Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Replik |

REPLIK: Knappast en silverålder

Klassrum på 1920-talet. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

I artikeln Svenska skolans silverålder i Kvartal den 22 mars hävdas att den svenska skolan under stora delar av 1900-talet inte var en klass-skola. Men stora grupper stod helt utanför den högre utbildningen skriver utbildningshistorikerna Johannes Westberg och Johan Prytz.

Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Stöd KvartalLästid 4 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Som utbildningshistoriker gläds vi åt en allt starkare debatt kring det tidiga 1900-talets skolväsende; vad är viktigare än att lära oss mer om det skolväsende som vuxit fram under 1800-talet och etablerats under tidigt 1900-tal? Därför välkomnar vi förstås Magnus Henreksons och Johan Wennströms artikel i Kvartal.

I deras beskrivning av det tidiga 1900-talet saknar vi dock en förankring i den breda historiska forskning som ägnats åt perioden. Att förstå det förflutna kräver nämligen en hel del om det ska bli rätt och riktigt. Det som skrivs nedan ska också förstås i det sammanhanget. Fel och feltolkningar ska givetvis påpekas, eftersom det viktiga med kunskap och kunskapsutveckling är att man bygger vidare på en etablerad kunskapsmassa, vilket förhoppningsvis leder till en allt bättre förståelse av vår gemensamma historia.

Läs mer Visa mindre