Mönstret upprepas från Wallenberg till Isaak – delar av sanningen döljs
Med hjälp av verbal akrobatik och en smula selektivt resonemang kunde UD:s jurister mörklägga vissa uppgifter, skriver Susanne Berger. Raoul Wallenberg: Foto: TT. Gui Minhai. Foto: Angela Gui. Dawit Isaak. Foto: TT. Montage: Kvartal.
Systemproblem och lojalitetskonflikter tycks utbredda i svenska offentliga utredningar, vilket minskar både effektivitet och nytta med rapporterna, skriver Susanne Berger, senior fellow vid Raoul Wallenberg Center for Human Rights i Kanada. I den nyligen presenterade utredningen om fallen Dawit Isaak och Gui Minhai blottas problem som behöver lösas.
Staten kan påverka utredningar som ska granska makthavarnas förehavanden. Men en restriktiv approach resulterar ofta i felaktigheter som leder till fler frågor.
Liknande problem återfinns i den officiella kommission som utrett regeringens hantering av ärendena om Gui Minhai och Dawit Isaak.
I fallet Dawit Isaak hemlighöll UD dokument för granskningskommissionen. Att granskningar kringskärs är snarare en regel än undantag.
Utrikesutskottet initierade utredningen som skulle få tillgång till all information. Men enligt regeringen direktiv handlade det om all relevant information.
UD bedömde att kommissionen inte behövde uppgifterna för att utföra sitt arbete och/eller att informationen skulle kunna ha en negativ inverkan på möjligheterna till frigivning.
I en intervju i november 2022 antydde utredningsordföranden Helena Jäderblom att regeringen med avsikt hade valt den snäva formuleringen av sina direktiv till kommissionen för att kunna hemlighålla information.
Utredningen överklagade aldrig formellt UD:s beslut att censurera dokumenten.
Helena Jäderblom sa om en överklagan att det hade känt märkligt. ”Vi tyckte att vi inte skulle behöva göra det. Vi var en kommission som var tillsatt av regeringen och då pratade vi med företrädarna på UD och fick besked att vi inte skulle få ut de där handlingarna. Då utgår jag från att man står för det i ledningen också […] Det var ingen framkomlig väg.”
En formell protest från kommissionen hade förmodligen sänt en stark signal till makthavarna. Samma sak om den hade vägrat presentera en slutrapport. Och av allt att döma var det ingen av kommissionens ledamöter som övervägde att avsäga sig sitt uppdrag.
I slutet av 2021, när kommissionen påbörjat sitt arbete, infördes på förslag från regeringen en ändring i offentlighets- och sekretesslagen. Och detta med hänvisning till översynen i fallen Dawit Isaak och Gui Minhai.
Det behövs förändringar av det svenska utredningsväsendet. För så länge som regeringen tillåts påverka och delvis kontrollera arbetet i offentliga utredningar kommer lojalitets- och potentiella intressekonflikter att förminska både effektiviteten i arbetet och nyttan av vad utredningarna kommer fram till.
Parlamentarisk kontroll och granskning av den verkställande makten är kännetecken för varje demokratiskt samhälle. Svenska tjänstemän är med rätta stolta över landets öppenhet och transparens som tar sig uttryck i offentlighetsprincipen. Det vill säga att allmänheten har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet, dock med vissa undantag. Men när en regering tvingas offentliggöra väsentliga detaljer om sitt agerande kan öppenheten ha motsatt effekt mot vad som är tänkt. Det finns då en uppenbar risk att makthavarna finner kreativa lösningar för att kringgå och förhindra känsliga avslöjanden.
Staten kan påverka utredningar som ska granska makthavarnas förehavanden. Men en restriktiv approach resulterar ofta i felaktigheter som leder till fler frågor.
Liknande problem återfinns i den officiella kommission som utrett regeringens hantering av ärendena om Gui Minhai och Dawit Isaak.
I fallet Dawit Isaak hemlighöll UD dokument för granskningskommissionen. Att granskningar kringskärs är snarare en regel än undantag.
Utrikesutskottet initierade utredningen som skulle få tillgång till all information. Men enligt regeringen direktiv handlade det om all relevant information.
UD bedömde att kommissionen inte behövde uppgifterna för att utföra sitt arbete och/eller att informationen skulle kunna ha en negativ inverkan på möjligheterna till frigivning.
