De stora TV-bolagen, inte minst public service, satsar alltmer på synlig mångfald. I exempelvis de brittiska dramasatsningarna är det numera snarare regel än undantag att chefer och andra högstatuspersoner gestaltas av etniska minoriteter. Liksom att skildra vänskaps- och kärleksrelationer över etniska gränser. Men det är en strategi som kräver eftertanke för att lyckas. För om publiken inte känner igen sig riskerar den att slå tillbaka.
Det närmaste ett missbruk jag har är förmodligen det ständiga binge-tittandet på TV-serier. Jag skäms lite över det eftersom det tar så mycket tid från annat man skulle kunna ägna sig åt, läsa böcker till exempel. Samtidigt har det gjort mig rätt väl bevandrad i den kulturyttring som kanske påverkar de breda gruppernas attityder och världsbild mest just nu. Så kanske är det inte helt bortkastad tid.
När jag inte hittar något annat som verkar lockande så finns alltid ett säkert kort: de brittiska kriminalserierna. De har en hög lägstanivå, skådespeleriet håller nästan alltid toppklass och historierna brukar i regel kännas som de går ihop på slutet. (Det finns ju inget som får mig att känna mig så blåst som när jag lagt tio timmar på en serie och slutet är ett totalt anti-klimax av lösa trådar och inkonsekvenser).
Det närmaste ett missbruk jag har är förmodligen det ständiga binge-tittandet på TV-serier. Jag skäms lite över det eftersom det tar så mycket tid från annat man skulle kunna ägna sig åt, läsa böcker till exempel. Samtidigt har det gjort mig rätt väl bevandrad i den kulturyttring som kanske påverkar de breda gruppernas attityder och världsbild mest just nu. Så kanske är det inte helt bortkastad tid.
När jag inte hittar något annat som verkar lockande så finns alltid ett säkert kort: de brittiska kriminalserierna. De har en hög lägstanivå, skådespeleriet håller nästan alltid toppklass och historierna brukar i regel kännas som de går ihop på slutet. (Det finns ju inget som får mig att känna mig så blåst som när jag lagt tio timmar på en serie och slutet är ett totalt anti-klimax av lösa trådar och inkonsekvenser).
För några år sedan uppmärksammade jag en tydlig trend i de brittiska serierna, inte minst i public service-bolaget BBC. Sedan en tid tillbaka hade det snarare blivit regel än undantag att etniska minoriteter var tydligt representerade i varje serie. Ibland också andra minoriteter som funktionsnedsatta eller HBTQ-personer. Inte sällan återfinns de minoritetspersonerna i roller som polischefer eller högt uppsatta politiker, eller andra personer med makt och status. Att dessa gestaltar något annat än sympatiska personer som publiken lätt kan identifiera sig med är ovanligt. En annan nästan lika tydlig trend är att huvudkaraktären påfallande ofta är bäste vän med eller har en kärleksrelation med någon från en annan etnisk grupp.
Från att bara passivt ha noterat detta gång på gång blev jag alltmer intresserad av vad som eventuellt låg bakom. Kunde det vara så att jag genom alla år helt enkelt vant mig så vid “helvita” ensembler att jag reagerade överdrivet mycket på en förändring som, snarare än att vara medveten politik, har med en förändrad befolkningssammansättning i Storbritannien att göra?
Ganska snart hittade jag en hel del spår av den debatt som lett fram till denna högst medvetna förändring. I kölvattnet av Black lives matter-protesterna tillkännagav BBC att de skulle lägga 100 miljoner brittiska pund, motsvarande 1,3 miljarder kr, för en treårig satsning på mångfald och inkludering där detta skulle synas i bolagets produktioner.
Public service-jätten satte upp tre kriterier: Mångfaldiga berättelser och uttryck i programmen, produktionsteam som präglas av mångfald samt produktionsbolag där en eller flera av ägarna kom från minoriteter. BBC:s dåvarande chef för kreativ mångfald, June Sarpong, sa i samband med tillkännagivandet:
“BBC är för alla och publik från alla bakgrunder förväntar sig med rätta att se sig representerade i våra program. Det är därför vi tar täten genom att göra den största finansiella satsningen på inkludering i branschen.”
