Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Kinesisk science fiction – trojansk häst för samhällskritik

Shanghaibor framför en affisch för den kinesiska science fiction-filmen The wandering earth - baserad på Liu Cixins novell. Foto: Wang Gang/TT

För inte alls länge sedan var kinesiska science fiction-författare marginaliserade nördar på obskyra internetforum i Kina. Idag har flera blivit internationella namn eller, som i Liu Cixins fall, till och med litterära världsstjärnor. Litteraturvetaren och Kina-kännaren Erik Mo Welin utforskar ett glödhett kinesiskt litteraturfenomen och dess möjligheter att som trojansk häst diskutera aspekter av Kina som annars är tabu.

Av Erik Mo Welin | 7 januari 2021
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Lyssna på texten I korthet Stöd KvartalLästid 10 minSkärmläsarvänlig
I korthet
  • Kinesisk science fiction har skördat stora framgångar världen över på senare år.
  • Liu Cixins The three body problem har blivit ett internationellt fenomen.
  • Genren har rötter i Kina till början av 1900-talet, men är tätt sammanlänkad med förändringarna i landet sedan 1989.
  • Den kinesiska science fiction-litteraturen visar att historien fortsätter och problematiserar bilden av Kinas moderniseringsprojekt.
  • Genren skildrar en flyende verklighet som är svår att fånga i andra genrer, i ett samhälle som förändras i rasande takt.
Att kinesisk science fiction har växt fram snabbt de senaste två decennierna, har varit tydligt för många med intresse för kinesisk litteratur eller science fiction-genren i stort. Men en massiv skiljelinje var Liu Cixins episka trilogi The three body problem¹, vars första del vann det prestigefulla Hugo-priset 2015 – och som har hyllats av bland andra Barack Obama och Mark Zuckerberg. Trilogin har sålt över nio miljoner exemplar världen över², och en av världens främsta kännare av kinesisk litteratur, David Wang, har kallat den explosionsartade framväxten av kinesisk science fiction under senare år det ”viktigaste litterära fenomenet i Kina i det tjugoförsta århundradet”.²

En rad romaner och antologier med science fiction från Kina har nu getts ut på en mängd olika språk, däribland även svenska.⁴ Och efter att filmatiseringen av Liu Cixins novell The wandering earth under 2019 blev en av Kinas största internationella biosuccéer någonsin, är de senaste rönen att Netflix ska producera en påkostad filmatisering av Liu Cixins prisbelönta trilogi⁵. Med andra ord en mäktig litterär och populärkulturell strömning där sprängkraften accelererar snabbt, som utmanar etablerade litterära kanoner både i Kina och globalt. Men låt oss blicka bakåt, långt innan Netflix började sluka hela världens immateriella rättigheter.

Läs mer Visa mindre