Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Den svenska skolans silverålder

Svensk skola år 1938. FOTO: TT Nyhetsbyrån

Föreställningen om det tidigare skolsystemet som mekaniskt och auktoritärt lever i hög utsträckning kvar i vår tid. Men faktum är att den gamla svenska skolan var mycket välfungerande, skriver forskarna Magnus Henrekson och Johan Wennström.

Av Magnus Henrekson och Johan Wennström | 22 mars 2022
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Lyssna på textenStöd KvartalLästid 9 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Sveriges exempellöst snabba ekonomiska utveckling från ett av Europas fattigaste länder i mitten av 1800-talet till det, jämte Schweiz, allra rikaste landet med innovationsdrivna företag i världsklass i mitten av 1960-talet, hade inte varit möjlig utan ett framstående skolsystem med både spets och bredd.

Sverige blev redan på 1920-talet, långt före framväxten av välfärdsstatens transfereringssystem, det land som vid denna tid kunde stoltsera med inte bara ett snabbt stigande välstånd, utan även den allra jämnaste fördelningen av inkomster och förmögenheter.1 Allt detta tack vare ett skolsystem som erbjöd avancerad utbildning till de mest talangfulla och samtidigt var bra på att förmedla värdefulla kunskaper till elever som var mindre läsbegåvade eller hade vuxit upp under svåra omständigheter.

Läs mer Visa mindre