I en intervju i november 2022 antydde utredningsordföranden Helena Jäderblom att regeringen med avsikt hade valt den snäva formuleringen av sina direktiv till kommissionen för att kunna hemlighålla information.
Utredningen överklagade aldrig formellt UD:s beslut att censurera dokumenten.
Helena Jäderblom sa om en överklagan att det hade känt märkligt. ”Vi tyckte att vi inte skulle behöva göra det. Vi var en kommission som var tillsatt av regeringen och då pratade vi med företrädarna på UD och fick besked att vi inte skulle få ut de där handlingarna. Då utgår jag från att man står för det i ledningen också […] Det var ingen framkomlig väg.”
En formell protest från kommissionen hade förmodligen sänt en stark signal till makthavarna. Samma sak om den hade vägrat presentera en slutrapport. Och av allt att döma var det ingen av kommissionens ledamöter som övervägde att avsäga sig sitt uppdrag.
I slutet av 2021, när kommissionen påbörjat sitt arbete, infördes på förslag från regeringen en ändring i offentlighets- och sekretesslagen. Och detta med hänvisning till översynen i fallen Dawit Isaak och Gui Minhai.
Det behövs förändringar av det svenska utredningsväsendet. För så länge som regeringen tillåts påverka och delvis kontrollera arbetet i offentliga utredningar kommer lojalitets- och potentiella intressekonflikter att förminska både effektiviteten i arbetet och nyttan av vad utredningarna kommer fram till.
Parlamentarisk kontroll och granskning av den verkställande makten är kännetecken för varje demokratiskt samhälle. Svenska tjänstemän är med rätta stolta över landets öppenhet och transparens som tar sig uttryck i offentlighetsprincipen. Det vill säga att allmänheten har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet, dock med vissa undantag. Men när en regering tvingas offentliggöra väsentliga detaljer om sitt agerande kan öppenheten ha motsatt effekt mot vad som är tänkt. Det finns då en uppenbar risk att makthavarna finner kreativa lösningar för att kringgå och förhindra känsliga avslöjanden.
Staten kan på olika sätt påverka utredningar som ska granska makthavarnas förehavanden. När svenska riksdagen begär en formell utredning är det regeringen som tillsätter den. Så redan från början skapas en inneboende intressekonflikt, eftersom regeringen, dess myndigheter och verk, i alla fall delvis, kan utreda sig själva. De kan påverka vilka som ingår i utredningen – se till att vissa personer inkluderas och andra exkluderas. De kan också begränsa utredningens omfattning och hur lång tid den ska arbeta, inskränka utredningskriterier och stoppa utlämning av vissa typer av dokument.
En sådan restriktiv approach resulterar många gånger i felaktigheter som i sin tur leder till fler frågor.
En sådan restriktiv approach resulterar många gånger i felaktigheter som i sin tur leder till fler frågor och fortsatt oro bland allmänheten. Detta gäller olika slags granskningar. Ett exempel är de många frågor som fortsätter att snurra runt den officiella polisutredningen om mordet på Olof Palme. Något som sker oavsett orsaken till att mördaren inte avslöjats.¹ Ett mindre känt men lika talande exempel är den kontrovers som uppstod 1997–2000 då flera forskare lämnade ett av svenska staten sponsrat forskningsprojekt. Forskarna skulle undersöka den militära underrättelsetjänsten Must:s historia. Efter att det blev klart att de inte fick tillgång till viss dokumentation så hoppade flera forskare av projektet.²
Brist på transparens
Till ingens förvåning stöter vi på liknande problem i den officiella kommission som utrett regeringens hantering av ärendena gällande de svenska medborgarna Gui Minhai och Dawit Isaak. Utredningen presenterade sitt slutbetänkande i oktober förra året – SOU 2022:55. Bakgrunden är att både Dawit Isaak och Gui Minhai fördes bort och fängslades: Dawit Isaak, en svensk eritreansk dramatiker och journalist i Eritrea 2001 och den svenske förläggaren Gui Minhai i Thailand (varifrån han fördes till Kina) 2015. I fallet Dawit Isaak beslutade det svenska utrikesdepartementet (UD) att censurera och helt undanhålla vissa dokument för granskningskommissionen.
Helena Jäderblom var ordförande för den kommission som granskade hur UD arbetat med fallen Dawit Isaak och Gui Minhai. Foto: Marko Säävälä/TT.
