Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
En timme om dagen, mellan 19 och 20, fylls gångarna i den spanska snabbköpskedjan av män och kvinnor som inte i första hand är där för att shoppa. I vagnen ligger ofta en upp- och nedvänd ananas, ett tecken på att de är singlar och tillgängliga för romans.
Den spanska komikern Vivy Lin sägs ha startat det hela, sedan hon och en nära vän spelade in sig själva vid en shoppingrunda i Sevilla för ett par veckor sedan.
I videon sa Lin att hon märkt att det fanns ett specifikt tidsfönster mellan 19 och 20 då gångarna i Mercadona fylldes av ensamstående män och kvinnor som planlöst vandrade runt utan att egentligen köpa något, skriver New York Times.1
Lins slutsats var att de bara kunde vara ute efter en sak: ligando, vilket på spanska betyder att leta efter en dejt. Lite skämtsamt döpte hon fenomenet till ”dejtingtimmen på Mercadona” och lade upp sin film på TikTok. Sedan gick det som det brukar.
Klippet blev viralt, andra tiktokare tog över filmskapandet och visade prov på hur de själva raggade bland frukter och grönt.
I ett klipp syns en brunett posera vid en hylla med konserver. Ett annat visar tjejer i korta sommarshorts gosa runt bland vinerna. I ett tredje syns en välklädd ung man i kostym och rufsigt hår le lite motvilligt och flörta med andra shoppare.
– Jag ser det hela mer som ett utslag av humor än av kärlek, säger Lin i en telefonintervju med New York Times.
Inte långt efter Lins första klipp började folk placera upp- och nedvända ananas – en symbol som används av swingers för att signalera tillgänglighet – i sina kundvagnar. Enligt de i all hast framtagna raggningsreglerna för stormarknader skulle man försiktigt krocka med ananasinnehavarens vagn för att visa att det fanns en chans till romans.
Problemet är nu att tonåringar invaderat stormarknader över hela Spanien och tidvis utgjort ett hinder för verkliga kunder. För några veckor sedan fick personalen på Mercadona i Bilbao tillkalla polis för att få bort horder av ungdomar som blockerade butiksgångarna.
I förra veckan började personalen i samma butik att gömma undan ananasfrukterna strax före 19, för att de inte skulle missbrukas som dejtingrekvisita.
Lidia Izquierdo, 19-årig lärarstudent från Barcelona, säger att hon tre gånger försökt hitta en partner i lokala Mercadonabutiker, dock utan framgång. Det första försöket omintetgjordes av ”en massa 14-åringar som gick runt och bar på ananas”. Andra gången var det slut på ananas, så då fick hon improvisera med konserverad frukt, men inte heller då stod stjärnorna rätt. Vid hennes tredje besök stod butikspersonal på vakt vid ananashyllan. Då gav hon upp och gick hem.
För att hjälpa storköpsdejtare att hitta den perfekta partnern, är spansk eftermiddags-tv numera full av tips. Att hänga vid frysdisken signalerar att man är ute efter ett one-night stand, slog ett program fast. Och för dem som passerat 40 kan vinavdelningen erbjuda bättre utdelning.
Noter
1. https://www.nytimes.com/2024/09/10/world/europe/spain-pineapples-tiktok-dating-mercadona.html?unlocked_article_code=1.J04.RZ_h.teRAzT19qVcM&smid=url-share
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt