Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Kan vi lita på forskningen?

Inom all typ av forskning bör man kunna upprepa experiment. FOTO: Maskot /TT

Om man upprepar ett vetenskapligt experiment och får ett annat resultat än tidigare, då måste man ifrågasätta resultatet i det första experimentet. Att detta sker är så pass vanligt att man kan tala om en replikeringskris inom vetenskapen. Lösningen kan vara mer forskning om forskningen i sig, skriver Anna Dreber Almenberg, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan.

Av Anna Dreber Almenberg | 16 mars 2021
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 9 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Tänk om livet vore så enkelt att en snabb förändring i hur man sitter eller står förändrar hormoner och beteenden? Denna kittlande tanke är kanske huvudförklaringen till att presentationen om power posing är världens näst mest visade TED talk.

Presentationen bygger på en studie som publicerades år 2010 där 42 deltagare slumpades till att antingen hålla en så kallat ”hög power pose”, där deltagaren står eller sitter expansivt i några minuter, eller en så kallat ”låg power pose” där deltagaren i stället står eller sitter kontraktivt, nästan som att man kramar sig själv. En hög power pose rapporteras inte bara påverka känslor utan ha biologiska effekter – ökat testosteron och minskat kortisol (stresshormon), samt även ökat finansiellt risktagande och ökad känsla av makt. Dessa fantastiska resultat – dramatiska effekter från en minimalistisk intervention – är nog förklaringen till att power posing blev ett fenomen som dyker upp i allt från tv-serier till ledarskapsutbildningar.

Läs mer Visa mindre

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.