Med facit i hand vet vi att det inte är frågan om undantag utan snarare en regel – att granskningar kringskärs. Efter Sovjetunionens sammanbrott 1991 uppstod farhågor kring flera utredningar av olösta svenska kalla kriget-mysterier. Bland annat utredningen om den svenska diplomaten Raoul Wallenbergs försvinnande 1945 i det sovjetiska systemet. Liksom förlusten av ett svenskt signalspaningsplan som sköts ner över Östersjön 1952 och ett antal svenska fartyg och deras besättningar som försvann efter andra världskrigets slut.³ Trots att utredningarnas eget agerande var en central del av dessa granskningar kontrollerades de nästan helt av svenska UD och närstående statliga myndigheter genom arbetsgrupper som fungerade med liten eller ingen oberoende tillsyn eller ansvarsutkrävande.4 Wallenbergs anhöriga har nu efterlyst att utredningen av hans fall återupptas, utifrån nya forskningsrön som framkommit om UD:s agerande 1945, samt den officiella handläggningen av 1990-talets decennielånga Wallenbergutredning (1991-2000).
Roten till det onda tycks alltså vara systemisk. Och exemplen är fler: i början av förra året presenterade coronakommissionen sin slutrapport om Sveriges hantering av covid-pandemin. Där påpekades att regeringen aldrig överlämnat meningsfull dokumentation om avgörande interna överväganden liksom om offentliga beslutsprocesser.5 Inga-Britt Ahlenius, som tidigare bland annat varit riksrevisor, vädrade i en krönika i Svenska Dagbladet sin frustration över problemet med tomma arkiv och bristen på meningsfull offentlig information. Kort sagt, alla känner igen symptomen men ingen vill ta itu med den bakomliggande orsaken.
När kommissionens ordförande Helena Jäderblom […] bad om att få ut de hemlighållna dokumenten, avslog UD:s rättsavdelning begäran.
Vad gäller Dawit Isaak så beslutade det svenska utrikesdepartementet att censurera eller helt undanhålla vissa dokument i hans konsulära akt. När kommissionens ordförande Helena Jäderblom – jurist och ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen – våren 2022 bad om att få ut de hemlighållna dokumenten, avslog UD:s rättsavdelning begäran. Enligt Jäderblom berodde detta på den specifika formulering om relevant information som finns i regeringens direktiv till kommissionen.6 En formulering som inte fanns med i utrikesutskottets och riksdagens skrivelser.
Rättscheferna på UD, Carl Magnus Nesser och Charlotte Kugelberg, förklarade:
”I direktiven till utredningen anges att kommissionen ska ges tillgång till all relevant information, inklusive uppgifter som omfattas av sekretess […] De uppgifter som har maskerats och de handlingar som har tagits bort ur Dawit Isaaks akt är mot den bakgrunden inte relevanta för kommissionens granskning.” 7
Relevant är relevant
Som kommissionen påpekade i sin rapport var det tvåfaldigt fel av UD att inte lämna ut all dokumentation. För det första var det från början kommissionens uppgift att granska all (det vill säga all befintlig) dokumentation om Dawit Isaak, inklusive information som ”kan omfattas av annan sekretess än utrikessekretess eller konsulär sekretess”.8 Det var så utrikesutskottet i riksdagen från början hade definierat uppdraget.9 Därför är det mycket tveksamt att viss information skulle kunna undanhållas. För det andra bör det vara upp till kommissionsledamöterna, inte regeringen, att avgöra vilken information som är eller inte är relevant för deras granskning.
I slutändan verkar allt hänga på ordet relevant.
I slutändan verkar allt hänga på ordet relevant. Medan regeringens riktlinjer till kommissionen i stort följer riksdagens begäran så gavs tjänstemännen med detta extra ord spelrum för att undanhålla viss dokumentation. Med hjälp av verbal akrobatik och en smula selektivt resonemang kunde UD:s jurister mörklägga vissa uppgifter. Ändå kvarstår frågan: om den undanhållna informationen inte ansågs relevant för kommissionens arbete, varför bryr man sig då om att hemligstämpla den? Vad ville regeringen dölja? Helena Jäderblom sammanfattade situationen i en intervju med tidningen Journalisten: “Vi menar att de (UD) har ett underligt sätt att se på saken.”
