Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Kultur |

Tro inte på Wold – föräldrar spelar roll

Foto: Unsplash och TT. Montage: Kvartal.

Sveriges Radios och kvällstidningarnas alltiallo-expert Agnes Wold säger att det ”inte spelar någon som helst roll” hur man uppfostrar sina barn. Hon och andra som sprider budskap om genernas allsmäktighet över individens och föräldrars möjligheter lutar sig bland annat mot studier av tvillingpar som påstås ha separerats vid födseln. Men i verkligheten kan de ha skilts åt så sent som vid elva års ålder. Psykologen och författaren Markus Dencker menar att de som han kallar hjälplöshetens predikanter riskerar att bidra till ökad psykisk ohälsa i Sverige. 

Av Markus Dencker | 12 februari 2022
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 16 min Skärmläsarvänlig
I korthet
I USA används begreppet death of despair (död genom förtvivlan) för att beskriva ökade dödstal bland landets unga. Uttrycket ”förtvivlan” syftar på att det bakom den sorgliga statistiken döljer sig allt fler självmord och drogrelaterade dödsfall.1 

I Västeuropa går trenden åt andra hållet. Färre dör som en konsekvens av självmord och missbruk. Ett undantag är dock Sverige. En studie som tagit fram dödsorsaker bland personer mellan 20 och 34 år under början av 2000-talet visar oroande resultat.2 De årtal som jämförs är 2000 och 2017. Det tydligaste exemplet handlar om dödsfall som en konsekvens av droganvändning. Denna grupp har i Västeuropa minskat under perioden med 20 procent, medan den i Sverige har ökat med nästan 60 procent. Sverige har under samma tid gått från att vara det land med lägst dödstal i åldersgruppen till att ha ett av de högsta i Västeuropa.3 

Förtvivlans motkrafter

Det finns självfallet inte bara en enda förklaring till dessa siffror.4 De kan dock ses som ett av flera tecken på att det psykiska lidandet i Sverige ökar.5 En gemensam nämnare för många med psykiskt lidande – och deras anhöriga – är just att de känner en förtvivlan i vilken läkemedel, sjukskrivningar, drogmissbruk eller annan verklighetsflykt blir de utvägar som de ser. Även självmord kan betraktas som en verklighetsflykt och är en av förtvivlans ytterligheter. Man kan då fråga sig: Vad finns det för motkrafter mot förtvivlan?

Som livsåskådning erbjuder existentialismen ett svar. Dess grund är att vi är fria människor och att vi därför har möjlighet att aktivt skapa våra liv, trots att vi alla har inre och yttre begränsningar. Vår fria vilja leder till att vi har ansvar för våra handlingar och för det liv vi lever även om våra omständigheter är svåra. Vidare betonar existentialisterna att fri vilja och ansvar ofrånkomligen leder till att vi behöver hantera ångest och skuldkänslor. Sammantaget leder denna existentialistiska ekvation till att livet visserligen innebär ett visst lidande, men att det inte är hopplöst. Vi kan utvecklas och förändras och leva meningsfulla liv. Det gäller nästan alla människor. Men för att kunna styra sitt liv dit man vill måste man först tro att det är möjligt. 

I vår polariserade samtid är dock existentialismens insikter angripna från två håll. Från det ena hållet påstås vi vara hjälplösa i förhållande till samhällets strukturer. Det ämnet kommer inte att fördjupas här. Från det andra hållet angrips existentialismens insikter av den medicinska vetenskapen och dess tilltro till att gener förutbestämmer vårt öde.

Hjälplöshetens predikanter

Spridningen av inlärd hjälplöshet lutar sig ofta – direkt eller indirekt – mot beteendegenetik. Det är den vetenskap som studerar arv och miljö i psykets utveckling. En av de mest uppburna beteendegenetikerna, Robert Plomin, kom för några år sedan ut med den populärvetenskapliga boken Blueprint.6 I den skriver han att föräldrars och skolans gemensamma påverkan på ett barns psykiska utveckling uppgår till högst fem procent. Resten är gener och slump. Plomin har inspirerat många.

