Ett klassrum i Yallourn, Australien år 1947. Foto: Victoria museums/Unsplash.
Hur kan skolan bli mer proaktiv och mindre reaktiv när fler barn och unga får diagnoser som utmanar strukturerna och organisationen, undrar Dennis Hjelmström, verksamhetschef för- och grundskola i Helsingborg. Han pekar på genforskningens möjligheter att tidigt förutspå problem men efterfrågar en diskussion om de etiska frågorna.
Vi stod tidigare frågande inför allt fler elever med diagnosen dyslexi. Samma sak med diagnoserna språkstörning, adhd och nu på senare tid diagnosen autism.
Vore bra att tidigare kunna anpassa skolans organisation och kompetens, för att vara beredd redan innan en viss typ av utmaning blivit verklighet. Här bör genforskning lyftas.
Alla individer formas av såväl miljö som av sitt genetiska arv. Trots det undersöker vi och drar slutsatser nästan uteslutande ur den sociala kontexten runt barnet.
Genforskningen har haft svårt att få fäste i svensk samhällsdiskussion, trots att den syftar till att hitta framgångsrika, preventiva sociala insatser.
En ny rapport från brittiska EIF (Early Intervention Foundation) handlar om genforskningen och förebyggande insatser för barn och unga. Rapporten fokuserar mycket på etik.
Sättet på vilket man kommunicerar genforskning blir avgörande för hur snabbt forskningen slår igenom på bred front i samhället. Men genomslaget kommer, var så säker. Det behövs dock först en diskussion om etiska avvägningarna.
Efter många år i den svenska skolan ser jag tydliga mönster och återkommande fenomen. Ett av de mest märkbara handlar om att skolan med viss regelbundenhet överrumplas av nya och oväntade utmaningar hos grupper av elever. Vi stod för ganska många år sedan tämligen frågande inför en växande skara elever med diagnosen dyslexi. Samma sak med diagnoserna språkstörning, adhd och nu på senare tid den allt vanligare diagnosen autism.
Skolan söker alltid nya arbets- och förhållningssätt när det behövs, för att förbättra skolans miljö och lärandet för samtliga elever. Ibland lyckas man bra. Andra gånger sämre. Men måste skolan gång på gång bli så överrumplad av nya och växande behov?
Vi stod tämligen frågande inför en växande skara elever med diagnosen dyslexi. Och på senare tid den allt vanligare diagnosen autism, skriver Dennis Hjelmström. Foto: CDC/Unsplash.
Elever med behov av stöd blir lidande när skolan initialt famlar efter nya angreppssätt och lösningar. Önskvärt vore att tidigare kunna anpassa och ställa om en skolas organisation och kompetens, så att den står bättre beredd redan innan en viss typ av utmaning blivit verklighet.
I detta sammanhang bör genforskning lyftas. I dag använder vi oss nästan uteslutande av observationer och data som kommer från den sociala miljön. Enkätundersökningar som riktar sig till barn och unga fokuserar främst på beteenden och vanor. Beroende på vilken statistik vi får fram ur detta så förordar vi sedan vissa typer av insatser.
Allt detta är förvisso vällovligt och på många sätt bra. Men den röda tråden är undersökande av och slutsatser dragna ur den sociala kontexten runt barnet. Samtidigt vet vi numera att alla individer formas av såväl den miljö de växer upp i som av sitt genetiska arv. Hur påverkan, genom genetik respektive miljö, fördelar sig andelsmässigt är förvisso inte alltid klarlagt. Men Markus Heilig, professor i psykiatri vid Linköpings universitet ger i Kvartal exempel på genernas påverkan; aggressivitet och/eller impulsivitet är exempelvis genetiskt överförbart till cirka 50 procent, medan manodepressivitet är det till 80–90 procent.