Kommissionen fick aldrig veta, och tycks inte ha efterfrågat, hur många dokument som den inte fick tillgång till. Dessutom innehöll de dokument som censurerats, och som kommissionen fick se, inga sekretessbeteckningar eller annan information som talade om på vilka grunder text maskerats.10 Som svar på min fråga till UD om detta svarade UD i januari i år att antalet handlingar i Dawit Isaaks konsulära akt som undanhållits är ”mycket lågt”. Någon siffra angavs inte och ännu en gång framhålls UD:s tidigare bedömning: att kommissionen inte behövde uppgifterna för att utföra sitt arbete och/eller att informationen skulle kunna ha en negativ inverkan på möjligheterna till frigivning.11 ”Dessa dokument är så känsliga att regeringen inte kunde ge tillgång till dem”, skrev UD-tjänstemannen.¹²
Med hjälp av verbal akrobatik och en smula selektivt resonemang kunde UD:s jurister mörklägga vissa uppgifter, skriver Susanne Berger.
Regeringens motiv och avsikt
I en intervju med Expressen i november förra året gick utredningsordföranden Helena Jäderblom så långt som att antyda att regeringen med avsikt hade valt den mycket specifika och snäva formuleringen av sina direktiv till kommissionen för att kunna hemlighålla information. ”Jag tror att det var därför man hade skrivit direktiven på det sätt som man hade gjort”, sa hon.
Om Jäderblom är korrekt citerad så är uttalandet minst sagt uppseendeväckande. Lika anmärkningsvärt är att hennes påpekande inte ledde till någon officiell reaktion att tala om. Inte ens riksdagens utrikesutskott, som till att börja med begärde en utredning, har hittills yttrat sig i frågan.13
Med andra ord: en framstående jurist och ordförande för en statlig utredning anklagar i första hand regeringen för att inte bara undanhålla information från en utredning, utan för att sabotera dess arbete från början. Jäderblom insåg säkert att hon talade om möjliga hinder och otillbörlig påverkan från regeringens sida – en allvarlig anklagelse och ett potentiellt lagbrott.
När jag frågade henne om detta i ett mejl i december, avböjde hon att kommentera regeringens motivering. På frågan om Expressen-journalisten Leif Brännström, som intervjuade henne, hade felciterat eller feltolkat hennes kommentarer svarade hon inte.
Vilket i så fall innebär att regeringen medvetet begränsade kommissionens möjligheter att granska.
Det verkar som om regeringen redan från början inte ville att kommissionens ledamöter skulle få ta del av viss mycket känslig information i Dawits Isaaks konsulära akt. Och regeringen bör ha varit medveten om detta redan 2021, när riksdagen bad den att tillsätta en särskild undersökningskommission med tillgång till all information i de aktuella fallen. Vilket i så fall innebär att regeringen medvetet begränsade kommissionens möjligheter att granska.
I sin slutrapport noterade utredningen rätt och slätt att på grund av regeringens vägran att dela med sig av vissa Dawit Isaak-handlingar, kunde den inte till fullo utföra sitt uppdrag. Utöver det pekade kommissionen bara på ”vissa brister i hanteringen” i regeringens arbete med att få Dawit Isaak och även Gui Minhai fria.14
Utredningen överklagade aldrig formellt utrikesministeriets beslut att censurera dokumenten i Dawit Isaaks fall. Helena Jäderblom tog upp frågan med kabinettsekreterare Robert Rydberg i juni förra året. Han bekräftade rättsavdelningens beslut från våren.15
Ingen framkomlig väg
I ett mejl i december 2022 angav Helena Jäderblom ett till synes tekniskt argument som svar på frågan varför kommissionen inte överklagade UD:s nej till att få se samtliga dokument i Dawits akt. Hon menade att eftersom rättsavdelningen inte svarade på en formell begäran om en allmän handling kunde avslaget inte överklagas. Uppenbarligen ansågs inte samtliga dokument vara allmänna handlingar, utan ingick förmodligen i minnesanteckningar eller utkast som inte alltid omfattas av reglerna för offentliggörande.16 Jäderblom förtydligade inte ytterligare.
