Skolfrånvaro kan vara en viktig del av svensk skolas problem och samtidigt en del av lösningen, skriver Aggie Öhman. Foto: Philippe Bout/Unsplash.
Frånvaron är en central del av svensk skolas problem och samtidigt en del av lösningen, skriver Aggie Öhman som arbetar med skolfrånvaro i skola och kommuner. Men frågan om frånvaro har länge sopats under mattan. Idag vet vi att 156 000 grundskoleelever var borta nästan en hel dag per vecka under hösten 2019. Under pandemihösten var frånvaron än mer omfattande.
Skolverket presenterade nyligen en undersökning av skolfrånvaron i grundskolan och gymnasiet. Det visar sig att fler än 156 000 grundskoleelever är borta mer än 15 procent av skoltiden, det motsvarar nästan en hel dag per vecka.¹ Forskning visar att redan vid 10 procents skolfrånvaro kan det uppstå negativa konsekvenser.²
… det finns ett samband mellan närvaron i årskurs sex och sannolikheten att gå ut high school inom ett år från förväntad examen.
I USA kallar man denna skolfrånvaro för kronisk frånvaro. Sådan frånvaro i förskolan kopplas till låga skolresultat i första klass, och barn från låginkomstfamiljer drabbas mest. I samma studie konstateras att frånvaro påverkar studieresultaten oavsett ålder och att det finns ett samband mellan närvaron i årskurs sex och sannolikheten att gå ut high school inom ett år från förväntad examen.³ Forskning har också visat att så kallad kronisk frånvaro inte bara är en allvarlig riskfaktor för sämre skolresultat utan även för ungdomskriminalitet, psykiska problem, ekonomisk utsatthet och arbetslöshet senare i livet.4
Större frånvaro än man trott
156 000 frånvarande elever är långt fler än de 20 000 elever som svenska skolmyndigheter tidigare talat om som oroande.5 Eller de 70 000 elever med över 10 procents total frånvaro som uppskattades i rapporten Skolans tommastolar 2016.6 Under pandemihösten 2020 hade en kvarts miljon elever högre frånvaro än 15 procent. Det är var fjärde elev i grundskolan. 13 000 elever var borta mer än halva skoltiden. Denna grupp var ungefär lika stor under pandemin som året innan.
Orsaker till skolfrånvaro delas inom forskningen in i fyra områden7:
Skolexkludering är när skolan till exempel låser dörren vid sen ankomst, stänger av en elev eller gör det omöjligt för en elev att närvara, i stället för att förändra hur skolan arbetar och hur undervisningen genomförs.
Skolvägran är när barn inte förmår gå till skolan, om skolan framkallar oro, ångest, rädsla och andra negativa känslor. Eleverna döljer inte sin frånvaro, och föräldrarna kämpar efter förmåga att få sitt barn till skolan.
Föräldrastödd frånvaro är när föräldrarna håller barnet hemma eller inte försöker få barnet till skolan. Det kan bero på att de vill ha barnet som sällskap, som tolk, för att ta hand om syskon etcetera. Det kan vara för att barnet tar ansvar för konsekvenser av sjukdom, missbruk eller våld i hemmet.
Skolk är frånvaro som att elever tar sovmorgon eller hänger kvar på fiket efter håltimmen.
Alla dessa typer av skolfrånvaro dyker upp i min roll att råda och utveckla skolor och kommuner. Jag brukar också lägga till en femte typ av skolfrånvaro, sjukdom, eftersom även den kan bli problematisk.
Amerikansk studie
Amerikanska utbildningsdepartementet har kallat skolfrånvaron för en dold kris i skolan. Enligt rapporten Chronic Absenteeism in the Nation’s School: A hidden educational crisis, hade cirka 14 procent av eleverna (i vad som motsvarar vår grundskola) en kronisk frånvaro.8 Det amerikanska utbildningsdepartementet har valt att mäta och redovisa från 8 procents frånvaro, att jämföra med 15 procents frånvaro som är Skolverkets gräns.
