Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
År 2022 införde Tyskland en avgift för all gas som lämnar Tyskland. Det var ett sätt för regeringen, med socialdemokratiske Olaf Scholz i spetsen, att stärka en statsbudget med stora underskott. Försöket tycks hittills ha lyckats – avgiften har inbringat omkring 1 miljard euro till statskassan, skriver Politico.1
Men avgiften har inte varit populär hos Tysklands grannar. Österrike, Ungern, Slovakien och Tjeckien menar att lagen undergräver blockets inre marknad, driver upp gaspriserna och skapar incitament för att köpa den billigare ryska gasen. Nu hotar EU att ställa Tyskland inför rätta om inte landet vidtar åtgärder.
Frankrike ökar importen
Tyskland är dock inte det enda landet som anklagas för att göra det svårare för unionen att nå sitt mål om nollimport av rysk gas till 2027.
Samtidigt som Frankrikes president Emmanuel Macron har positionerat sig som Ukrainas största försvarare har Frankrike under de tre första månaderna i år, jämfört med förra året, ökat de ryska leveranserna av flytande naturgas mer än något annat EU-land, rapporterar Politico.2 Den franska regeringen betalade i början av året över 600 miljoner euro till Kreml för att säkra de ökade gasleveranserna, och kritiseras nu för att hyckla i sitt stöd till Ukraina.
Länderna i unionen har minskat den ryska gasimporten med två tredjedelar sedan invasionen av Ukraina. Nio länder köper i dag rysk naturgas, och Sverige är ett av dem.
Noter
- https://www.politico.eu/article/eu-poised-sue-germany-divisive-gas-tax-russia-energy/
- https://www.politico.eu/article/france-talk-tough-ukraine-while-gobble-up-more-russia-gas/
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt