När SVT satsar på Ekonomibyrån – ett fullmatat halvtimmesprogram om ekonomi, handlar det inte om hur ensamstående föräldrar ska få pengarna att räcka till. Inte heller fattigpensionärers, arbetslösas eller sjukskrivnas ekonomi. I stället är det fart och flärd – ekonomiska trender, investeringar och bostadspriser. Det ensidiga perspektivet på den välbärgade medelklassen är svårt att få ihop med public service, menar Micael Kallin.
SVT:s Ekonomibyrån är nu inne på sin tredje säsong. Nu med en ny programledare med bakgrund från affärstidningarnas värld. En indelning av programmets inriktning visar att nästan hälften (40%) av avsnitten hittills i år har handlat om investeringar och börsen. Samtidigt som vd:n för inkassobolagens intresseorganisation, Svensk inkasso, varnar för ökad ekonomisk ojämlikhet i Sverige gör SVT program med fokus på den nyrika medelklassen. Det är något som skaver. Ekonomi kan väl inte bara vara av intresse för de välbeställda? Ekonomi är tvärtom allra viktigast för dem som inte har det bra ställt. För dem är ekonomin livsavgörande och något mer än trender. Ska inte deras frågor och intressen också bevakas av SVT:s Ekonomibyrån? Svaret på den frågan är uppenbarligen nej, om man ser till programavsnitten.
Programmet har den här säsongen utvecklats i riktning mot ett allt smalare ämnesval. Tidigare var den mångårige SVT-medarbetaren Alexander Norén programledare. Programmet tog då ofta upp bredare samhällsfrågor, exempelvis avsnittet om arbetsvillkoren för de som arbetar i den nya så kallade ”gig-ekonomin”.
Den här säsongen heter programledaren Carolina Neurath, en utan tvivel skicklig och kunnig journalist som tidigare har arbetat för SvD Näringsliv och Dagens Industri och även är medförfattare till boken ”De svenska riskkapitalisterna”. Kanske var syftet med rekryteringen att komma bort från tråkig samhällsjournalistik och i stället lyfta fram unga flärdfulla ”influencers” och snabba klipp?
Det sista avsnittet med den förre programledaren, Alexander Norén, handlade om coronavaccin, med frågeställningen ”Räcker det med ett vaccin för att rädda ekonomin?” Även det första avsnittet den här säsongen handlar om vaccinet. Men nu i stället med frågeställningen om ”kommer vaccinet att bli en bra affär för bolagen?”. 1
Sänt från och för Östermalm
Jag arbetade själv ett drygt decennium som ekonomireporter på bland annat Ekot, Sveriges Radio och Dagens Nyheter. Jag var också med om att starta upp Finansnytt på TV8, som vände sig till en smalare publik än de ovannämnda. När public service-bolaget SVT satsar på ett ekonomiprogram vänder även det sig till en relativt smal och specialintresserad publik. Ett avsnitt handlade uteslutande om var den kinesiske affärsmannen Jack Ma befunnit sig under några månaders tid. En av studiogästerna suckade och upprepade indignerat att Ma inte har varit borta, utan endast låtit bli att framträda offentligt.
Man kan fråga sig om hur många av SVT:s tittare som bekymrar sig om Jack Ma, eller ens har hört talats om honom. Ett annat avsnitt handlade om kryptovalutan Bitcoin. Ett tredje om huruvida veganska matprodukter är en bra investering. ”Rik på vaccin” och ”Den nya börsen”, om applikationer för börshandel, är andra programavsnitt. Återigen är det svårt att förstå varför just dessa specialämnen valts ut för en public service-publik, i stället för ämnen som till exempel berör personer med ekonomiska utmaningar i vardagen. SVT har förvisso folkbildningsambitioner som en del av sitt uppdrag. Frågan är bara om tanken på folkbildning gällde om veganmat är en bra investering eller var Jack Ma befinner sig?
Bitcoins hellre än bostadsbidrag för Ekonomibyrån. Foto: SVT
Ännu märkligare än ämnesvalen för de olika avsnitten är själva programupplägget. I studion har programledaren alltid tre gäster. Då kan man som van nyhetskonsument inbilla sig att dessa tre ska representera olika åsikter om ämnet som avhandlas. Så är det inte. I stället är det tre personer som har ungefär samma kunskap om ämnet och framförallt är de oftast rörande överens. De tre gästerna tittar ofta beundrande på varandra och instämmer nickande i vad som sägs. Det är inte journalistik på det sätt som journalistik brukar definieras, med åsikter som bryts mot varandra och en programledare som strävar efter ett sakligt och opartiskt samtal. Programmet påminner i stället om en åsiktspanel, med den viktiga skillnaden att i en sådan brukar gästerna ha olika åsikter. Men inte här.
Samhällskritik är inte SVT:s fokus
Visst finns det inbjudna gäster som passar på att kritisera effekter av den förda politiken. Den ansedda nationalekonomen Cecilia Hermansson sammanfattade regeringens politik med att ha kvar ränteavdragen samtidigt som fastighetsskatten är avskaffad som ”hål i huvudet”. Men sådana uttalanden fångas inte upp och fördjupas, för det är inte samhällskritik som är SVT:s fokus utan det är ekonomiska trender och investeringar. Där inbjudna gäster bland annat får gissa vilken investering som är bäst på fem års sikt.
Ämnet kan förvisso vara angeläget, men det är ändå svårt att skaka av sig känslan av nordkoreansk nyhetssändning.
Ekonomibyrån blir ofta till ett hyllningsprogram för det ämne som avhandlas. Där programledaren och de tre gästerna nästan når ett tillstånd av extas. Det gällde till exempel avsnittet om ”det gröna stålet”. Ämnet kan förvisso vara angeläget, men det är ändå svårt att skaka av sig känslan av nordkoreansk nyhetssändning.
I Ekonomibyrån ges ofta en historisk tillbakablick på programavsnittets ämne. Då avhandlas inte bara flera decennier utan ibland även flera sekler på en eller ett par minuter. Här finns alltså ett försök till utbildning av publiken. Sedan kan man fråga sig vad en tittare kommer ihåg av sekellångt tidsperspektiv som rabblas på ett par minuter. Här slås jag av att Ekonomibyrån påminner mer om en modern blixtsnabb twitter-variant av Utbildningsradion än ett modernt journalistiskt program. Ytligt och tendentiöst skulle kanske andra säga.
Medan SVT analyserar vegankorvar vräks barnfamiljer
Kritiken här mot Ekonomibyrån gäller ändå inte i första hand det som gjorts, utan snarare det som inte gjorts. Varför inte ett program om vad de enorma lånen i EU och ökade statsskulder innebär? Och varför inte mer om hur arbetstagare och småföretagare drabbats av pandemin. Eller varför inte ett program om hur pensionssystemet har havererat och nu tvingat regeringen att införa ett inkomstpensionstillägg för de allra fattigaste. Ett annat aktuellt exempel på en viktig ekonomisk fråga är att det extra bostadsbidraget togs bort nu när pandemin är som värst och allt fler ensamstående med barn riskerar att bli vräkta från sina lägenheter då de blivit arbetslösa i pandemins spår. Detta är bara några exempel på andra perspektiv än ”vegankorvar som investering”.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.