Fråga Agnes Wold. Skärmdump SR.
Hjälplöshetens predikant? Programmet ”Fråga Agnes Wold” . Skärmdump: Sveriges radio

Läran om människans hjälplöshet inför sina gener har blivit till en egen genre i svenska medier. Till Dagens Nyheter säger psykologidocenten och författaren Petri Kajonius:7”Att hänga med morsan och farsan i 18 år har ingen effekt på vilka vi blir som vuxna.”8 

Även bakteriologen och den av medierna upphöjda folkbildaren Agnes Wold bidrar till genren. I en krönika skriver hon att vi bör sluta skylla problem i barns hemmiljö på föräldrar.9 Hon skriver: ”Barn som föds glada och lugna gör föräldrarna glada och lugna. Barn som föds med besvärliga temperament är missnöjda, hamnar ofta i konflikter och får bekymrade, trötta och grälsjuka föräldrar”. I en podd på Sveriges Radio utvecklar Wold samma resonemang.10 Hon säger att det ”inte spelar någon som helst roll” hur man uppfostrar sina barn. Och lite senare i samma podd konstaterar hon att människor inte förändras.

Kan uppgivenheten formuleras tydligare än så? När en person med ett trassligt liv och psykiskt lidande når vuxenlivet kan den mycket väl höra den här genrens ”tröstande” röst eka inom sig: ”Det är inte mina föräldrars fel, inte mitt fel. Det är ingens fel. Det finns inget att förstå och inget att göra. Jag är bara född sån här! Det enda som kan lindra är kemikalier och att jag anpassar mitt liv efter mina svårigheter.”

Men finns det verkligen vetenskapligt stöd för att ingjuta människor i denna hjälplöshet? 

Det är inte ny DNA-forskning som stöttar påståendena

Man skulle kunna tro att det är den sentida och fascinerande kartläggningen av vår arvsmassa som ligger till grund för argumentationen.11 Men så är det inte. Den forskning som byggt upp retoriken baserar sig snarare på statistik – på uppskattningar formulerade i procent – helt utan ambition att säga något om specifika gener. Vi lekmän känner till denna forskning genom begreppen tvillingstudier och adoptionsstudier. När det hänvisas till resultat från dessa studier så uppfattas ett påstående ofta som sant. Även jag har varit en av dem som litat blint. Men under något decennium har jag ibland återkommit till ämnet tvilling- och adoptionsstudier. Det har nämligen blivit tydligt för mig att psyket inte så lätt fångas av dessa statistiska metoder.

Det är tvilling- och adoptionsstudier som gjort Plomin till en auktoritet inom beteendegenetiken. Trots att hans skildring av den egna livsgärningen i boken Blueprint har kritiserats för att vara ”förskönande”12 – och att vissa av hans resonemang påståtts vara ”vetenskapligt bisarra”13 – så refererar många beteendegenetiker okritiskt till honom.14

Mycket av kritiken mot hur resultat från tvillingstudier tagits fram är komplex och kräver ett utrymme som inte får plats i denna artikel.15 Här ska jag nöja mig med att fördjupa det exempel som är lättast att förstå.16 

De tvillingar man studerat har nämligen inte separerats vid födseln, utan långt senare. I den världskända svenska studien (Satsa) sattes gränsen vid elva års ålder

Det handlar om så kallade TRA-studier (Twins Reared Apart). Som namnet antyder är det studier av tvillingar som uppfostrats i olika hem. Resultaten kommer från ett fåtal studier i vilka man har fått tillgång till tvillingar som separerades under 1900-talets andra hälft.17

