Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Kultur |

Lärarnas status kan höjas om vi lär av forskningen

Foto: Han Christiansson / Mostphotos
Av Magnus Henrekson | 5 september 2018
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 22 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Det räcker inte med högre löner för att höja läraryrkets status. Den kunskapsrelativism som präglar den svenska skolan är förödande för lärarens auktoritet och legitimitet att sätta betyg. Samtidigt har läraryrket omdefinierats från att vara ett intellektuellt och kulturellt yrke, till att bli ett socialt arbete, skriver Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.

Händelser i omvärlden flyttar väljarnas fokus från den ena frågan till den andra, men ett område ligger i varje valrörelse stabilt bland dem som uppfattas som viktigast: skolan. När väljarna ska ta ställning till partiernas förslag om hur den svenska skolan görs konkurrenskraftig jämfört med andra länder är två dimensioner viktigare än andra. Hur förhåller partierna sig till den omfattande forskning vi nu har tillgång till för hur pedagogik och skolsystem är som effektivast? Och vilka slutsatser drar de av den nedgång i skolresultat som nu kan mätas decennier bakåt i tiden?

Spelar partiernas syn på skolans återförstatligande någon roll? Kanske, men bara om en sådan strukturförändring förenas med generella åtgärder för att vända efterkrigstidens

Läs mer Visa mindre

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.