Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Politik |

Politiska åsikter är en fråga om smak

Foto: Jabin Botsford/The Washington Post/Getty Images

Just nu riktar USA:s presidentkandidater tusentals olika budskap mot väljarna, som kan variera beroende på vilken musik mottagaren tycker om – eller om de gillar Kitkat och Nikeskor. Journalisten Jonathan Lundberg skriver om hur Facebook-data påverkar höstens val, och hur metoden kan användas i Sverige.

 

Av Jonathan Lundberg | 22 september 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Lyssna på textenStöd Kvartal
I korthet
Är storstadskvinnor mer troliga att rösta på Miljöpartiet än på Sverigedemokraterna? Är landsbygdsmän mer troliga att rösta på Kristdemokraterna än på Liberalerna? Den typen av frågor ger en fingervisning om var partierna kan vinna mest på att rikta sina reklamkampanjer, och vilka budskap som passar deras målgrupper. Men vad röstar Håkan Hellström-fans på? Sweden Rock-besökare? Och vilken typ av budskap tilltalar de här grupperna, om man som parti vill nå dem? Den typen av frågor blir allt viktigare i den politiska kampen på nätet – och de kan avgöra val.

Psykologisk krigföring i sociala medier

Efter det amerikanska presidentvalet 2016 blev analysfirman Cambridge Analytica beryktad för sitt samarbete med Donald Trump. Firmans moderbolag, SCL Group, har lång erfarenhet av psykologisk krigföring i sociala medier. Stater har anlitat dem för att bekämpa terrorgrupper och drogkarteller. I Pakistan arbetade de mot terrorism och radikalisering av unga. I Sydamerika ledde de gängmedlemmar till att göra revolt mot sina ledare, genom att sprida ut välriktade tankefrön i sociala medier.1

Läs mer Visa mindre