Och här börjar vi närma oss det som gör att välvilliga men klumpigt genomförda mångfaldsstrategier riskerar att slå fel
Men detta är naturligtvis något som går längre tillbaka än 2020. Exempelvis BBC-långköraren Luther med Idris Elba i huvudrollen framhålls ofta som en förebild. Samtidigt har serien kritiserats för att Luther inte är trovärdig som representant för den svarta minoriteten. Kritik kom bland annat inifrån BBC självt. Miranda Wayland, chef för bolagets creative diversity unit som inrättades 2019, tyckte att serien inte var autentisk nog i mångfaldsavseende.
“Han äter inte västindisk mat, har inga svarta vänner. Det här känns inte autentiskt. Det handlar om att säkerställa att allt omkring karaktärerna, deras kultur och uppsättningen är helt och hållet reflekterande.”
Idris Elba gjorde stor succé med serien Luther som gick mellan 2010-2019. Foto: AP Photo/Ashley Landis)
Och här börjar vi närma oss det som gör att välvilliga men klumpigt genomförda mångfaldsstrategier riskerar att slå fel. Om de inte reflekterar samhället så som det faktiskt ser ut, utan som många skulle önska att det såg ut – då finns risken att stora grupper känner sig manipulerade och upplever sig få “goda värderingar” nedtryckta i halsen av TV-bolagen. Extra knepigt blir det med serier som gör anspråk på att skildra den verkliga verkligheten – sådana som är baserade på en sann historia, som det heter. Och ännu ett snäpp mer komplicerat när det som skildras skedde för länge sedan, då samhället såg helt annorlunda ut än idag.
Hennes karaktär är påhittad, liksom förstås hennes (vid den tiden sannolikt högst ovanliga) äktenskap med en svart läkare
Jag tittade nyligen med stort intresse på En spion bland vänner som handlar om den brittiske spionen Kim Philbys avhopp till Sovjetunionen 1963. Serien gör anspråk på att berätta vad som hände de där dramatiska veckorna kring Philbys avhopp och skildras ur den nära vännen Nicolas Elliots perspektiv. Samtliga av personerna i de bärande rollerna sägs ha existerat i verkligheten, vilket för mig adderar en extra kvalitet. Men i eftertexterna framgår att det finns ett undantag. Den person som blir helt avgörande för att historien ska gå ihop, den kvinnliga MI5-agenten Lily Thomas. Hennes karaktär är påhittad, liksom förstås hennes (vid den tiden sannolikt högst ovanliga) äktenskap med en svart läkare, en relation som skildras finkänsligt och ingående, även om den inte har något med själva historien att göra.
Detta är som bekant inget som begränsar sig till den anglosaxiska världen. Även här i Sverige, inte minst hos SVT, finns tydliga tankar och strategier i samma anda. Nyligen släppte SVT serien Detektiven från Beledweyne, en smått otrolig historia där en asylsökande somalier på ett förvar, som visar sig ha övermänskliga förmågor, deltar i utredningen av ett försvinnande.
Kan allmän-TV sammanföra en allt brokigare befolkning?
Jag är besjälad av frågan hur den mångfald vi de facto har i stora delar av Europa – och inte minst här i Sverige – ska fungera. Och det borde alla som bryr sig om Sverige vara. Hur kan vi lyckas skapa ett “vi” av en så brokig befolkning, där många inte ens delar ett gemensamt språk med varandra. Därför är jag oerhört intresserad av den här typen av ansatser. I grunden är jag försiktigt positiv till dem. Självklart måste de som bor i ett samhälle få sina liv och sina perspektiv belysta, såväl i nyhets- och samhällsprogram som i drama. Att använda framför allt public service-bolagen för detta ändamål känns rimligt. Vem skulle annars ta täten i en sådan utveckling.
Samtidigt är det en svår balansgång att gå. I samma stund som tittaren får känslan att den statliga televisionen vill uppfostra henne till det som för tillfället anses vara “goda värderingar” – och dessutom tar till metoder som innebär att beskriva nutiden och det förflutna på ett sätt som de flesta inte känner igen sig i – riskerar strategierna att bli kontraproduktiva. Målet på sikt måste vara ett “färgblint” samhälle där etnisk härkomst, eller för den delen funktionsnedsättningar eller sexuell läggning, inte är något man fäster särskild vikt vid. Jag hoppas att den sorts mångfaldssatsningar som såväl BBC som SVT ägnar sig åt så småningom leder till det målet. Men jag är långt ifrån säker.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Insamlingsstiftelsen Kvartal använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Hantera cookies” Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Hantera cookies” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.