Del 2: Skolornas stora resultatskillnader väcker förvåning
Illustration: Hans von Corswant.
Trots snarlika socioekonomiska förutsättningar får Hässelbygårdsskolan i Stockholm nästan dubbelt så mycket pengar per elev som Seminarieskolan i Landskrona – och Seminarieskolan når ändå bättre resultat. ”Jag blir ju såklart väldigt förvånad, det är ju en enorm skillnad”, säger Annacarin Jendland, rektor på Seminarieskolan, när hon får veta hur mycket pengar som går till skolor i utsatta områden i Stockholm.
I andra delen av Kvartals granskning om den ojämlika skolan tittar vi närmare på tre svenska grundskolor och hur de använder sina resurser. Läs den första delen ”Ojämnt penningregn över skolor i utsatta områden”.
Vi bad kommunerna redogöra för följande utbetalningar till alla kommunala grundskolor:
Grundläggande skolpeng
Socioekonomisk ersättning
Ersättning för nyanlända
Modersmålsundervisning
Statsbidrag för karriärtjänster
Statsbidrag för likvärdig skola
Särskolor och ersättningar för fritidsverksamheter är undantagna från jämförelsen.
I nio av de elva kommunerna betalas modersmålsundervisningen centralt och erbjuds till skolorna som en så kallad ”fri nyttighet”. För att siffrorna skulle bli så jämförbara som möjligt kommuner emellan valde vi därför att räkna bort den ersättning för modersmålsundervisning som betalas ut till skolorna i de resterande två kommunerna, Stockholm och Linköping. Alla belopp som förekommer i artikeln är alltså exklusive ersättning för modersmålsundervisning. Skillnaderna mellan skolor i utsatta områden och icke utsatta områden är i själva verket större än vad som redovisas i artikeln, eftersom modersmålsundervisning förekommer i större utsträckning i utsatta områden.
Vi frågade också alla kommuner om följande kostnadsposter betalas centralt eller om de betalas av skolorna:
Lokalkostnader
Den enda tillfrågade kommunen där lokalkostnader betalas av skolorna är Uppsala. För att kommunernas siffror skulle bli jämförbara bad vi därför Uppsala kommun att redogöra hur mycket respektive skola betalade i lokalkostnad 2020 och räknade av dessa belopp från kommunens utbetalningar till skolorna. Beloppen per elev och läsår som redovisas för Uppsala ska alltså inte täcka lokalkostnader, precis som för övriga kommuner i jämförelsen.
Skolmat
I tre av elva kommuner – Borås, Växjö och Örebro – betalar kommunen skolmaten centralt. I övriga åtta tas kostnaden av skolorna. För att kommunernas siffror skulle bli jämförbara använde vi Skolverkets data över kostnad för skolmat i de tre avvikande kommunerna och räknade dessa som extra utbetalningar från kommunerna till skolorna. De redovisade beloppen per elev och läsår ska alltså täcka skolmat i Borås, Växjö och Örebro, precis som för övriga kommuner i jämförelsen.
Kapitalkostnader
I följande kommuner betalar skolorna själva kapitalkostnader (ränta- och lånekostnader för exempelvis bänkar och skåp): Botkyrka, Landskrona, Linköping, Stockholm, Uppsala, Södertälje och Örebro. I resterande tillfrågade kommuner tas kostnaden centralt.
I nästan alla tillfrågade kommuner saknas data på hur stora dessa kostnader är. För att få en någorlunda uppfattning om hur stor denna kostnad är kan man använda Stockholms kommun som en referenspunkt. Där var den genomsnittliga kapitalkostnaden per elev ca 500 kronor 2020.
I Landskrona kommun saknas exakt information om kostnaderna, men friskolor ersätts för kapitalkostnader med 1 821 kronor per elev och läsår, för elever i årskurs 7-9.
Rektorslön
I följande kommuner betalas rektors lön centralt: Botkyrka, Göteborg, Landskrona, Stockholm. I resterande tillfrågade kommuner tas kostnaden av skolorna.
I nästan alla tillfrågade kommuner saknas data på hur stora dessa kostnader är för respektive skola. För att få en någorlunda uppfattning om hur stor denna kostnad är kan man använda Stockholms kommun som en referenspunkt. Där var den genomsnittliga kostnaden för rektor ca 2 000 kronor per elev och läsår år 2020.