Skolfrånvaron redovisas i USA, till skillnad från i Sverige, även ur aspekter som kön, funktionsnedsättningar, English-learners och etnicitet: vita, svarta, ursprungsamerikaner, afroamerikaner, hispanics med flera. De som inte har engelska som modermål, elever med funktionsnedsättningar och ursprungsamerikaner är några av de grupper som är överrepresenterade bland elever med hög frånvaro. 2018 inkluderade tre av fyra stater skolfrånvaro i sin utvärdering av hur skolan lyckas.9
I Sverige har vi hittills inte diskuterat skolfrånvarons roll för elever som går ut grundskolan utan fullständiga betyg och därmed utan behörighet till gymnasiet. Och detta trots att Sverige har högre frånvaro än exempelvis England och Danmark.10 Dessa länder mäter sedan länge total frånvaro, det vill säga frånvaro oavsett orsak, det kan vara giltig (anmäld eller beviljad frånvaro), ogiltig (oanmäld), avstängningar, reducerad skoltid (skolan har beslutat att eleven inte ska närvara i alla ämnen) med mera. I Sverige däremot har skolmyndigheterna länge endast undersökt ogiltig skolfrånvaro, det vill säga fram till den nyligen släppta rapporten från Skolverket.
… var tredje elev i årskurs åtta och nio hade en frånvaro över 15 procent [av skoltiden] …
Skolverket redovisar nu den totala frånvaron detaljerat för coronahösten 2020 (se tabell nedan). Vi ser att av elever med hög frånvaro är de flesta borta från skolan mellan 15 och 29 procent av tiden, var tredje elev i årskurs åtta och nio hade en frånvaro över 15 procent och 2–3 procent (drygt 8 000) av högstadieeleverna var borta mer än halva skoltiden.
Höstterminen 2020:
För hösten 2019 redovisas inte frånvaron lika utförligt som för 2020 (se ovan). I stället visas skillnaden mellan pandemihösten och hösten 2019.
Jämförelse 2019 och 2020:
I diagrammet redovisas andelen elever (%) inom förskoleklass och grundskolan (inkl. sameskolan och specialskolan) med en total frånvaro på minst 15 procent. Endast uppgiftslämnare som lämnat uppgifter för båda terminerna. Höstterminen 2019 och höstterminen 2020. (Skolverket, Rapport 2021:10 sid 28).
Det syns tydligt att pandemin påverkat frånvaron mest i låg- och mellanstadiet, här ser vi närmast en fördubbling. Men ökningen är markant även på högstadiet. Här är frånvaron hög även ett vanligt år. I årskurs 8 är cirka 22 procent och i årskurs 9 cirka 26 procent borta motsvarande nästan en hel skoldag per vecka eller en månad per termin (15 procent). Det betyder ungefär var fjärde elev.
Giltig frånvaro är också ett problem
Den ogiltiga frånvaron är bara en liten del av frånvaron. Hösten 2020 hade cirka 4 procent av eleverna i grundskolan en ogiltig frånvaro på minst fem procent av skoltiden. De flesta av dessa elever var borta mellan 5 och 14 procent av undervisningen, vilket betyder att de inte ens ingår i de redovisade siffrorna om total skolfrånvaro.
Det är i den giltiga frånvaron som problemen tornar upp sig. Den rymmer inte bara förkylning och beviljade ledigheter för resor till födelseland eller soliga Thailand, utan vi som arbetar med detta stöter också även på elever som hålls hemma för att vårda funktionsnedsatta eller sjuka anhöriga, tolka, ta hand om syskon, så kallade hemmasittare, elever drabbade av missbruk och våld, hederskultur som medför att flickor inte tillåts delta i exempelvis idrott eller sex- och samlevnadsundervisning. I den giltiga frånvaron finns också de elever som anmäls frånvarande av föräldrar för att skolan, kanske med rätta, upplevs som icke fungerande för den enskilda eleven. Det kan röra sig om anpassningar och stöd som inte fungerar eller mobbning och utanförskap. Det kan vara oro, ångest, sorg och blygsel eller brist på stimulans. Och så finns det fortfarande en hel del skolk, som en listig elev kan få till giltig frånvaro.
