Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Klassikern: Luckigheten bakom Shakespeares storhet

Illustration: André Wong
Av Ola Wong | 27 november 2020
Ola Wong är Kvartals kulturredaktör, Kina-kännare och författare.
Stöd KvartalLästid 6 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Sist ut i Kvartals klassikerserie är en fackbok om klassikernas klassiker. Vi pratar om Emma Smiths hyllade ”This is Shakespeare – How to read the world’s greatest playwright”. Julen torde därmed vara räddad, för det finns väl knappast något bättre sätt att fördriva en svensk version av lockdown än i Shakespeares sällskap. Detta är den fjärde och (för den här gången) avslutande delen i Kvartals artikelserie om klassiker att upptäcka. Tack för all fin och klok respons vi har fått hittills! Ge oss gärna din egen topplista under ”kommentera” längst ner på sidan, eller varför inte starta en bokcirkel för böckerna i klassikerserien? Vi på Kvartal vill höra vad du tänker!

I kväll ges på zoom: ”Flockimmuniteten – eller hur man skyller ifrån sig”, en pandemi i två akter. Enter Tegnell och Lady Hallengren i full färd med att tvätta bort inbillat blod från händerna. Ja, Shakespeare hade kunnat göra guld av Sveriges coronastrategi. Alla dessa otydligheter som lämnas öppna för tolkningar, handspriten som skvätter rött över scenen.

Shakespeare har lyfts till sådana höjder att många kan känna en rädsla för att närma sig hans texter. Tänk om jag inte förstår? Eller tycker det är lika tråkigt som den där oändliga pjäsen jag en gång tvingades genomlida. Emma Smiths bok ”This is Shakespeare” är en glad, spränglärd och respektlös guide till bardens pjäser. Under ett år där teatrar varit stängda kan det också vara värt att påminna sig om att det går utmärkt att läsa dramatik.

Därför är Shakespeare så levande än idag

Läs mer Visa mindre