Varje vecka i Kvartal fram till valet serverar vår samarbetspartner Breakit analyser av politiken i sociala medier. Denna vecka har turen kommit till partiledarna själva. Annie Lööf lyckas bäst, men Jonas Sjöstedt överraskar.

Läs mer på Breakit.se.

.Förra veckan tittade reportern Erik Wisterberg på partiernas genomslag på Facebook, och fann att:

# SD var större än alla andra partier tillsammans, sett till räckvidd.

# Alternativ för Sverige, ett helt nytt och uträknat parti, stod för den mest delade Facebook-posten.

Läs allt om den spaningen här.

I dag riktar vi blicken mot partiledarna på Facebook och Instagram. Med hjälp av Facebooks analysverktyg Crowdtangle har vi tittat på genomslaget (mätt i antalet interaktioner: reaktioner, kommentarer och delningar) för samtliga riksdagspartiers ledare de senaste tolv månaderna.

Live lyfter Åkesson

En stark partiledare kan vara en röstmagnet. Motsatsen är förödande, vilket vi senast såg i den kris som Moderaterna gick igenom under Anna Kinberg Batra. I sociala medier kan partiernas härförare nu i stor skala kommunicera direkt till potentiella väljare.

Så vem lyckas bäst?

Inte helt oväntat ligger Jimmie Åkesson i topp.

Det har han gjort under hela perioden. Men SD-ledaren har lyckats maxa genomslaget under valspurten med en satsning på livesändningar på Facebook. Engagemanget som livesändningarna – en form som få andra partiledare satsar hårt på – syns i det röda fältet nedan.

Den livesändning som fick störst genomslag var från de utbrända bilvraken utanför Göteborg. Men Jimmie Åkesson har även låtit följarna komma med bakom kulisserna på hans valturné runt om i Sverige. Till och med från tvättstugan har han passat på att slå in ett par bollar om Sveriges integrationspolitk.

Mer oväntad är tvåan på listan över partiledarna som nått ut bäst via Facebook. Sett till de senaste tolv månaderna, samt de senaste 30 dagarna, är det vänsterledaren Jonas Sjöstedt.

En av hans mest spridda uppdateringar handlar om Jimmie Åkesson.

Den senaste tiden har dock Jonas Sjöstedt blivit omsprungen. Förra veckan gick Ulf Kristersson upp på andraplatsen. Dels har han ökat publiceringstakten. Dels har Kristersson haft framgång med teman som känns igen från SD. Han skriver om aktuella händelser kopplade till problem kring integration och invandring.

Ulf Kristerssons mest spridda uppdateringar den senaste veckan handlar om problem i förorterna som inte får “sopas under mattan” (bilbränderna) och hårdare straff för grova sexualbrott (Uppdrag Gransknings program om överrepresentation av invandrare bland dömda våldtäktsmän).

Instagram – Annie i topp

Scenförändringen när vi växlar över till Instagram är total. Där tronar Annie Lööf på förstaplatsen, både sett till det senaste året och de senaste 30 dagarna.

Följarna får se bilder från Annies liv som förälder, varvat med politiska budskap som kretsar kring öppenhet, tolerans och framåtanda.

 Jimmie Åkesson och Jonas Sjöstedt finns inte ens med egna konton på Instagram. Inte heller Jan Björklund.

Kastar man in kulturminister Alice Bah Kuhnke, en politiker som satsat hårt på Instagram, i leken ser topplistan för det senaste året ut så här.

Tre kvinnliga politiker i topp alltså. Deras budskap är mer personliga. Flera av dem använder också stora profiler som kan appellera till yngre väljare.

Annie Lööf backas till exempel hårt av Isabella Löwengrip. När Alice Bah Kuhnke protesterar mot nazisterna i NMR gör hon det i sällskap av Hédi Fried, Förintelseöverlevande, och Linnéa Claeson, också känd som @assholesonline.

Den allra senaste veckan har också Ulf Kristersson gått som tåget på Instagram. Sett till enbart vecka 34 är han faktiskt etta bland partiledarna. Det är en något snällare Ulf som möter följarna.

“Så är det bara två veckor kvar till valdagen, och ett möjligt regeringsskifte. Hoppfullt! Nu kavlar vi upp ärmarna och kör ända in i kaklet. Är ni med mig?”, skriver han och ler på bild.

Ulfs mest lyckade Instagram-post från veckan som gick hjälpte hans fru – pr-veteranen Birgitta Ed – till med. Med humor lyckas Kristersson berätta om M:s politik på en rad områden.

Vad betyder siffrorna?

Man ska inte överdriva vilka slutsatser som går att dra av partiledarnas genomslag i sociala medier. En intressant datapunkt är att det bara är Moderaterna och Sverigedemokraterna som nu har fler manliga än kvinnliga sympatisörer. Det är samma partier som går bra på Facebook.

# Facebook gynnar polariserande ämnen med hög konfliktnivå. De partiledare som kan utnyttja det når ut allra bäst. Just nu spelar det partier med en pessimistisk världsbild bäst. Män tycks vara särskilt lätta att nå med denna typ av budskap. 

“Män uppfattar i större utsträckning att Sverige utvecklas i fel riktning, kvinnor ser ljusare på samhällsutvecklingen. Män prioriterar invandringsfrågor och lag och ordning högre”, förklarar Demoskops analyschef Peter Santesson i Expressen.

# Instagram gynnar en helt annan typ av budskap. Där kan partiledarna visa en mjukare bild av sig själva, och nå framgång med budskap som inte bygger på en världsbild där det svenska samhället dras med stora problem. Instagram är en plattform som är extra stark bland kvinnor, speciellt yngre kvinnor.

# Sverigedemokraterna är svagare bland kvinnor. Enligt Demoskops analys har SD ett stöd på 26,8 procent bland män, och blott 13,9 bland kvinnor. Partiledaren Jimmie Åkesson missar en viktig chans att nå ut till fler kvinnor genom att rata Instagram.

# Moderaternas omsvängning mot en mer SD-nära retorik fungerar i sociala medier. Det återstår dock att se om Kristerssons spurt på Facebook och Instagram, som sannolikt är dopad med en rejäl slant ur kampanjkassan, ger resultat på valdagen.