva tidningen eller journalisten.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
26 Jun 08:21
Mina två cent. Det är väldigt töntigt av Karin Olsson – som jag i övrigt har stor respekt för – att haka upp sig på Carl-Oskar Bohlin. Känslan med all kritik är ju att mobbaren blir irriterad när mobboffret inte accepterar sin roll som hackkyckling. Det ser inte snyggt ut. Samtidigt är det också töntigt att haka upp sig på rubriker på små notiser, och andra ofta obetydliga detaljer. Mediekritiken kan vara mycket mer spännande än så.
Beskrivs som ”en gräsrotsrevolution.”
Vad tycker du?
38
Tankar
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
25 Jun 14:26
Det är riskfyllt för Gazabor att öppet uttrycka kritik mot Hamas men samtidigt vädjar de som planerar morgondagens protester till omvärldens uppmärksamhet och stöd. Följ till exempel Ihab Hassan och Ahmed Fouad Alkhatib för info om det som vissa tror blir de största anti-Hamasdemonstrationerna i Gaza någonsin. På X finns de här: https://x.com/IhabHassane och här: https://x.com/afalkhatib Och i dagens avsnitt av Kvartal Idag kan du höra ”Mustafa” och ”Mohammed” själva: https://kvartal.se/kvartalidag/poddar/farre-skilsmassor-for-par-med-rut-avdrag/cG9zdDoxMzY4MTY
Genialitet – eller anpassningsförmåga?
Vad tycker du?
62
Tankar
Göran Fröjdh
Reporter
•
Igår 15:08
Jag är med stor sannolikhet med i den där mönstringsdatan från sent 70-tal. Jag minns att jag gjorde hyfsat bra ifrån mig när det gällde mönsterigenkänningen (fast jag tror inte jag delgavs någon IQ-nivå). Men det jag tar med mig från den här artikeln är att människor med hög IQ enligt forskarna följer myndigheternas råd om att vaccinera sig och köper elbil för att bidra till klimatarbetet. Personligen tycker jag det låter mer om människor väljer att flyta med strömmen, medan de ständiga skeptikerna (i forntiden kallades vi ibland ”journalister”) uppenbarligen är dumma i huvudet. Tur att jag är för gammal för att bli gängkriminell.
Efter järnrörsskandalen.
Odlingens två filosofier.
Vad tycker du?
14
Tankar
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
4 Tim
Den största fördelen med att odla är att man inte blir besviken när det regnar på sommaren p g a ”det är bra för trädgården”. Den stora nackdelen är att man låter som en såndär irriterande medelklassmänniska som blir glad när det regnar på sommaren p g a ”det är bra för trädgården”.
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
5 Tim
Cirka varje gång jag googlat hur man ska plantera eller så någon blomma så har jag också slagits av en misstänksamhet av att saker och ting görs så otroligt mycket mer komplicerade än vad de i själva verket är. Det ska vara 30cm mellan fröna och de ska si och så många centimeter ner i marken och det är SÅ viktigt att vattna varje dag och se till att de växer i en jord som är mager, sandig, jordig, frodig, torvig, tjorvig och så vidare. Men vilka träd och vilka blommor och vilka växter bryr sig egentligen om detaljer på det viset? Jag sparade frön från förra årets rosenskära och höll dem torra nere i källaren och sådde dem sådär perfekt på samma ställe som sist, i den rätta månaden när jordens temperatur inte riskerade sjunka under den kritiska graden och jag vattnade varje dag och sen kom juni och det var små skott av rosenskära överallt – till och med i trottoaren utanför staketet där varken jord eller vatten var en grej – och det visade sig att förra årets rosenskära på eget bevåg och helt av sig själv och trots för lite vatten och för frostig mark hade lyckats fortplanta sig helt utan min perfekta hjälp.
”Ett a-lag och ett b-lag.”
Vi har inte råd med Svenssonlivet.
Vad tycker du?
141
Tankar
Payam Moula
Chefredaktör på Tiden
•
Igår 15:40
Flera intressanta spår i den här texten. I grunden tror jag att längtan efter ett gott boende är djupt mänsklig och något vi alltid kommer att bära med oss. Däremot tror jag inte att det goda boendet ser likadant ut för alla. Olika människor befinner sig i olika skeden av livet och har olika behov. När det gäller Stockholm, och andra universitetsstäder med betydande bostadsbrist, är slutsatsen egentligen ganska enkel: det behöver byggas mer av allt. Vi behöver moderna lägenheter som unga kan flytta hemifrån till, vackra lägenheter där barnfamiljer kan leva och växa, och definitivt fler radhus och villor. Samtidigt tror jag, som någon annan skrev, att den som letar bostad i områden där ett radhus kostar tolv miljoner måste konstatera att marknaden i praktiken är stängd för de flesta. För yngre människor utan betydande ekonomiskt stöd hemifrån är sådana priser i princip omöjliga att bära, även om man skulle få ner priserna något. En boendeform jag gärna skulle se mer av är radhus som hyresrätter. Hyrorna skulle sannolikt bli höga även där, men de skulle åtminstone erbjuda ett alternativ för dem som har råd med månadskostnaden men saknar den kontantinsats som dagens ägarmarknad kräver. Eller ett alternativ för äldre som vill sälja villan och använda pengarna till annat än att köpa nytt boende.
