Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Cortado

Kokainubåtar, bokkrig och japanskt elbilsfiasko

En ubåt fylld av kokain har hittats utanför Spaniens kust. Men det är inte den första ubåtar tros ha smugglat kokain till Europa i över 20 år.

Dessutom i dagens Cortado: Klimataktivister lamslår Berlin, Kina halverar utgivningen av amerikanska böcker och Japan förlorar racet om elbilar.

Lyssna på texten
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
ProfilLästid 6 min Skärmläsarvänlig
I korthet

Kvartals Cortado är en koncentrerad dos av världen varje vardag, serverad som text och podd kl. 16.30 – ofta med nyheter som svenska medier inte uppmärksammar.

Hundratals kokainubåtar tros ha skickats till Europa

Den senaste tiden har hemmagjorda ubåtar som används för att smuggla narkotika till Europa uppmärksammats. 2019 greps två ecuadorianska kusiner och en före detta spansk boxare i en 20 meter lång ubåt utanför Galiciens kust, och förra månaden upptäcktes en ubåt utanför den spanska kusten, rapporterar BBC.1 Men fenomenet är inte nytt.

2019 hittade spansk kustbevakning för första gången en ubåt som smugglat kokain. Foto: Marta Vazquez Rodriguez/TT.

– I mer än 20 år har smugglare använt ubåtar för att nå Afrika och Europa, men dessa två är de första vi har beslagtagit, säger Antonio Martinez Duarte, chef för narkotikabrigaden i den spanska nationella polisen.

Polisen misstänker att hundratals ubåtar med kokain har skickats till Europa, och det talas om att det mitt i Atlanten, runt Kanarieöarna och Azorerna, ligger en masskyrkogård med kokainubåtar, som smugglare avsiktligt sänkt efter att lasten levererats. I mars rapporterade FN:s narkotikabyrå att världens kokainproduktion ökade med en tredjedel mellan 2020 och 2021, vilket är den största ökningen från år till år sedan 2016. Europa är, efter USA, världens största kokainmarknad.

Utgivning av amerikanska böcker i Kina halveras

Amerikanska författare har länge varit populära bland kinesiska läsare som är angelägna om att förstå världens mest avancerade ekonomi. Men nu har det blivit allt svårare för bokmanus på temat USA att hitta en förläggare i den asiatiska stormakten, skriver Financial Times.2

Nedgången började 2019 när den kinesiska tillsynsmyndigheten, som en del i det kinesisk-amerikanska handelskriget, under sex månader slutade att utfärda nödvändiga serienummer till amerikanska boktitlar. Sedan dess har antalet utgivna böcker med USA-tema halverats. I dag tar amerikanska böcker i Kina ungefär dubbelt så lång tid att ge ut jämfört med de kinesiska motsvarigheterna, och tillsynsmyndigheten främjar samtidigt titlar som är kritiska mot USA – en markant avvikelse från tidigare då publikationer om amerikansk kultur och turism toppade utgivningen.

28

I Grekland lever kvinnor i genomsnitt 28 år efter att de gått i pension – det är längst i EU. I Sverige är motsvarande siffra 22 år. Bland unionens män lever de franska längst som pensionärer – strax över 23 år. Motsvarande för svenska är 19 år.3

Den tyska klimatgruppen ”Letze generation” vill se en radikalare klimatpolitik, en hastighetsbegränsning på 100 km/h på tyska motorvägar och kollektivtrafik för 9 euro över hela landet. Foto: Markus Schreiber//TT.

Klimataktivister planerar att lamslå Berlin

I veckan har aktivister från klimatgruppen ”Letze generation” (”Sista generationen”) genomfört flera manifestationer och protester i Berlin. Det har inneburit sammandrabbningar och handgemäng mellan bilister och demonstranter flera gånger – och mer väntas. Från och med måndag nästa vecka planerar aktivisterna att ”lamslå hela Berlin”. Nu skrivs spaltmeter om gruppen i tyska medier.4 Gruppen beskrivs som terrorister, och justitieminister Marco Buschmann jämför dess agerande med de gatuprotester som utspelade sig i staden för 100 år sedan. 

– På 1920- och 1930-talen var det gatustrider i Berlin, eftersom människor på de yttersta höger- och vänsterkanterna kände sig manade att ställa sig över rättssystemet och genomdriva sina egna idéer med knytnävarna, sa han till reportrar på torsdagen. 

Höga politiker har lyft krav på hårdare straff för klimataktivister som blockerar vägar, och att öka möjligheterna till häktning för att förhindra brott.

