Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Nyheter

Ny studie: Svenskarna gillar inte att bli niade

Foto: Freepik

En studie från Novus visar att äldre svenskar föredrar att bli tilltalade med ”du” snarare än med ”Ni” eller med titlar. Undersökningen visar också att ”du” fortsatt är det vanligaste tilltalsordet i svenskan.

Lyssna på inslaget och mycket mer i podden Kvartal Idag.
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
Av Kvartals redaktion | 11 februari 2025
Profil Inlästa texterLästid 1 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Debatten om tilltalsord är inte ny och har pågått i nästan 200 år. Diskussionen om vad som är lämpligt sätt att tilltala varandra pågår, och Novus senaste undersökning, gjord på uppdrag av Språktidningen, ger en inblick i svenska folkets nuvarande preferenser. Studien visar att de flesta svenskar, särskilt äldre, föredrar det personliga pronomenet ”du” framför det mer formella ”Ni”.

– Det här bekräftar att ”du” verkligen är tilltalsordet som gäller i svenskan, säger Catrin Norrby, professor i nordiska språk vid Stockholms universitet.

I åldersgruppen över 65 år är det tydligt att ”niandet” inte faller i god jord. Hela 82 procent av de äldre föredrar att bli tilltalade med ”du”, medan endast 2 procent föredrar sin titel som tilltal. Däremot är generationerna olika exponerade för tilltalsordet ”Ni”. Bland de yngre säger 56 procent att de aldrig tilltalas med ”Ni”, medan siffran sjunker till 34 procent bland personer i åldrarna 65–84 år.

 

Redan prenumerant?    
Du har läst en olåst
artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
  • Alla artiklar
  • Alla poddar
  • Kvartals app
  • Reklamfritt

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?  
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.