Övriga anmärkningar
Göteborgs kommun kunde inte redogöra exakt för fördelningen av statsbidraget för likvärdig skola. Beloppen som använts i våra beräkningar är enligt kommunen i stort sett korrekta, men består till liten del även av ersättning för administration och fritidsverksamhet.
Linköpings kommun kunde inte redogöra för fördelningen av delar av statsbidraget för likvärdig skola. Detta eftersom bidraget delvis fördelas till olika rektorsenheter och kommunen saknar uppgifter om exakt hur fördelningen till de olika skolorna ser ut.
Beloppen för Stockholms kommun baseras på uppgifter lämnade till Kvartal i mitten av november och bygger på budgeterade utbetalningar för slutet på året. De belopp som betalats ut till skolorna för december månad kan avvika något från de budgeterade beloppen.
I den första delen av Kvartals skolgranskning visade vi hur elva svenska kommuner fördelar resurser mellan skolor i utsatta områden och icke utsatta områden. Störst är skillnaderna i Stockholm, där en skola i ett utsatt område i snitt får 44 500 kronor mer per elev och läsår än en skola i ett icke utsatt område. En av de minsta skillnaderna finns i Landskrona, där en skola i ett utsatt område bara får i snitt 5 500 kronor mer per elev.
I den andra delen av granskningen om den ojämlika skolan ska vi titta närmare på tre kommunala grundskolor med elever från förskoleklass till årskurs nio¹.
Mälarhöjdens skola i Stockholm – 1 223 elever (68 000 kr/elev)
Den skola med högstadium som fick minst pengar per elev i Stockholm år 2020. Den ligger i ett välbärgat område strax söder om innerstan.
Hässelbygårdsskolan i Stockholm – 459 elever (138 000 kr/elev)
Förutom Rinkebyskolan, som bara har högstadieklasser, var Hässelbygårdsskolan den skola i Stockholm som fick mest pengar per elev 2020. Den ligger i ett utsatt område.
Seminarieskolan i Landskrona – 653 elever (75 500 kr/elev)
Seminarieskolan fick mest pengar per elev i Landskrona. Den ligger också i ett utsatt område – men fick bara något mer än hälften så mycket pengar per elev som Hässelbygårdsskolan i Stockholm.
Beloppen i diagrammen är lägre än de faktiska summor som betalas ut till skolorna, men skillnaderna kommuner emellan är så nära verkligheten vi kan komma. Vid direkta jämförelser mellan två kommuner bör man beakta att beloppen inte är justerade för rektorslön och kapitalkostnader. Under I korthet i början av artikeln kan du läsa mer om hur vi har räknat.
På Mälarhöjdens skola, som får nästan lika mycket pengar som Seminarieskolan, har endast 7 procent av eleverna utländsk bakgrund och av dessa är 2 procentenheter nyinvandrade. Nyinvandrade elever har varit folkbokförda i Sverige i mindre än fyra år, enligt Skolverkets definition. 87 procent av föräldrarna på Mälarhöjdens skola har eftergymnasial utbildning.
På Seminarieskolan i Landskrona har 76 procent av eleverna utländsk bakgrund, 10 procent är nyinvandrade och bara 30 procent av föräldrarna har eftergymnasial utbildning.
Elevsammansättningen är snarlik på Hässelbygårdsskolan i Stockholm. 83 procent av eleverna har utländsk bakgrund, och av dessa är 11 procentenheter nyinvandrade. Något fler av föräldrarna – 34 procent – har eftergymnasial utbildning. Ändå får Hässelbygårdsskolan nästan dubbelt så mycket pengar per elev som Seminarieskolan (under ”I korthet” i början av denna artikel kan du läsa mer om hur vi har räknat och vilka poster som inkluderats i beloppen).
Så används pengarna
Så vad används pengarna till på dessa tre skolor – och hur presterar eleverna?
Det är stor skillnad i lärartäthet mellan Mälarhöjdens skola och de två andra.
I Mälarhöjden går det nästan 17 elever på en lärare. I Hässelbygårdsskolan är motsvarande siffra 10, på Seminarieskolan i Landskrona är den 12.
Källa: Skolverket.
Källa: Skolverket.
På Hässelbygårdsskolan, som alltså har högst lärartäthet av de tre skolorna, har också störst andel av lärarna en pedagogisk högskoleexamen: 93 procent. Mälarhöjden: 85 procent. Seminarieskolan: 77 procent.