Den här metoden kan låta som den mest kraftfulla designen inom beteendegenetiken. I teorin skapas en säker kunskap om arv och miljö. De separerade tvillingarna utgör – på papperet – en extremt stiliserad utveckling i vilken arv och miljö inte är inlemmade i varandra. Om de separerade tvillingarna levt sina liv i var sin ny familj och ändå liknar varandra och sina biologiska föräldrar då kan ju inte det bero på miljöfaktorer. Den här till synes oemotsägliga argumentationen förstärks av att beteendegenetiker och andra experter säger saker som: ”Slutsatsen vilar på mängder av studier på tvillingpar, även på enäggstvillingar som separerats vid födseln”.18

Trots den geniala idén och beteendegenetikernas sturska uttalanden har jag svårt att se hur man kan dra några trovärdiga slutsatser alls om arv och miljö utifrån TRA-studier. De tvillingar man studerat har nämligen inte separerats vid födseln, utan långt senare.

I den världskända svenska studien (Satsa) sattes gränsen vid elva års ålder.19 Alltså inte elva sekunder eller elva minuter som uttrycket ”vid födseln” antyder. Inte heller elva timmar, dagar, veckor eller månader. Elva år. Att de flesta tvillingarna i materialet adopterades före fem års ålder leder inte till att studierna blir trovärdiga. Det har med elementär utvecklingspsykologi att göra. Nervsystemet utvecklas nämligen i relation till sin omgivning, och under livets fem första år är utvecklingen dramatisk.20 Själva namnet på designen (tvillingar uppfostrade isär) är alltså en sanning med modifikation, för att uttrycka det milt. De barn som deltog i studien har ju hunnit få en oöverskådlig miljöpåverkan från sina biologiska föräldrar. Problemen med TRA-studierna stannar inte där. Men utrymmet här är för knappt för att redogöra för dem på detaljnivå.21

Trots den uppenbara risken att genernas betydelse överdrivs i dessa studier används de för att sprida en genetisk determinism. Ofta kryddas hänvisningarna till dessa studier med anekdoter om separerade tvillingars likheter som påminner om berättelser från parapsykologin.22 

Vad hjälplöshetens predikanter döljer

Jag har vänt mig till beteendegenetiker för att fråga om problemen med TRA-studierna och andra tvilling- och adoptionsstudier. Jag har då fått svaret att de med vetenskapliga antaganden och statistik kan kompensera för brister och fel i studierna. Det gäller även alla de år då tvillingarna i TRA-studierna levt med sina biologiska föräldrar. Jag har försökt förstå beteendegenetikernas resonemang för att avgöra om de är förenliga med klinisk kunskap om barns utveckling och om hur familjer fungerar. Jag har då kommit till slutsatsen att de två kunskapsområdena faktiskt inte är förenliga med varandra. Som en följd av det har jag börjat undra om ens någon kan förstå hur beteendegenetikens teori och matematik förhåller sig till de verkliga familjer som barn faktiskt växer upp i. 

 Men det finns något än mer centralt som hjälplöshetens predikanter döljer. Det är ett faktum som inte är så komplicerat. Beteendegenetikens statistik – såsom att schizofreni till 75–80 procent beror på genetik – kan nämligen aldrig förutsättas gälla på individnivå. Om det här tycks alla vara överens. Till och med Plomin. Efter att ha gjort en analys av den egna arvsmassan konstaterar han att han och hans släktingar löpt höga risker att drabbas av schizofreni. Men han konstaterar även att ingen av dem har insjuknat.23

Det finns alltså inte något vetenskapligt stöd för den uppgivenhet inför individens och föräldrars möjligheter som Plomin, Kajonius och Wold sprider.

Procenttalen som presenteras i tvilling- och adoptionsstudier bygger på statistiska analyser av stora grupper. Det innebär att resultaten beskriver genernas genomsnittliga påverkan på barn som levt i en familjemiljö som är genomsnittlig i den studerade gruppen. De säger inget om genernas betydelse för varje individ i den studerade gruppen. Det kan vara så att generna haft större betydelse i vissa barns utveckling och mindre i andras.