Anna Axfors
Författare
•
Igår 11:30
Känns som jag tjatar om detta men min livskvalitet har höjts enormt sen jag flyttade till radhus(ish), så jag förstår skribenten till fullo. (Kan tillägga att jag hyr, annars hade det inte varit möjligt) Skaffade barnen innan så för mig stod och föll det inte med boendet, men i längden tror jag familjer mår bättre av att kunna bo marknära och naturnära om de vill det.
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
Igår 11:13
Jag fattar längtan efter hus. Men tänker att längtan efter barn är nåt annat. Min upplevelse är att när man väl vill ha barn så finns det ingen radhusbrist i världen som trumfar viljan att bli befruktad. Att vilja kunna planera en bekväm skilsmässa med bekväm bostad redan innan man har barn och redan innan man ens hittat en potentiell partner att skaffa barn med låter för mig som ett långtgående och orealistiskt krav. Jag tänker att upplevelsen av den där kravbilden nog ändras när man väl blivit kär i någon man vill skaffa barn med och när längtan efter barn verkligen finns där, på riktigt och inte bara som ännu en ruta att bocka av i ”planeringen av mitt liv”.
Jesper Andersson
Poddproducent
•
Igår 11:09
Jag tror – tyvärr för skribentens del – att ingen bostadsreform kommer att uppfylla hennes dröm om ett vackert radhus i ett av Stockholms mest exklusiva områden för under tolv miljoner. Visst är marknaden helt skev. Men det finns gott om radhus och villor i Stockholm och kranskommunerna för betydligt mindre än så.
Jonathan Kärre
Reporter
•
Igår 09:45
Intressant att följa Amilias tankar om barnfrågan — och slutsatsen: att det krävs en bostadsreform för att hon och andra ska vilja skaffa barn. Emellertid tror jag att det är minst lika viktigt med en tankens reform; att vi inte bara ser hindren utan också möjligheterna. Drömmen om en bostad med arbetsrum är mer realistisk än en med barnrum, skriver hon. Det får mig tänka på Strindbergs ord, som jag brukar plocka fram emellanåt, när barnen far omkring i mitt eget hem då jag försöker jobba. ”Barn måste jag ha, ty utan barnskrik kan jag inte arbeta!” Hur vore det, att drömma om en bostad med ett kombinerat barn- och arbetsrum?
”Fingerstudien” välgjord men omstridd.
Vad tycker du?
30
Okänt skadeläge.
Stenström kritiseras av ministern.
Vad tycker du?
81
Panelisterna summerar årets Almedalsvecka.
Vad tycker du?
49
Skedde under natten.
Höjd kritik mot de nya reglerna.
Vad tycker du?
21
Felbesluten som kan ha försatt oss i en risk.
Vad tycker du?
49
Tankar
Göran Fröjdh
Reporter
•
Igår 08:09
Att säkerställa att det finns en analog backup i händelse av kris, krig eller cyberattacker så att vi kan skaffa mat eller tanka bilen låter ju som en självklarhet. Men problemet är väl att hela betalinfrastrukturen är digital och därmed sårbar. När kassasystemet på Coop slås ut av amerikanska cyberkriminella innebär det väl att inga betalningar kan ske – varken med kort, swish eller sedlar? (Rätta mig gärna om jag har fel.)
”Digitalt våld mot kvinnor.”
Magnitud 4,9.
Vad tycker du?
105
Tankar
Henrik Höjer
Redaktör
•
26 Jun 11:01
Jag tror att det var den gamle vapenvägraren Joakim Thåström som en gång uttryckte det så här: – Jag avskyr militarism, men jag är inte pacifist. Jag håller verkligen med om detta och det var med denna inställning mitt 20-åriga jag ryckte in i värnplikten. Sedan dess har Sveriges försvarsmakt av allt att döma förändrats på många positiva sätt, förutom att den är nedbantad. Militarismen har ersatts av bättre kamratanda och en större förståelse för att människor är olika. Detta är i alla fall mitt intryck via ett av barnens värnplikt och anställning i FM.