Vad gäller uppnådda resultat sticker Mälarhöjdens skola ut. Elevernas genomsnittliga meritvärde² på 270 är bland de högsta i Sverige, och 94 procent uppnår kunskapskraven i alla ämnen. Mindre än fyra procent av eleverna gick ut utan gymnasiebehörighet 2019.
Både Hässelbygårdsskolan och Seminarieskolan, som alltså anses ha bland de svåraste socioekonomiska förutsättningarna i landet, klarar sig förhållandevis väl vad gäller meritvärden. Deras genomsnittliga meritvärden ligger precis vid rikssnittet för kommunala skolor – 224,5.
Källa: Skolverket.
Vad gäller andel elever som klarar kunskapskraven i alla ämnen ser det något sämre ut – 59 procent för Hässelbygårdsskolan och 66 procent för Seminarieskolan, att jämföra med rikssnittet på 73 procent.
Klicka på bilderna för förstoring.
I Skolverkets statistiska modell SALSA, som används för att beräkna förväntade resultat baserat på elevsammansättning och andra förutsättningar, överpresterar samtliga tre skolor. Ett genomsnitt av skolornas faktiska resultat de senaste tre åren, i relation till de förväntade resultaten enligt SALSA, visar att Seminarieskolans elever presterat allra bäst – 36 meritpoäng bättre än förväntat och 7 procentenheter fler elever än man räknat med uppnådde kunskapskraven i alla ämnen.
Källa: Skolverket.
Så med i stort sett samma socioekonomiska förutsättningar, något färre lärare som i snitt har lägre utbildning, och med ungefär hälften av de ekonomiska resurserna, uppnår Seminarieskolan i Landskrona bättre resultat än Hässelbygårdsskolan i Stockholm.
Enorma skillnader
Hur är det möjligt? Vad använder Hässelbygårdsskolan pengarna till?
Linda Kjellkvist, fram till nyligen tillförordnad rektor på Hässelbygårdsskolan och i dag biträdande rektor, förvånas över de stora skillnaderna i resurstilldelning mellan hennes egen skola och Seminarieskolan i Landskrona.
– Jag ser på det material du visar att det är väldigt olika mellan skolorna, men jag kan inte förklara det eller ge dig underlag på varför det är så. Det skulle vara väldigt intressant att se hur de gör på Seminarieskolan, som verkar lyckas så bra. Och även jämföra hur budgetarna ser ut, säger Linda Kjellkvist.
Ungefär 85 procent av Hässelbygårdsskolans budget går till personalkostnader. Då inte bara lärare, utan även skolledning, elevhälsoteam och kökspersonal. Skolan har något högre lärartäthet än Seminarieskolan, och större andel av lärarna har pedagogisk högskoleutbildning. Men varken lärartäthet, högre löner eller skolans förhållandevis stora elevhälsoteam förklarar till fullo de enorma skillnaderna i resurser mellan de två skolorna.
Linda Kjellkvist lyfter modersmålsundervisning och studiehandledning som en annan stor utgift. I Stockholm betalar kommunen ett bidrag för modersmålsundervisning till skolorna, men detta täcker bara ungefär hälften av kostnaderna, enligt Kjellkvist. I Landskrona står kommunen för hela kostnaden. Hon menar också att det kan finnas andra skillnader mellan Stockholm och Landskrona som förbises i en jämförelse som denna – vilket det med allra största sannolikhet också gör, så komplexa som systemen är – men hon tycker ändå att Kvartals underlag visar att någonting inte stämmer.
– En väldigt stor del av mig tycker att det är jobbigt att det verkar vara så här. Som en representant för skolan tycker jag det. Det är våra skattepengar, det är illa att det är så olika, men det är bra att man nu får upp ögonen för det, säger Linda Kjellkvist.
Från vänster ses Micael Pettersson, Annacarin Jendland och Linda Kjellkvist. Foto: Stockholms stad och Landskrona kommun.
Annacarin Jendland, rektor på Semniarieskolan i Landskrona, förvånas även hon över de stora skillnaderna i resurstilldelning – och framförallt över hur mycket pengar som går till Hässelbygårdsskolan och andra skolor i Stockholms utsatta områden.