Alltså säger dessa procenttal inget om de barn vars erfarenheter och uppfostran skiljer sig tydligt från genomsnittet. Procentsiffrorna säger till exempel inget om hur mycket generna bidrar till den psykiska utvecklingen hos ett barn som blir negligerat av sina föräldrar. De säger inget om barn vars föräldrar lyssnat till Kajonius och Wold. Åtminstone inte om dessa föräldrar dragit slutsatsen att de inte behöver anstränga sig. Statistiken säger inte heller något om ett idealiskt föräldraskap. Eller om en familj i vilken föräldrarna sökt psykoterapeutisk hjälp för att skapa förändring. Inget av dessa förhållanden var ju genomsnittligt i den studerade gruppen.

Det är alltså inte bara så att procenttalen från tvilling- och adoptionsstudier troligen överdriver genernas betydelse på bekostnad av föräldrars betydelse. Hjälplöshetens predikanter har också fel i kärnfrågan. Procenttalen beskriver inte huruvida vi kan förändras och utvecklas genom reflektion och självinsikt, genom vår fria vilja och nya beteenden. Framförallt kan procenttalen inte säga något relevant om vilka möjligheter man har som förälder att hjälpa sina barn att uppleva livet som meningsfullt och möjligt att påverka.

Det finns alltså inte något vetenskapligt stöd för den uppgivenhet inför individens och föräldrars möjligheter som Plomin, Kajonius och Wold sprider.

BUP:s välvilja kan skapa förtvivlan

Trots bristen på vetenskapligt stöd för en statisk människosyn påverkar den vår tids vårdorganisation. I en intervju med den högste chefen för BUP i Stockholm, Göran Rydén, ombads han kommentera att många psykologer lämnar BUP och att de inte ersätts med nya.24 I stället anställs fler läkare och sjuksköterskor. Rydén sa att BUP måste gå åt ett mer medicinskt håll. Det här är i linje med att BUP utvecklas i samma riktning som vuxenpsykiatrin – att man försöker skapa en vård med den somatiska vården som förebild.25 Som om vår fria vilja var lika hjälplös inför psykiskt lidande som den är inför somatiska sjukdomar.

”Det är ingens fel. Du är bara född sån och du kan inte förändras. Men vi har diagnoser, läkemedel och intyg som kan underlätta ditt liv!”

Ur ett existentialistiskt perspektiv tycks Rydéns inställning peka i uppgivenhetens och förtvivlans riktning. Genom medicinsk diagnostik kan vården stötta individer och familjer så att de får nödvändiga läkemedel, intyg, anpassningar och symtomreduktion. En potentiell konsekvens av denna pragmatism är dock att människor leds in i en tro att de själva inte har möjlighet att skapa förändring i sina liv. 

När en allt mer medicinsk människosyn ska prägla vården riskerar den att leda till förment pragmatiska och tröstande svar: ”Det är ingens fel. Du är bara född sån och du kan inte förändras. Men vi har diagnoser, läkemedel och intyg som kan underlätta ditt liv!”

Dessa lösningar är välmenande men de riskerar att öka patientens förtvivlan då patienter kan få en bild av sig själva som hjälplösa och beroende av en förstående omvärld. I den vården är den existentiella människosynen långt borta.

Psykiatrins patienter förtjänar mer än att få sina egna förmågor och möjligheter förminskade, även om det sker i all välmening.

 

Se noter Visa mindre

Noter

1, Se tex: https://www.newyorker.com/magazine/2020/03/23/why-americans-are-dying-from-despair

2, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14034948211000836

3, https://www.dn.se/debatt/utbildningssystemet-kan-forklara-ungas-hoga-dodlighet/

4, Se tex: https://kvartal.se/artiklar/psykedelisk-forskning-med-politisk-sprangkraft-i-sverige/

5, Information om detta finns i både Folkhälsomyndighetens rapporter och på Statistiska Centralbyråns hemsida. För en läsvärd analys se Christian Rücks bok Olyckliga i paradiset (Natur och Kultur 2020).