14:35
14:12
14:09
14:04
11:40
10:57
09:40
09:36
09:32
09:14
08:25
06:59
06:05
05:54
05:27
Igår 21:19
Igår 20:41
Ny forskning om effekter av avdraget.
Vad tycker du?
6
Tankar
Cassandra Alm
Programledare
•
25 Jun 14:42
Forskningsresultatet som vi berättar om i dagens Kvartal Idag kan nog bekräfta argument både för och emot RUT. Men det jag är intresserad av är vad NI tänker om att städhjälp kan rädda äktenskapet? Tror ni på det? Med risk för att bli för personlig är städning en ständig källa till gräl i min familj, pinsamt nog. Men … något ska man väl tjafsa om?! ;)
Expert: Marknaden vågar inte själv bära risken.
Vad tycker du?
14
Befaras vara många fler.
Vad tycker du?
2
Tänker ta strid om migrationen.
Engqvist bör be om ursäkt.
Tankar
Därför irriterar vi oss på duktigheten.
Vad tycker du?
65
Tankar
Henrik Höjer
Redaktör
•
25 Jun 05:35
När skotten John Foster Fraser cyklade jorden runt på 1890-talet tyckte han att det mesta han såg utanför Europa var smutsigt och luktade illa. Utom i Japan! Där var det rent – och dessutom hade landet redan en egen cykelproduktion. Civilisation! Men i stora delar av Asien hade folk aldrig sett en cykel tidigare. Allt detta berättade han underhållande och mustigt om i den fantastiska reseskildringen ”Around the world on a wheel” (1899).
Jesper Andersson
Poddproducent
•
25 Jun 05:01
Härlig självinsikt och kul artikel. Men jag tror inte att särskilt många provoceras av det japanska beteendet. Jag har i alla fall varken stött på eller läst om någon som irriterat sig på det. Jag skulle inte säga det är samma typ som de som frivilligt anmälde sig för att sudda ut whiteboarden i skolan. Den personen var sällan en japansk supporter, snarare en paragrafryttare som inte direkt spred glädje utanför klassrummet. Japanerna däremot tycks göra just det utanför arenorna.
Ska granska Botkyrkaaffären.
Vad tycker du?
47
Motstridiga uppgifter.
Om anklagelserna efter Botkyrkaaffären.
Tankar
Pratar ut om anklagelserna efter Botkyrkaaffären.
Veckans mest idédrivna tal.
Vad tycker du?
43
Tandhygienisten misstänkte åldersfusk.
Vad tycker du?
174
Tankar
Jenny Strindlöv
Samhällsredaktör
•
24 Jun 07:21
Kan bara tänka mig hur surrealistiskt det måste kännas att bli straffad för att man inte håller god min och ler och applåderar när en spritt språngande naken kejsare kliver in och sätter sig i tandläkarstolen. En naken kejsare är trots allt en naken kejsare. Vad var det arbetsplatsen angav som skriftligt skäl för att så hastigt ge Herlitz sparken?
Nathalie Rothschild
Poddproducent
•
24 Jun 06:27
Efter att ha läst detta blir jag nyfiken på hur Åsa Hemingway, som själv är jurist, ser tillbaka på samma händelse och tid. Hon gick tydligen vidare 2021 till att bli departementsråd och chef för Enheten för medier och demokrati vid Kulturdepartementet och sedan, hösten 2025, blev hon generaldirektör och chef för Myndigheten för tillgängliga medier.
Erik Högström
Fördjupningsredaktör
•
24 Jun 05:47
Blev påmind om den här historien när någon nämnde på X att det var 10 år sedan Bernt Herlitz historia uppmärksammades. Jag tycker det är viktigt att personer som hamnar mitt i vår tids mest brännande frågor skriver om det själva så att diskussionen inte förs över huvudet på huvudpersonerna. Läs gärna! Rätt eller fel att larma Migrationsverket om misstänkt åldersfusk får man tycka vad man vill om. Herlitz skriver självklart utifrån sitt eget perspektiv. Det bästa motargumentet är väl att en tandhygienist främst ska ha patientens bästa för ögonen. Detta är en avvägning där man kan komma till olika slutsatser, som sig bör i ett öppet samhälle.
Angriper Andersson i sitt Almedalstal.
Vad tycker du?
11
Remarkabel resa från demokratihot till regeringsunderlag.
Vad tycker du?
36
Intensiv AC-debatt mitt i värmeböljan.
Vad tycker du?
20
Konsert samtidigt som SD:s halvdag.
