- Jakten har varit central i människans historia och har haft en både rituell och kulturbärande funktion.
- Dagens storskaliga köttindustri befinner sig långt därifrån: Den behandlar djuren illa och har fjärmat konsumenten från köttets ursprung.
- Vegetabiliebaserad matproduktion är dock långt ifrån oproblematisk.
- Mest framgångsrikt historiskt tycks vara att leva och äta på ett sätt som bevarar ekosystemen omkring oss intakta.
Ett vanligt argument i frågan om köttätande är att det alltid är fel att döda en annan levande varelse. Det är en förenklad och absolutistisk syn, som bland annat har saluförts av SVT i serien Köttets lustar som nyligen sändes. Problemet i dag är den industriella köttindustrin, inte köttätandet i sig, menar Helena Granström.
Dagens köttkonsumtion, åtminstone i den industrialiserade delen av världen, kan oavsett vilket mått man är beredd att ta till inte betraktas som någonting annat än måttlös. På samma sätt som övriga delar av matproduktionen, och produktionen i stort, bär den också industrialismens signum i form av automatisering och storskalighet. Om köttätandet och det tagande av liv som det kräver under största delen av mänsklighetens historia har varit en handling som försätter människan i relation med sin omvärld är det i dag det motsatta; så långt avlägsnat från våra liv att varje aspekt av det ter sig abstrakt, utom den bit kött som slutligen hamnar på våra tallrikar. Detta känslomässiga avstånd präglar också vår vokabulär; vi äter fläsk och nötkött, inte gris och ko. (I de flesta länd