Men när Expressen en månad tidigare pressade henne på varför hon och kommissionen inte formellt motsatte sig UD:s nej till att lämna ut samtliga tillgängliga uppgifter om Dawit Isaak, så medgav Jäderblom att man hade kunnat lämna in en formell begäran. Hon menade att ett sådant steg dock ”hade känts väldigt märkligt”. ”Vi tyckte att vi inte skulle behöva göra det. Vi var en kommission som var tillsatt av regeringen och då pratade vi med företrädarna på UD och fick besked att vi inte skulle få ut de där handlingarna. Då utgår jag från att man står för det i ledningen också […] Det var ingen framkomlig väg.”
Kommissionen anger inte exakt hur deras arbete påverkats av UD:s vägran att lämna ut viss dokumentation. I slutrapporten antyds dock att även om kommissionen inte såg någon direkt anledning att kritisera UD:s engagemangspolitik, som innebär utökad och breddad dialog med makthavarna i Eritrea (för att påverka Dawit Isaaks frigivning), ansåg kommissionen att den inte kunde ge en fullständig bedömning av denna strategi. Förutom främjandet av olika kulturella och sociala kontakter innebär denna politik så kallad tyst diplomati – förhandlingar bakom kulisserna, bortom offentligheten. Detta innebar bland annat att den svenska regeringen verkade för att FN:s sanktioner mot Eritrea skulle slopas.17 Kommissionen noterade även bristen på information om de interna beslutsprocesserna: ”Mot bakgrund av den dokumentation som kommissionen har fått granska ser den inte anledning att kritisera valet av handlingslinje. Kommissionen erinrar dock om att den bedömningen görs med förbehåll för att kommissionen inte har fått ta del av samtliga uppgifter i fallet.” [ff:s kursivering]18
Förmodligen hade en formell protest sänt en stark signal till makthavarna.
Men trots detta så gjorde utredningen ingenting eftersom alla försök att överklaga undanhållandet av information antagligen ansågs meningslösa. Detta visar på problemet i ett nötskal. Kommissionen ville undvika konfrontation och den tycks inte ha ansett att offentlighetsprincipen, i vidare bemärkelse, var skäl nog att driva frågan vidare. Ledamöterna ansåg uppenbarligen att en statlig granskningskommission inte borde eller kunde överklaga ett beslut av en annan statlig institution.
Förmodligen hade en formell protest sänt en stark signal till makthavarna. Samma sak om utredningen hade vägrat presentera en slutrapport tills dess att frågorna om dokumentationen hade granskats grundligt. Och av allt att döma var det ingen av kommissionens ledamöter som övervägde att avsäga sig sitt uppdrag.
Inte så oavhängig …
Man bör komma ihåg att riksdagen efterfrågade ”en oberoende utvärdering som är fristående från regeringen och som görs av personer som självständigt kan utvärdera regeringens och berörda myndigheters arbete […]”.19 Men av de tre ordinarie ledamöterna – ordförande Helena Jäderblom, Pål Wrange och Ulrika Cronenberg Mossberg, har två nära anknytning till UD. Wrange är visserligen juridikprofessor vid Stockholms universitet men har tjänstgjorde i elva år som internationell rättsrådgivare till UD. Cronenberg Mossberg är karriärdiplomat och tidigare svensk ambassadör i bland annat Litauen.20
Utrikesdepartementet inryms i Arvfurstens palats i centrala Stockholm. UD är det största av Regeringskansliets departement. Foto: Holger Ellgaard/Wikipedia.
I sin rapport noterar kommissionen att flera tjänstemän från UD vägrade att svara på utredningens frågor på grund av sin tystnadsplikt.21 Kommissionen tycks inte ha gjort några ansträngningar för att lösa dem från tystnadsplikten. Detta trots att utredningen skulle söka relevant information från anställda på UD.22
Den svenska regeringen var inte bara oroad över vilken dokumentation kommissionens ledamöter skulle få se och granska bakom stängda dörrar. Man oroade sig också för vilken information som i slutändan skulle förmedlas till allmänheten. I oktober 2021, när kommissionen påbörjat sitt arbete, föreslog regeringen därför i proposition 2021/22:30 en ändring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Detta gjordes med hänvisning till att riksdagen begärt översyn i två ärenden, nämligen Dawit Isaak och Gui Minhai.