… samtidigt i Europa: 

  • Bristen på ammunition i Europa har fått länder som Polen att pressa EU till att köpa in materiel från utomeuropeiska länder såsom Sydkorea. Men det är inte populärt bland alla. Frankrike, med stöd av Grekland och Cypern, menar att det skulle ta arbetstillfällen från europeiska tillverkare och undergräva kontinentens möjlighet att skapa en ”strategisk autonomi”.5
  • För en svensk är kravet på att visa upp fotolegitimation i röstningslokalen ingenting konstigt. Men i Storbritannien har en ny lag som kräver just detta piskat upp en storm av kritik, med experter som varnar för att landets demokrati är hotad. Enligt uppskattningar saknar två miljoner väljare en id-handling som når upp till de nya kraven, och den nya lagen förväntas påverka utgången i Storbritanniens lokalval i maj.6
  • Turkiets inrikesminister Süleyman Soylu riktade på torsdagen hård kritik mot västvärlden och sa bland annat att hela världen hatar USA och antydde att Europa inte är något annat än en bricka för USA: ”Vi står inför kulturell terrorism som syftar till att förstöra vår familjestruktur, moral, äldre, unga, civilisation, historia, religion, trosvärderingar, tradition och vad våra mödrar och fäder har lärt oss.”7

Elbilar visades upp på en bilmässa i Tokyo tidigare i år, men Japan ligger ändå en bit efter andra länder. Foto: Eugene Hoshiko/TT/AP.

Japan förlorar racet om elektriska bilar

Den hetaste trenden inom bilindustrin globalt är elbilen. I Norge var nästan 80 procent av alla nya bilar som såldes 2022 helt elektriska. I Kina utgjorde elbilar och laddhybrider runt 20 procent av försäljningen, högre än det globala snittet på 13 procent. Men Japan, som länge har varit en ledande bilnation, sackar efter. Där drivs bara 2 procent av alla nya bilar helt eller delvis av el, skriver The Economist.8

Japanska biltillverkare, som Honda, Toyota och Nissan, har försökt lansera egna modeller av elektriska fordon, men utan större resultat. Tillverkarna kan ha underskattat hur svårt det är att slå sig in på världsmarknaden, tror konsulten Murasawa Yoshihisa.

– De var så övermodiga att de trodde att de skulle dominera marknaden så snart de började producera elektriska fordon, säger han.

PROPAGANDAKOLLEN

En majoritet av världens befolkning lever i länder som är delvis eller helt ofria, där statskontrollerade och regimtrogna medier formar människors världsbild. Kvartals Cortado innehåller varje dag minst en notis från en sådan källa.

Kinesiska utrikesministeriet: Befolkningens kvalitet är viktigare än storleken

”När vi bedömer ett lands demografiska utveckling måste vi inte bara titta på dess storlek utan också dess kvalitet”, sa utrikesministeriets talesperson Wang Wenbin efter nyheten om att Indien går om Kina vad gäller befolkningsstorlek. Han menar att storleken visserligen är viktig, men att ”det som betyder mest är talangresurser”. Där är Kina ännu ledande. Utrikesministeriets Wang Wenbin meddelade att ”nästan 900 miljoner av de 1,4 miljarder kineserna är i arbetsför ålder och har i genomsnitt fått 11 års utbildning” och att Kina satsar på en trebarnspolitik för att hantera demografiska förändringar, skriver Kinas utrikesministeriet på sin hemsida.9

Se noter Visa mindre

Noter

  1. www.bbc.com/news/world-europe-65337215
  2. www.ft.com/content/8194d0ce-2410-40bc-8a98-89cfe7dbcf72
  3. www.politico.eu/article/europe-pensions-problem-france-reform/
  4. https://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/klimaaktivisten-marco-buschmann-zieht-parallele-zu-strassenkaempfen-in-1920-30ern-a-72d9ff58-4593-4c1a-8bb4-2c426b695fe1
  5. www.politico.eu/newsletter/brussels-playbook/macron-talks-to-biden-ukraine-crashes-eu-party-bye-bye-blue-tick/
  6. www.euronews.com/2023/04/21/britain-is-gambling-its-democracy-with-voting-changes-warn-experts
  7. europeanconservative.com/articles/news/turkish-interior-minister-whole-world-hates-u-s-europe-is-u-s-pawn/
  8. https://www.economist.com/asia/2023/04/16/how-japan-is-losing-the-global-electric-vehicle-race
  9. www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/xwfw_665399/s2510_665401/202304/t20230419_11061886.html
Redan prenumerant?    
Du har läst en olåst
artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
  • Alla artiklar
  • Alla poddar
  • Kvartals app
  • Reklamfritt

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?  
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.