Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Nyheter

Kinesiska företag utsätts för varumärkesstöld

Kinas Luckin Coffee som gick om Starbucks och blev landets största kafékedja. Foto: Mark Schiefelbein/TT/AP.

Kinesiska företag var länge kända för att imitera globala varumärken. Nu råkar de själva ut för samma sak.

Av Johannes Stenlund | 5 februari 2024
Johannes Stenlund är reporter på Kvartal.
ProfilLästid 1 min Skärmläsarvänlig
I korthet

Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.

2005 stämde den amerikanska kafékedjan Starbucks ett kinesiskt företag som marknadsförde sina kaffedrycker under samma namn, fast med kinesiska tecken. Det var bara ett av många fall av copyrightstöld i Kina, där lokala företag ofta imiterade framgångsrika internationella kedjor utan att fråga.

Läs mer Visa mindre

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.