Regeringen ville först och främst skydda personuppgifter, “det kan exempelvis röra uppgifter om hälsotillstånd hos såväl de frihetsberövade som anhöriga till dessa, uppgifter om vilken behandling de frihetsberövade kan ha utsatts för och vad som sagts vid eventuella konsulära besök”.23I den slutliga versionen av lagen används en mer allmän formulering, som rakt på sak anger att sekretessen gäller för uppgift om såväl personliga som ekonomiska förhållanden […] ”om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men om uppgiften röjs”.24
Björn Tunbäck […] undrade då varför det behövs ett extra sekretessinstrument just för den här utredningen?
Den nya lagen antogs i december 2021. Björn Tunbäck, styrelseledamot i Reportrar utan gränser och under många år aktivist för Dawit Isaaks frigivning, undrade då varför det behövs ett extra sekretessinstrument just för den här utredningen?
I sitt förslag till ändring i sekretesslagen betonade regeringen att tillägget inte innebär en utvidgad sekretess utan att den stärker skyddet för den enskildes integritet – särskilt för Dawit och Gui.25 Enligt rättsstatsprincipen bör dock lagar vara allmängiltiga snarare än riktade mot enskilda individer eller situationer. Den specifika ändringen i sekretesslagen visar att regeringen ville förhindra full insyn i hur UD arbetat och fortsätter att arbeta med dessa två ärenden.
Inte ens i Sverige
I slutändan är de svenska medborgarna Dawit Isaak och Gui Minhai de stora förlorarna i denna kontrovers. Enligt Konventionen till skydd för alla människor mot påtvingade försvinnanden och andra internationella lagar har offer för förtryck och deras familjer rätt att få veta sanningen om vad som hänt. Frågan är vad dessa lagar och konventioner gör för nytta om de inte kan verkställas, inte ens i Sverige. Utredningen skulle från början granska allt konfidentiellt material. Genom att inte insistera på att till 100 procent fullfölja denna uppgift slösade kommissionen bort en möjlighet att få tillgång till samtliga fakta i regeringens hantering av de båda fallen.
Men kanske ser vi nu början till slutet för att makthavarna snedvrider det svenska utredningsväsendet? Inom kort ska UD:s rättsavdelning komma till riksdagens Utrikesutskott för att tala om vilka åtgärder departementet vidtagit i samband med SOU 2022:55, det vill säga granskningen av arbetet med att befria Dawit Isaak och Gui Minhai. Måhända kan detta skapa ringar på vattnet.
För så länge som regeringen tillåts påverka och delvis kontrollera arbetet i offentliga utredningar kommer lojalitets- och potentiella intressekonflikter att förminska både effektiviteten i arbetet och nyttan av vad utredningarna kommer fram till. Med andra ord, en sådan inblandning motverkar själva syftet med granskningarna.
3, Se Raoul Wallenberg – Utrikesdepartementet, Svensk-Ryska arbetsgruppens rapport, artikel nr UD 00.20, Informationsmaterial, 2000; Nedskjutningen av DC 3-an i Juni 1952 : Rapport från DC 3- utredningen, Serie: Ds : departementsserien, 0284- 6012 ; 1992:5; Arbetsgrupp för efterforskning av i Östersjön förlista och försvunna fartyg och deras besättningar (UD 1993:E) (Collections of papers) samt exempelvis Populär Historia. https://popularhistoria.se/samhalle/svenska-sjoman-sparlost-forsvunna-pa-ostersjon
6, SOU 2022:55 sid. 17–18. För ordalydelsen i regeringens direktiv se SOU 2022:55, Bilaga 1, sid.125: ”Kommissionen ska ges tillgång till all relevant information, inklusive uppgifter som omfattas av sekretess, som finns i ärendena hos Utrikesdepartementet och utlandsmyndigheterna och som kommissionen behöver för att fullgöra sitt uppdrag. Sådana uppgifter kan omfattas av sekretess enligt 15 kap. 1 § och 36 kap. 7 § offentlighets-och sekretesslagen (2009:400).”
Se även utredningskommissionens underlag om Dawit Isaak och Gui Minhai som finns på Riksarkivet: Komm2021/00839/UD 2021:01 samt Utredningshandlingar (UD 2021:1) och Helena Jäderbloms Tjänsteanteckning från 5 maj och 17 juni 2022.
7, SOU 2022:55, sid. 18
8, Ibid.