Utredning om frånvaron
Dåvarande utbildningsminister Gustav Fridolin tillsatte 2015 en utredning om skolfrånvaron. Och året därpå kom Skolans tomma stolar, första undersökningen av total (giltig och ogiltig) skolfrånvaro, gjord av en ideell organisation. 2017 kom utredningen Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera.11 Båda dessa rapporter påpekar behovet av nationell statistik.
Med nationell statistik och nationella direktiv kan vi få likvärdiga, jämförbara närvarodata på skol-, huvudmanna- och nationell nivå. Jämförbara data ger möjlighet att bedöma vilka insatser som förmodligen ger resultat. Är det terapihundar, KBT-behandling av elever eller att utbilda skolans personal? På så sätt kan nationell statistik komma enskilda skolor, lärare och elever till nytta. I dag arbetar skolor och huvudmän väldigt olika. Det är också en av anledningarna till att många haft svårt att redovisa närvaron så som Skolverket har efterfrågat och det är därför som mörkertalet befaras vara högt.
Nationell statistik
Men plötsligt händer det! I år har Skolverket redovisat en kartläggning av elevfrånvaro och dessutom fått i uppdrag att utreda möjligheten att införa nationell frånvarostatistik och ta fram en genomförandeplan.12
I Sverige har vi skolplikt. Alla barn ska vara i skolan.
I Sverige har vi skolplikt. Alla barn ska vara i skolan. Men siffrorna i Skolverkets rapport visar svart på vitt att många elever har stor frånvaro. Och plikten kallar i dubbel bemärkelse: Å ena sidan har skolan en plikt att ge alla barn kunskaper och värderingar som vi anser vara samhällets uppdrag. Det går bara om alla barn är i skolan. Å andra sidan har barnen en rätt till utbildning enligt de löften vi gjort och en plikt att närvara. Det uppfylls bara om alla barn är i skolan.
Ska vi leva upp till våra löften och efterleva våra lagar behöver vi veta att våra barn och unga är i skolan. All form av skolfrånvaro bör följas upp löpande och ur fler aspekter än idag. Och vi behöver få en faktabaserad diskussion; tyder kanske den omfattande frånvaron trots allt på ett systemfel, snarare än ett individproblem, vilket flera skoldebattörer framfört? Och nog är det dags att inse att skolfrånvaro kan vara en viktig del av svensk skolas problem och samtidigt en del av lösningen!
2, Balfanz och Byrnes, 2012, The Importance of Being in School: A Report om Absenteeism in the Nation’s Public Schools, John Hopkins University.
3, Balfanz och Byrnes, 2012, The Importance of Being in School: A Report om Absenteeism in the Nation’s Public Schools, John Hopkins University.
4, Kearney, 2016, Managing School Absenteeism at Multiple Tiers, Oxford Press.
5, Skolverket, 2010, Skolfrånvaro och vägen tillbaka – Långvarig ogiltig frånvaro i grundskolan ur elevens, skolans och förvaltningens perspektiv, Rapport 341 och Skolinspektionen, 2016, Omfattande ogiltig frånvaro i Sveriges grundskolor.
6, Öhman, 2016, Skolans tomma stolar. Om frånvaro i grundskolan och hur kommuner och skolor arbetar med frågan, Prestationsprinsen & vänner med stöd av Stiftelsen Idéer för livet.
7, Heyne et al, 2019, Differentiation between School Attendance Problems. Why and how. Cognitive and Behavioral Practice. Svenska termer från Gren Landell, 2018, Att främja närvaro, Natur & Kultur.
Aggie Öhman är grundare av Prestationsprinsen och arbetar med skolutveckling hos både fristående och kommunala huvudmän och skolor.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.
Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total! Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på
Kvartals poddar helt kostnadsfritt
Skapa gratiskonto
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt
kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.