– Jag blir ju såklart väldigt förvånad. Det är ju en enorm skillnad. Även om kanske lärarlönerna är något högre i Stockholm så blir jag förvånad. Jag tycker det känns som helt omotiverat höga belopp – jag tycker ändå att vi uppnår bra resultat med våra resurser. Jag skulle inte kunna motivera att vi fick så mycket pengar, säger Annacarin Jendland.
Hur skulle du använda mer pengar?
– Då skulle jag anställa någon mer lärare och satsa på lärmiljön. Jag säger inte att det är nödvändigt, men om jag skulle få pengar så skulle jag troligtvis göra det. Man kan ju alltid sätta fart på mer pengar, men det är ju en fråga om huruvida vi behöver det för att bedriva undervisningen, säger Annacarin Jendland.
Micael Pettersson, rektor på Mälarhöjdens skola i Stockholm, är väl medveten om att hans skola är bland dem som får minst pengar per elev i kommunen – och att skolor i utsatta områden får väldigt mycket mer.
– Jag har sett såna här siffror förut och jag kan bara säga att jag tror att debatten är viktig. Jag vill inte alls missgynna de mest utsatta eleverna, om vi kallar dem det, men om vi lägger väldigt, väldigt stora medel så måste det ju ge resultat, säger Micael Pettersson.
Tror du att de där sista 50 000 kronorna per elev har önskad effekt på de skolor som får allra mest?
– Nej, jag är jättetveksam faktiskt. Ser vi några resultatskillnader? Jag var i Salems kommun tidigare, och den skola som hade de största problemen fortsatte att ha stora problem när man införde det här systemet. Det hände ingenting med deras resultat när man gav dem mer pengar. Det gjorde ingen skillnad, säger Micael Pettersson.
Olika resultat under samma förutsättningar
Regeringens skolutredare Björn Åstrand, som i våras slutförde sin utredning om en mer likvärdig skola, tror inte på att de extra pengarna som går till Hässelbygårdsskolan saknar betydelse för resultaten.
– Nej jag tror inte att det är rätt slutsats att dra faktiskt. Sen är det klart att någonstans på kurvan så börjar pengarna få sämre effekt, det finns en avtagande avkastning.
Den 27 april 2020 överlämnade regeringens utredare Björn Åstrand utredningen om en mer likvärdig skola till utbildningsminister Anna Ekström.
Är det rimligt att två skolor med lika förutsättningar får så olika mycket pengar?
– Något av en arkimedisk punkt för hela vårt resonemang i likvärdighetsutredningen är ju att det inte är rimligt att man har väldigt olika resurser under samma förutsättning. Om man har lika utmaningar bör man ha lika resurssättning och om man har olika utmaningar så bör man också ha olika resurssättning, säger Björn Åstrand.
Utbildningsminister Anna Ekström svarar på Kvartals frågor i en skriftlig intervju efter att hon tagit del av den första delen av granskningen om den ojämlika skolan, där vi bland annat kunde visa på stora skillnader i hur olika kommuner fördelar resurser till skolor i utsatta områden.
– Björn Åstrands likvärdighetsutredning visar att det finns stora skillnader mellan kommuners kostnader för skolan, som inte kan förklaras av glesbygdsfaktorer eller av elevernas socioekonomiska bakgrund. Så jag är inte helt förvånad, men att skillnaderna är så här stora är bekymmersamt, säger Anna Ekström.
Utbildningsminister Anna Ekström kommenterar Kvartals granskning av resurstilldelning till skolor. Hon menar att det är ”bekymmersamt att skillnaderna är så här stora”.
Hon vill inte kommentera att Hässelbygårdsskolan i Stockholm får nästan dubbelt så mycket pengar per elev som Seminarieskolan i Landskrona – och att den senare ändå uppnår bättre resultat.
– Det är svårt att säga något om resultaten på enskilda skolor, men vi vet sedan tidigare att det inte är rätlinjiga samband mellan insatta resurser och resultat, säger Anna Ekström.
– Tittar man samlat på resultaten på kommunnivå så kan vi se att det har betydelse att fördela resurser med hänsyn taget till elevernas förutsättningar, och resurserna spelar roll för möjligheten att nå goda resultat i alla skolor, säger utbildningsministern.
I den tredje och sista delen av Kvartals granskningsserie frågar vi personer från olika delar av Skolsverige vilken de tror är bästa strategin för att vända den negativa utvecklingen på skolor i utsatta områden.
Ludde Hellberg är undersökande journalist och Kvartals vd.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.