Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Våldsam övertro på skolans digitalisering

Flominator/Wikimedia Commons
Av Isak Skogstad | 6 februari 2019
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet

/ Branschen för elevdatorer och -skärmar har blivit en miljardindustri Sverige. 280 kommuner har antingen inlett eller planerar kommande satsningar på elevdatorer för varje elev i någon av sina skolor.

/ Stora techföretag har kommit att rikta in sig direkt mot lärare för att marknadsföra sina produkter. Både Microsoft och Apple ägnar sig bland annat åt så kallad “certifiering” av svenska lärare.

/ Samtidigt visar stora internationella utvärderingar att teknik i klassrummet inte leder till det kunskapsmässiga lyft som ofta utlovas. OECD fann att inget land som har gjort stora satsningar på skolans digitalisering har lyckats höja resultaten.

/ I stället har branschens aktörer valt att driva det så kallade “Silicon Valley-narrativet”: Traditionell pedagogik utmålas som föråldrad och baserad på förlegade idéer, medan fokus förflyttas från mätbar kunskap.

/ Skolverket har på regeringen Löfvens begäran tagit fram en nationell strategi som syftar till att påskynda digitaliseringen av skolan och förskolan. Samtidigt visar forskning att lärare i förskolan ofta använder surfplattor och appar som ersättning för bokläsning och lek.

 

Datorer, surfplattor och digital kompetens i läroplanen – allt säljs in med grandiosa löften om att det ska framtidssäkra skolan. Men evidensen är skral, skriver läraren Isak Skogstad.

Branschen för elevdatorer omsätter 45 miljarder kronor årligen enbart i USA, en siffra som beräknas stiga med hundra miljarder om bara några år. Datorjättar som Apple, Microsoft och Google har insett potentialen i marknader för skärmar i skolan och det som kallas en-till-en: en skärm per elev.

Läs mer Visa mindre