Även Dr. Amir Sariaslan – senior forskare vid avdelningen för barnpsykiatri vid Åbos universitet – har hävdat och visat tydliga samband mellan exempelvis ärftlighet och skolprestationer.¹ Han har bland annat nämnt den så kallade TEDS-studien från Storbritannien, som bygger på undersökningar från ett representativt urval av cirka 11 000 tvillingar. Studien visar att ärftliga faktorer förklarar över hälften av variationerna mellan elevers skolprestationer.²
Svårt att få fäste
Genforskningen har dock haft svårt att få fäste i svensk samhällsdiskussion, trots att den syftar till att hitta framgångsrika, preventiva sociala insatser.³ Samtidigt tar forskningsfältet ändå stormkliv framåt, inte minst internationellt. Fler och fler användningsområden uppenbaras och utvecklas, exempelvis för att förebygga sjukdom. Fördelarna med att ta till sig resultaten blir uppenbara, men i samband med detta även behovet av noggranna etiska överväganden.
Nyligen publicerades en rapport från den politiskt oberoende brittiska organisationen EIF (Early Intervention Foundation) som handlar om just genforskningens relation till förebyggande insatser riktade till barn och unga.4 Rapportförfattarna frågar sig om genetiska data kan användas för att förbättra utfall för barn och familjer, utan att marginalisera individer, öka utsatthet eller förstärka ojämlikhet. Resonemangen, slutsatserna och rekommendationerna, som också har lämnats till den engelska regeringen, är intressanta.
Genforskning som del av preventivt arbete riktat mot barn väcker inte sällan ett instinktivt motstånd. Genetik kan leda tankarna till något deterministiskt och opåverkbart. Man kan uppleva att barn utifrån dna riskerar att bli etiketterade eller till och med dömda på grund av något medfött och oföränderligt. Och just därför, påpekas i EIF-rapporten, kommer det att krävas en medveten ansträngning för att inte fastna i just deterministiska resonemang.
Samtidigt bör man komma ihåg alla de exempel på genetisk forskning som påtagligt förbättrat synen på grupper av människor och som har friat dessa från orättvisa beskyllningar. Exempelvis anklagades föräldrar – särskilt mödrar – en gång i tiden för påstådd oförmåga att uppfostra och/eller visa sina barn ömhet, vilket antogs orsaka barnens autism och/eller schizofreni.5 I dag vet vi att autism till mellan 70 och 90 procent orsakas av ärftlighet, och alltså inte av en viss uppfostran.6
Tidigare anklagades föräldrar – särskilt mödrar – för påstådd oförmåga att uppfostra och/eller visa sina barn ömhet, vilket antogs orsaka barnens autism och/eller schizofreni. Foto: Brian Gordillo/Unsplash.
Etiskt dilemma
På en rak fråga om man bör känna sig förpliktigad att underlätta för ett barn som man vet har vissa förhöjda risknivåer, genom att kompensera för detta i den sociala miljön, skulle de flesta sannolikt svara ”ja”. Likväl tvekar många inför de etiska dilemman som följer med genetisk kartläggning av barn.
Men tänk dig den relativt vanliga neuropsykiatriska diagnosen adhd, för vilken man kunnat konstatera runt 75 procent ärftlighet.7 Det betyder att ett barn med en eller två föräldrar som har adhd i sin tur har en förhöjd sannolikhet att få samma diagnos. Det genomsnittliga barnet med denna diagnos behöver anpassningar och stöd i skolan. Med hjälp av genetiska data skulle skolan på ett tidigt stadium bättre kunna rigga sin verksamhet, sina förberedelser och sina anpassningar för att möta de behov som barnen har på såväl grupp- som individnivå.
Att som idag konstatera ökat behov av visst stöd i ett (för) sent skede går ut över både barnen och de som arbetar i skolan.
Vad händer om diagnosen autism plötsligt ökar kraftigt i ett visst skolområde? En sådan utveckling kan gå snabbt till följd av exempelvis en oförutsedd demografisk förändring i närområdet. Skolan försöker då springa i kapp utvecklingen och lista ut hur den ska hantera och anpassa verksamheten till denna nya utmaning. Samtidigt finns barnen med autism redan i skolan, och många av dessa far illa av en otillräcklig kompetens och dåligt förberedd organisation.