6, Robert Plomin: Blueprint (Natur och Kultur 2020).

7, Petri Kajonius är en av få forskare inom beteendegenetiken som inte varit avfärdande och försvarsinställd när jag hört av mig. Han har visat ett intresse för mina argument om att beteendegenetiken inte alltid är förenlig med klinisk kunskap från familjeterapi och inbjöd till fortsatt mejlväxling.

8, https://www.dn.se/insidan/arv-eller-miljo-sa-formas-var-personlighet/

9, Fokus 30/3–2017

10,  https://sverigesradio.se/avsnitt/1698953

11, I det magnifika forskningsprojektet The Human Genome Project kartlades människans arvsmassa mellan åren 1990 och 2003. Den insatsen gjorde det möjligt att scanna stora grupper av individer för att koppla deras DNA med egenskaper och livshändelser. På så vis har det blivit möjligt att hitta den genetiska grunden för olika sjukdomar. Jag är – liksom de flesta – fascinerad över vilka möjligheter det här öppnar. Vad som redan nu är tydligt är dock att entydiga samband inom psykets och psykiatrins områden helt lyser med sin frånvaro (Se tex: https://psykologtidningen.se/2020/09/01/psykiatrisk-genetik-utmanar-synen-pa-sjukdom/. se även: https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(19)30477-8/fulltext samt https://genomemedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13073-020-00734-5) Snarare än entydighet öppnar resultaten för en oöverblickbar komplexitet eftersom det är så många geners samverkan – dels med varandra dels med miljön – som påverkar hur en persons individuella genetiska uppsättning kommer till uttryck i människans liv. Det här visar att familjens och individens sätt att leva, individens reflektion och val, kan ha en avgörande betydelse för vad i en persons genetiska disposition som kommer till uttryck.

12, Turkheimer, E. The Social Science Blues. Hastings Cent Rep. 2019;49(3):45-47. doi:10.1002/hast.1008

13, Pagie Harden, K: The fabric of human identity. The Spectator Issue 27 October 2018 (https://www.spectator.co.uk/article/the-fabric-of-human-identity)

14, Detta har främst skett i mina privata konversationer med beteendegenetiker. Det har varit vanligt att hänvisa till Blueprint för att jag ska få en populariserad version av beteendegenetiken och för att jag ska förstå hur mycket vetenskap som ligger bakom deras uttalanden.

15, För den som är extra intresserad kan jag hänvisa till min bok Ordningslära och de referenser som finns där. I den boken redogör jag för min egen förståelseprocess då jag börjar inse att många av de procentsatser som psykiatrin presenterar om sjukdomars genetiska grund inte stämmer. För ytterligare information hänvisar jag återigen till Jay Josephs omfångsrika produktion: https://jayjoseph.net/publications/

16, För att resultaten från tvilling- och adoptionsstudier ska stämma måste ett antal antaganden vara korrekta. Ett avgörande problem med dessa är att dessa inte tycks stämma med utvecklingspsykologi och klinisk kunskap om familjer. Ett tydligt exempel är att man har en för stark tilltro till att barn i samma familjer har en gemensam uppväxtmiljö. Det är ju sant i en materiell mening men inte i en relationell mening. I syskonskaror uppstår oundvikligen roller, till exempel den som undviker konflikter och den som söker konflikter. Delvis beror dessa roller på gener. Men de är även en konsekvens av det rollspecifika samspel som uppstår med föräldrarna. Detta påverkar syskonen dagligen under hela deras uppväxt och det kommer att påverka deras situation i skola, kamratkrets och vad de väljer för intressen. Beteendegenetikens antaganden leder till att dessa individuella relationella miljöfaktorer sorteras till slumpen snarare än till systematisk miljöpåverkan från föräldrarna. Att det förhåller sig så har jag fått bekräftat i en mailkonversation med Petri Kajonius. Men det antagandet är ju fel. Olika föräldrar kan agera olika i relation till sina barns inbördes olikheter. Det är inte en fråga om slump utan om vilka val föräldrarna gör. Det här är ett exempel på hur felaktigheter nästlar sig in statistiken vilket leder till resultat som systematiskt överbetonar genernas betydelse på bekostnad av miljöns.

