Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Så räddades skolan – men invandringen kräver mer

Foto: Anders Good/TT

Invandringen har försämrat Sveriges skolresultat. Genom att sortera ut elever med invandrarbakgrund från statistiken fångar man på ett bättre sätt upp kvaliteten i det svenska skolsystemet – som framstår vid god vigör. Frågan är nu hur man ska förbättra resultaten i gruppen med utländsk bakgrund, skriver nationalekonomen och skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren.

Denna text har fått ett svar.

Av Gabriel Heller Sahlgren | 7 september 2022
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 17 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Under de senaste decennierna har rektorer och lärare fått vänja sig vid dystra rubriker om skolans utveckling. Kritiker av utbildningsväsendet har naturligtvis alltid existerat, men under mitten på 00-talet fick de ett nytt och kraftfullt vapen i sin arsenal: de fallande resultaten i internationella prov, såsom PISA och TIMSS. Att svenska elevers kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap är undermåliga – både absolut sett och jämfört med andra länder – har man sedan dess i praktiken tagit för givet. Förklaringarna till kräftgången varierar beroende på debattörers politiska hemvist, men alla har varit överens om att svenska elever underpresterar.

Läs mer Visa mindre

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.