Att vara bättre förberedd, ännu tidigare, kan verka som en självklar strävan. Ändå ifrågasätts genetisk kartläggning som metod. Varför?
Allmänhetens kunskap är låg
Rapporten från EIF handlar mycket om etik. Och det är som sig bör. Man ställer ju vanligen mycket stora krav på etiska prövningar innan man fattar beslut om nya riktlinjer och policyer som påverkar människors liv och integritet.
Rapportförfattarna menar att genetiska data i förebyggande arbete kan rättfärdigas om exempelvis:
det kan förbättra individers möjligheter i livet genom att ge rätt stöd vid behov,
det inte används för att rättfärdiga fördomar gentemot någon grupp eller ge understöd till någon destruktiv teoribildning, såsom rashygien,
det finns en hög grad av allmänt engagemang och stöd för att använda sig av informationen, även från marginaliserade minoritetsgrupper i samhället.
Rapportförfattarna slår fast att allmänhetens kunskaper om genetik är generellt låga. Denna okunskap, tillägger man, finns även bland beslutsfattare (politiker, chefer inom vården, med flera). Därmed är risken stor för missuppfattningar när forskare kommunicerar genforskningens nya möjligheter. Kombinationen begränsad kunskap och starka känslor om frågor som rör stigmatisering och determinism hos allmänheten kan bädda för konflikter. Som en följd av detta drar sig många forskare för att kommunicera forskningsresultat, av rädsla för att bli just missförstådda eller till och med utpekade som olyckskorpar, rasister eller kanske funkofober.
Okontroversiellt
Beroende på vad människor främst associerar med genforskning kan diskussionen ta helt olika vägar. Vägar som sannolikt i viss mån kan styras genom valet av språkliga begrepp och exempel. Särskilt viktiga blir sådana överväganden i kommunikationen med grupper som har erfarenheter av diskriminering. Dessa kan bli misstänksamma när exempelvis myndigheter föreslår nya och allmänna riktlinjer och regler. Detta har visat sig bland annat i samband med studier av hur rekommendationer om covid-19-vaccin har tagits emot på olika sätt av olika grupper.8
En tekniker som förbereder tester. Foto: National Cancer Institute/Unsplash.
Samtidigt finns gott om exempel på när genetisk kartläggning anses vara relativt okontroversiell i förebyggande syften. Dålig syn (som ofta är ärftlig) och som fordrar glasögon är ett sådant exempel.9 Få skulle förorda att ett barn bör gå omkring med dålig syn längre än nödvändigt. Tätare synkontroller för barn med föräldrar som har brytningsfel kan korta den tiden.
Ett annat exempel är förhöjd risk för cancer. Ser man den förhöjda risken hos en individ så kan denne få screening oftare, vilket ökar möjligheten att upptäcka cancer i ett tidigt skede. På motsvarande sätt kan man tänka kring exemplet med adhd. Genom att utöka frekvensen av standardobservationer, för barn med konstaterat förhöjd sannolikhet, kan adhd eventuell upptäckas redan på ett tidigt stadium. Vinsten med detta skulle bli tidigare och bättre anpassningar i bland annat skolmiljön.
Det finns definitivt möjligheter att förbättra för barn och unga med hjälp av genetisk kartläggning. Sättet på vilket man kommunicerar detta blir avgörande för hur snabbt genforskningen slår igenom på bred front i samhället. Men genomslaget kommer förr eller senare, var så säker. Innan dess behövs dock en diskussion, inte minst om de svåra etiska avvägningarna. Och den diskussionen behöver föras även i Sverige.
5, Rasmussen, P. (2014). Autismspektrumtillstånd. I I. Skärsäter (Red.), Omvårdnad vid psykisk ohälsa: På grundläggande nivå (2.uppl., s.307-321). Lund: Studentlitteratur.
Dennis Hjelmström är verksamhetschef, för- och grundskola i Helsingborg. Tidigare skolchef i Ystad och initiativtagare till Backa barnet, en arbetsmodell för tidiga samordnade insatser (TSI) för barn och unga.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.