Vanessa Beecrofts verk VB 48721 skapar debatt i Norge. Werner Zellien/Koro (koro.no/prosjekter/khio-kunsthøgskolen-i-oslo)
Identitetspolitiken och den politiska aktivismen har spridit sig till konsthögskolorna. En större diskussion försiggår i Norge där en grupp studenter och doktorander vid Konsthögskolan i Oslo (Khio) kräver att få bort ett provocerande konstverk från skolans lokaler. Konstnären och professorn i konstteori Lars Vilks skriver om varför krav på censur numera kommer från konsthögskolorna själva.
En del elever önskar mer obligatorisk queerteori, feminism, antirasism, antikapitalism, postkolonial teori, icke-västliga konstformer. Alltså ett särskilt hänsynstagande till ”BIPOC-konstnärer” (Black, Indigenous and People of Colour).
Fenomenet är utbrett och välkänt eftersom det har funnits i samtidskonsten under ett par decennier. För att förstå varför konsten har hamnat här får man gå tillbaka till slutet av 1980-talet. Då ägde det postmoderna genombrottet rum i bildkonsten. Modernismen med dess innerlighet och autenticitet ersattes med att allt var tecken, sociala konstruktioner och relativiseringar: allt var av lika värde och allting kunde vara konst. De mest påtagliga förändringarna var att innehållet blev väsentligare än formen och ett allt större intresse för teori och teoretiker.
Foucaltisering av konsten
Det var inte längre fråga om estetisk teori utan filosofi, sociologi, politik. De franska filosoferna Foucault, Baudrillard, Derrida, Lyotard, Lacan blev utgångspunkten som sedan ständigt har kompletterats och utvidgats. Giorgio Agamben och Jacques Rancière har haft starka positioner på 2000-talet, de postkoloniala referenserna har utgått från Edward Said, Franz Fanon och G. C. Spivak, queerteori från Judith Butler.
Samtidskonsten kom att alltmer inrikta sig på samhällsproblemen och politiken. Intresset för världen utanför väst blev allt större. Teoretikern och curatorn Nicolas Bourriaud lanserade i slutet av 1990-talet ”relationell estetik”, vilket beskrev en konstform som gick ut på kommunikation och möte med publiken.
För provocerande för Moderna idag? 1998 hade Moderna Museet performancekonst av Vanessa Beecroft. Överhovmästarinnan Alice Trolle-Wachtmeister tillhörde konstpubliken. Foto:Jan Collsiöö/TT
En kvarleva från modernismens betoning av att överbrygga motsättningen konst/liv. Detta fick stor betydelse för utställningsverksamhet där det blev allt vanligare att konstgrupper genomförde sociopolitiska projekt där man lät publiken medagera.
Valet av konstnärer granskas noga av kritiken och fördelningen skall avspegla en inkluderande rättvisa.
Den tongivande samtidskonsten är idag internationell, baseras på aktualitet, ”angelägna frågor” och är starkt teoriberoende. Kvantitativt är den internationella samtidskonsten endast en mindre del av konstvärlden. Men det är den som räknas och är i siffror ingen liten grupp. Den manifesterar sig främst genom mer än 100 konstbiennaler som är spridda över hela världen. De mest dominanta trendsättarna utgörs av Venedigbiennalen och Documenta i Kassel (vart femte år). Utställningarna leds av en curator eller ett curatorteam som anger ett tema, väljer medverkande konstnärer samt deklarerar sina avsikter i ett ”statement”. Valet av konstnärer granskas noga av kritiken och fördelningen skall avspegla en inkluderande rättvisa. Alltså korrekt könsfördelning (med beaktande av LHBTQ) och tillräckligt många utomeuropeiska konstnärer. Numera är curatorerna väl koordinerade, med ungefär samma referenser (alltså sådana som gäller i konstvärlden).
Konsten är vänster men har stor bredd
Standardämnen för samtidskonsten är sådant som makthierarkier, kön, klass, identitet, migration, antikapitalism, antirasism och ett stort intresse för postkolonialism/dekolonisering. Det politiska perspektivet är vänsterorienterat men konst som politisk aktivism är mindre vanligt. Det kan finnas en stor bredd på vad som förekommer, vilket hänger samman med att det västerländska konstbegreppets basala innehåll i regel respekteras.
Förutsättningen för konsten är det större överskridandet som visar sig som en provokation och ett ifrågasättande av den befintliga konstuppfattningen.
