Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Replik: Samhället ska inte förlåta Hamid Zafar

Ann Heberlein, författare och teologie doktor i etik. Foto: Staffan Löwstedt / TT

Förlåtelse är ett fenomen som hör hemma i det privata och inte något som samhället ägnar sig åt. Det skriver Ann Heberlein i en replik på Dan Korns text ”Det finns anledning att förlåta Hamid Zafar”. Hon menar att det är symptomatiskt för vår samtid att frågan om förlåtelse kommer upp i samband med en anklagelse om antisemitism snarare än i relation till sexköp. Hamid Zafars antisemitism är inte jämförbar med de lik människor brukar ha i sina garderober, anser Heberlein.

Av Ann Heberlein | 22 oktober 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Stöd Kvartal
I korthet
Den svenska offentligheten kastar folk till vargarna titt som tätt. Vi lever i en tid och i en kultur som lättvindigt och ofta på tämligen lösa grunder utesluter människor ur samhällsgemenskapen. Otaliga är de män som berövades allt, inkomst, vänner, heder i samband med #metoo. Att flera av dem senare frikänts från skuld spelar ingen roll: De är utstötta. Sedan har vi förstås de opinionsbildare som effektivt frysts ut eftersom de, lite tidigare än resten av flocken, ifrågasatte sådant som migrationens påstådda lönsamhet. Att det som dessa ”kontroversiella” opinionsbildare pekade på för några år sedan numera saluförs på varenda ledarsida i landet hjälper föga. De släpps inte in i värmen.

Rättvisa är målet i en skuldkultur

Det finns alltså all anledning att, som Dan Korn gör, diskutera förlåtelse i relation till svensk offentlighet. Hur ska den växande gruppen utstötta hanteras? Ska de utstötta bilda en egen flock eller ska de återbördas till gemenskapen? Det är nämligen det som förlåtelse innebär: En brusten relation helas och den felande välkomnas tillbaka till den gemenskap vars koder eller regler han eller hon förbrutit sig mot.

Läs mer Visa mindre