17, TRA-studier kan inte göras längre eftersom man numera låter tvillingar adopteras till gemensamma hem.

18, Se: Pia Svensson: ”Din roll som förälder är inte så viktig som du tror”, Göteborgsposten 27/9-21

19, Se https://www.madinamerica.com/2020/02/exploding-twin-study-myth/. Informationen har bekräftats till mig av Nancy Pedersen, forskaren som ansvarade för projektet.

20, Den skeptiskes frågor är många. Hur har beteendegenetikerna beräknat den miljöpåverkan som tvillingarna fått av sina biologiska föräldrar? I vilken utsträckning påverkas barn olika av att bli separerade vid ett, tre, sju respektive vid tio års ålder? Påverkas de lika mycket per tidsenhet eller finns något annat matematiskt samband som beteendegenetikerna använt? Hjärnan utvecklas ju olika snabbt i olika åldrar, hela tiden i relation till den miljö barnet lever i. Och varför har dessa tvillingar adopterats in i nya familjer? Oavsett om det berodde på lång tids vanvård eller om det berodde på plötsliga händelser så måste det ju vara svårt att skapa en exakt matematik av de likheter och olikheter som oundvikligen måste finnas mellan dessa familjers livsöden.

21, Förutom att barnen levde de mest formbara åren med sina biologiska föräldrar, tillkommer andra osäkerhetsfaktorer i TRA-studierna. Ett exempel är att vissa av tvillingarna uppfostrades av biologiska släktingar (https://www.madinamerica.com/2020/02/exploding-twin-study-myth/). Dessutom har ju dessa barn tillförts något som varken är arv eller ”naturlig” miljö. De har tillförts separationer från centrala personer (föräldrar och syskon) mitt i barndomen. Hur har man räknat för att göra statistik av individuella olikheter i hur dessa barn formats av detta gemensamma trauma?

22, Exemplen är många. Även respektabla experter för vidare dessa anekdoter, såsom Christian Rück i hans läsvärda bok Olyckliga i paradiset (Natur och Kultur 2020). Berättelser dyker upp om separerade tvillingar som till exempel gift sig med kvinnor med samma namn och som föredrar cigaretter av samma märke. Som om anekdoter har större förklaringsvärde inom naturvetenskapen än de har i pseudovetenskapen. Fantastiska sammanträffanden inom parapsykologin brukar av oss skeptiker förklaras med att människors liv innehåller så många (oräkneliga) potentiella sammanträffanden. Om det då uppstår några slående likheter, eller sammanträffanden så är det förenligt med vad som är statistiskt förutsägbart. Men när den genetikintresserade hänförs av samma typ av sammanträffanden i separerade enäggstvillingars liv tycks de glömt bort vikten av att vara skeptisk. Jag kan vara öppen för att vissa ”sammanträffanden” i separerade tvillingars liv har en grund i deras gemensamma genetik. Men dessa anekdoter är inget vetenskapligt argument för att gener har stor betydelse för vår psykiska utveckling.

23, Robert Plomin: Blueprint (Natur och Kultur 2020), sid 146.

24, https://psykologtidningen.se/2021/08/26/psykologerna-allt-farre-inom-barnpsykiatrin/

25, http://psykologtidningen.se/2020/03/23/stoppa-medikaliseringen-inom-psykiatrin/

Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.