[email-form language="sv" id=529]

Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Så räddades skolan – men invandringen kräver mer

Foto: Anders Good/TT

Invandringen har försämrat Sveriges skolresultat. Genom att sortera ut elever med invandrarbakgrund från statistiken fångar man på ett bättre sätt upp kvaliteten i det svenska skolsystemet – som framstår vid god vigör. Frågan är nu hur man ska förbättra resultaten i gruppen med utländsk bakgrund, skriver nationalekonomen och skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren.

Denna text har fått ett svar.

Av Gabriel Heller Sahlgren | 7 september 2022
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 17 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Under de senaste decennierna har rektorer och lärare fått vänja sig vid dystra rubriker om skolans utveckling. Kritiker av utbildningsväsendet har naturligtvis alltid existerat, men under mitten på 00-talet fick de ett nytt och kraftfullt vapen i sin arsenal: de fallande resultaten i internationella prov, såsom PISA och TIMSS. Att svenska elevers kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap är undermåliga – både absolut sett och jämfört med andra länder – har man sedan dess i praktiken tagit för givet. Förklaringarna till kräftgången varierar beroende på debattörers politiska hemvist, men alla har varit överens om att svenska elever underpresterar.

Läs mer Visa mindre