Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Politik |

Modersmålsundervisning – till vilken nytta?

Malmö 2019. Här lärs arabiska som modersmål ut i som ett ämne i skolan. Foto: Hussein El-alawi / Sydsvenskan / TT

Hemspråksreformen växte fram hand i hand med den multikulturella vändningen i svensk invandringspolitik i slutet av 1900-talet, skriver Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Stockholms universitet, som frågar sig var gränsen går mellan vetenskap och ideologi i denna fråga.

Av Fanny Forsberg Lundell | 23 juni 2022
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 6 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Det finns något intuitivt märkligt när forskare inte bara är eniga om forskningsresultat, utan också eniga om policyinriktning. Det tyder inte bara på vetenskaplig konsensus – vilket i sig är svårt att uppnå – utan värdekonsensus inom en forskarkår.

Läs mer Visa mindre