Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Före kunskapsfallet: När skolan blomstrade

Foto: Michael Erhardsson
Av Erik Lidström | 21 november 2016
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet
  • Det skolsystem som gällde i Sverige till för mindre än femtio år sedan var inte enhetligt som dagens grundskola, utan varierat och flexibelt. Vid sidan av de teoretiska utbildningsvägarna fanns ett flertal högklassiga yrkesutbildningar.
  • Undervisningen höll en hög ämnesmässig nivå. Lärarna i både teoretiska och yrkesorienterande ämnen var högt kvalificerade.
  • Skolsystemet förändrades i grunden genom politiska beslut under 1960-talet. Ett viktigt syfte med att reformera skolan var att motverka den sociala snedfördelningen av högre utbildning. Detta problem har dock inte minskat under senare decennier.
  • Stora delar av den utbildning som tidigare gavs har gått förlorad och skolan befinner sig i en ständigt nedåtgående spiral. Studieresultaten fortsätter att falla både på grundskole- och gymnasienivå.
  • Lärarstudenter är i dag bland högskolans sämsta sökande. Många slutför inte sina studier, och det är främst de högpresterande som lämnar utbildningen.
Inget annat OECD-land har sett samma kraftigt sjunkande skolresultat som Sverige under senare decennier. Såväl lärares som elevers kunskaper fortsätter att falla. Men för inte länge sedan hade vi en lärarutbildning på elitnivå och ett skolsystem med mycket annorlunda förutsättningar. Vad är det som gått förlorat? Erik Lidström diskuterar skolans kris i ljuset av den nära historien.

Till för mindre än femtio år sedan hade Sverige ett statligt skolsystem som troligen var det bästa i världen, möjligen i konkurrens med något eller några liknande. Där ingick en studentexamen som upplevdes vara världsunik.

Läs mer Visa mindre