Det moderna konstbegreppet är en skapelse av 1800-talet. Trots många förändringar i konsten betraktas vissa drag som självklara: 1) Konstens status. Trots ständiga retoriska försök att få konsten att framstå som en mindre högtidlig verksamhet lever dess genistatus kvar. Övertygelsen om konstens stora kapacitet att påverka och förändra betvivlas sällan trots ständigt nedslående resultat. 2) Tolkningsutrymme. Ett konstverk skapas genom en samverkan av konstvärldens aktörer: konstnären, kritikern, curatorn, betraktaren etcetera, alla kan bidra till att ge ett konstverk mening. Men ingen mening är given och en grundregel är att ett konstverk inte entydigt skall illustrera en tankegång eller ett budskap. 3) Därmed besitter konstverket en mer eller mindre nödvändig obegriplighet som skapar en osäkerhet om vad det handlar om. 4) Ett konstverk bör i någon mån vara nyskapande och överskridande. Vanligtvis är förnyelsen blygsam och kan då förklaras genom hänvisning till tidigare verk, kända texter och konstriktningar. Men förutsättningen för konsten är det större överskridandet som visar sig som en provokation och ett ifrågasättande av den befintliga konstuppfattningen. Detta är förutsättningen för den konsthistoriska utvecklingen.
Bildstormare i Oslo
En stor del av diskussionen i Oslo har kretsat kring ett verk av en välkänd konstnär, Vanessa Beecroft (född 1969), verket VB 48721 från 2001. Ett fotografi från en performance där ett antal lättklädda svarta kvinnor står uppställda i Palazzo Ducale i Genova. En av dem är färgad vit. Verket blev inköpt till Konsthögskolan i Oslo för mer än tio år sedan och har inte väckt någon särskild uppmärksamhet förrän nu, då vissa elever menar att det är sexistiskt och rasistiskt. Inte minst genom den efterhand vanliga anklagelsen att en västlig kvinna gör succé genom att exploatera färgade. Mer än 130 studenter undertecknade ett öppet brev som krävde bland annat obligatorisk BIPOC-representation i utbildningen.
En grupp doktorander kopplade kravet till Black Lives Matter-rörelsen och skrev i ett brev till ledningen: ”Protester och krav om att få slut på institutionell rasism och polisvåld sker över hela världen. Borttagande av kolonialistiska och rasistiska monument har spelat en viktig roll i att bidra till detta. Som anställda forskare skriver vi detta brev i hopp om att Khio deltar i detta arbete”.
Verket kan tolkas på många sätt. Det återspeglar Beecrofts erfarenheter av färgade papperslösa kvinnor hon hade sett på gatorna i staden. Att en av dem är vitmålad kan hänga samman med att endast en vit kvinna kan ge auktoritet åt uppställningen. Eller vad en betraktare kan tänka sig. Men de klagande studenterna har ett tolkningsföreträde, som får stöd av rektorn Måns Wrange som menar att man skall ta ner verket. Särskilt radikalt är det inte.
Det som en del studenter på Konsthögskolan i Oslo (Khio) önskar sig är vad rektorn Måns Wrange är villig att erbjuda: ”treårig handlingsplan for mangfold, inkludering og antidiskrimineringsstrategier som omfatter alle skolens aktiviteter fra rekruttering av elever og ansatte, pedagogisk innhold og undervisningsmetoder, til informasjonsarbeid, økonomiske tilskudd og så videre”. Det är oklart vad som ska hända med Becroofts konstverk.
Händelserna har sedan lett till en stor debatt i norska medier, och även svarsbrev från en del andra studenter som kräver att ”få tillbaka sin konstutbildning” (Klassekampen 8/8).
Konsthögskolans nya inriktning skulle innebära att konstens grundläggande egenskaper förändras och den alltmer blir ett instrument för politisk propaganda.
”Det är ironiskt att kritiken mot provocerande konst och krav på censur numera kommer från konsthögskolorna själva.”
Den fråga som dyker upp handlar om vad konst skall vara för något. Konsten har betraktats som universell. Trots att universella anspråk är något som avvisas i dagens ledande diskursvärld, vilken framför allt baseras på Michel Foucaults tankegångar, har konsten inte ifrågasatts förrän under de allra senaste åren. Universell är den såtillvida att den västerländska konsten har fått ett globalt genomslag av stora dimensioner. Men nu handlar det om inskränkningar och den paradoxala situationen där ett rastänkande skall begränsa konstens frihet. Lika märkligt är det att denna identitetspolitik också är en skapelse av västlig diskurs.
Den politiska korrektheten och akademiseringen av konsthögskolorna är så väl etablerad att den kan kallas för mainstream. Att vara radikal konstnär i dag är snarare att ifrågasätta denna utveckling.
Det är hur som helst ironiskt att kritiken mot provocerande konst och krav på censur numera kommer från konsthögskolorna själva.
Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
Lars Vilks var konstnär, konstkritiker och fil.dr i konstvetenskap.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Insamlingsstiftelsen Kvartal använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Hantera cookies” Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Hantera cookies” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.