Vad tycker du?
110
Tankar
Göran Fröjdh
Reporter
•
24 Jun 14:31
Jag har läst kändisuppropet men har svårt att förstå vad de egentligen menar. Är det brist på att demokrati att regeringen driver igenom lagstiftning trots att vissa jurister är emot? Är det klimatförnekelse att inte följa Klimatpolitiska rådets rekommendationer, eller att ifrågasätta Johan Rockströms tipping points? Jag har läst kändisuppropet men har svårt att förstå vad som menas. Är det brist på att demokrati att regeringen driver igenom lagstiftning trots att vissa jurister är emot? Är det klimatförnekelse att inte följa Klimatpolitiska rådets rekommendationer – eller att ifrågasätta Johan Rockströms tipping points? Målet med uppropet är enligt undertecknarna ”ett Sverige fritt från populism, rasism och klimatförnekelse”. Ingen vill förstås ha rasism, men de andra två yttringarna är nog svåra att stoppa med mindre än vissa inskränkningar av… demokratin?
Federico Moreno
Reporter
•
24 Jun 13:07
Besynnerligt att Richard Jomshof blir upprörd över att människor engagerar sig politiskt – och avfärdar dem som töntar. (Läs gärna även Jespers tanke här bredvid). Än märkligare är att han ställer kampen mot gängkriminaliteten mot en manifestation för klimatet och demokratin, som om det vore motsatta intressen. I en demokrati måste människor kunna organisera sig, demonstrera och uttrycka sina åsikter – självklart även när de riktas mot ett politiskt parti. Märkligt också hur enögt Jomshof beskriver våldsbrott när han skriver om hur ”svenska pojkar förnedringsrånas och svenska flickor utsätts för olika former av sexuella övergrepp”. Som om brottsoffers värde avgörs av deras bakgrund eller nationalitet. Politiker som värnar ett demokratiskt samhälle bryr sig om alla brottsoffer, inte bara dem som passar den egna berättelsen. Det gäller oavsett om offret har ett svenskt namn eller är den 24-åriga läraren Soha Saad, som dödades i ett bombdåd i Storvreta, den 20-åriga juridikstudenten Liza, som sköts ihjäl i Tullinge, eller 12-åriga Adriana, som sköts till döds när hon rastade sin hund i Alby.
Jesper Andersson
Poddproducent
•
24 Jun 10:54
Sverigedemokraternas Richard Jomshof har nu på X svarat på Stenströms och de andra kändisarnas evenemang: ”Men snälla, vilka töntar. Dessa ”kändisar” föredrar alltså ett Sverige präglat av gängkriminalitet och organiserad brottslighet, där svenska pojkar förnedringsrånas och svenska flickor utsätts för olika former av sexuella övergrepp av ”nysvenskar”. Tack, då vet vi det.”
Karin Nelsson spanar mot valresultatet.
Vad tycker du?
7
Tankar
Staffan Dopping
Poddredaktör
•
24 Jun 16:17
Här berättar Karin Nelsson inte bara om hur hennes opinionsinstitut arbetar, utan också om hur det kom sig att hon från början kom in ”mätningsbranschen”. Hon är genuint intresserad av människor, vilket uppenbarligen bidrog till att hon fann sitt första jobb på Sifo i Ronneby så intressant och utvecklande. Hon är så starkt engagerad i de opinioner som hon mäter att hon kan bli rörd när hon öga mot öga får möta personer som har besvarat Demoskops frågor. Programledaren Henrik Höjer når verkligen fram till både yrkespersonen och medmänniskan Karin Nelsson. Lyssna!
”Är uppenbarligen beredda att sälja ut Sverige.”
Vad tycker du?
36
Tankar
Pelle Zackrisson
Reporter
•
24 Jun 11:34
Ygeman, Morgan Johansson och Annika Strandhäll nämndes i talet. Jimmie Åkesson följer Simona Mohamsson i spåren med attacker mot en S-regering som han anklagar för att vara beredda att sälja ut landet för makten. Räkna med att tonläget skruvas upp ordentligt i valrörelsen nu. Vad tycker Kvartals läsare om det? Är det bra, att valet mellan blocken blir tydligare, eller skulle du önska att man pratade mer om sin egen politik?
”Hyckleri och dubbelmoral.”
Vad tycker du?
56
Fyra trotsade – röstade ja till att begränsa krigsmakt.
Vad tycker du?
11
MUCF föreslås få ny kontrollmakt.
Vad tycker du?
14
”Tre vänsterpartier är mer än ett centerparti.”
”De allra flesta kommer ingen komma ihåg.”
Vad tycker du?
16