9, Utskottet framhåller även att kommissionen ska ges tillgång till all information, inklusive sekretessbelagd information, och även aktivt söka information från anhöriga, tjänstemän och andra personer som har varit involverade i dessa konsulära ärenden, SOU 2022:55, Bilaga 1, sid. 124. Se även Utrikesutskottets betänkande 2020/21:UU7, sid. 9.
10, E-mejl från Helena Jäderblom till Susanne Berger den 9 december 2022.
11, E-mail från UD (Helena Wahlström) till Susanne Berger, 20 januari 2023. Dessutom, i regeringens proposition
2021/22:30, sid. 9 ges en fingervisning om vad denna information kan tänkas handla om: ”I sin verksamhet förväntas kommissionen även behandla uppgifter om enskilda. Det kan exempelvis röra uppgifter om hälsotillstånd hos såväl de frihetsberövade som anhöriga till dessa, uppgifter om vilken behandling de frihetsberövade kan ha utsatts för och vad som sagts vid eventuella konsulära besök. Uppgifterna kan även röra frågor om personlig säkerhet, anhörigas eventuella kontakter i och med det berörda landet, andra länder, organisationer, juridiska ombud med mera. Även korrespondens med anhöriga och redogörelser från personer som varit i kontakt med de frihetsberövade kommer sannolikt att förekomma i kommissionens verksamhet. Sådana uppgifter kan vara känsliga för de personer som berörs. Om uppgifterna röjs kan det därför antas leda till att de frihetsberövade själva eller närstående till dessa skulle lida skada eller men.”
12, E-mail from Helena Wahlström to Susanne Berger, 20 januari 2023.
13, Susanne Berger har sänt förfrågningar per mejl till ledamöter i Utrikesutskottet: Hans Wallmark (M), Håkan Svenneling (V), Morgan Johansson (S), Aron Emilsson (SD) och tidigare ordförande Kenneth G. Forslund (S). Ingen av dessa har svarat på frågan varför Utrikesutskottet inte reagerat. Vid slutet av januari 2023 stod det dock klart att UD:s rättsavdelning kallas till utskottet, sannolikt den 23 februari, för att svara på frågor om undersökningskommissionens arbete med fallen Dawit Isaak och Gui Minhai.
14, SOU 2022:55, sid. 11–12.
15, SOU 2022:55, sid.18. Helena Jäderblom tjänsteanteckningar från 17 juni 2022 innehåller inte några detaljer om samtalet. Se dessa och andra dokument som är tillgängliga på Riksarkivet: Komm2021/00839/UD 2021:01 – Utredningshandlingar (UD 2021:1).
17, Se SOU 2022:55, sid. 72 liksom Jakten på Dawit, av Martin Schibbyes.Göteborg, Offside Press, 2019. Se även SOU 2022:55, sid. 61 om att utöka och bredda dialogen med Eritrea.
20, En av sekreterarna i utredningen var ambassadör Barbro Elm och flera av de personer som var experter i utredningen är nära relaterade till UD och andra närstående organ. SOU 2022:55, sid. 3.
21, SOU 2022:55, sid. 18–19.
22, Se SOU 2022:55, sid. 124 samt Kommittédirektiv 2021:40, 10 juni 2021, sid 2: ”[Utrikes] Utskottet framhåller även att kommissionen ska ges tillgång till all information, inklusive sekretessbelagd information, och även aktivt söka information från anhöriga, tjänstemän och andra personer som har varit involverade i dessa konsulära ärenden.”
Kommissionens ledamöterna omfattades, och omfattas fortfarande idag, av restriktioner vad gäller information till allmänheten. Se Helena Jäderbloms uttalande på presskonferensen när kommissionen presenterade sin rapport den 28 oktober 2022. Detta bör dock inte ha påverkat deras möjlighet att få tillgång till sekretessbelagd information som en del av deras officiella arbete.
25, Prop. 2021/22:30, sid. 11. ”Regeringen vill understryka att det aktuella förslaget handlar om att införa ett starkare sekretesskydd för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden i kommissionens verksamhet och inte om utvidgad sekretess för uppgifter om regeringens, Utrikesdepartementets eller utlandsmyndigheternas agerande.”
Susanne Berger är grundare av Raoul Wallenberg Research Initiative (RWI-70) och knuten till Raoul Wallenberg Centre for Human Rights i Montreal, Kanada.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Insamlingsstiftelsen Kvartal använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Hantera cookies” Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Hantera cookies” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.