I augusti i år tog utbildningsminister Anna Ekström (S) emot slutbetänkandet från Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel. Utredare var Gustav Fridolin (MP). Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet.
Tryckta läroböcker används bara undantagsvis, skriver den blivande läraren Gustav Björklund Larsen. Nu gäller digitala läromedel, som gärna får vara gratis. Men elever tycks förstå texter sämre när de läser på en skärm jämfört med en bok.
Läroböckerna har försvunnit och datorerna har tagit deras plats.
I snitt lägger skolorna idag drygt 650 kr per elev och år på att köpa in läromedel. Det vill säga knappt två böcker per år.
I augusti presenterade Gustav Fridolin Läromedelsutredningen. Minskningen av tryckta läroböcker sammanfaller enligt utredningen med att 17–18-åringar som läser böcker på fritiden minskat från 23 (2012) till 11 procent (2018).
Utbildningsforskaren Hildegunn Støle menar att bättre läsförmåga korrelerar med ökad exponering till fysiska böcker och texter på papper.
Utan läroböcker måste läraren hitta lämpliga texter för eleverna. Lösningen blir ofta kopiering alternativt olika gratisplattformar av varierande kvalitet.
När kommunerna ställer krav på att alla elever ska ha en dator är steget kort till att spara in på de fysiska böckerna. I en skola utan böcker finns det mer pengar att hämta, för såväl kommunala rektorer med sparkrav som friskoleföretag med vinstintressen.
Min återkomst till skolvärlden kändes som en tidsresa. Även om tio år hade gått, och jag nu var lärarstudent i stället för elev, var mycket sig likt – de bullriga korridorerna, matsalsköer och förvirrade tonårsblickar.
Men en sak skilde sig tydligt: läroböckerna var försvunna. Datorerna hade tagit deras plats.
Kanske är det en naturlig utveckling. Dagens elever behöver såklart digitala färdigheter inför ett liv där alltmer arbete kommer att göras vid datorn.
Likväl var det något som skavde. I religionsundervisningen skulle högstadieeleverna besvara frågor om hinduism. Strax hade de googlat ”Vishnu” och hamnat på hemsidan ”www.katolik.nu” där avsändaren är oklar och referenser till stor del saknas. Trots uppmaningar om källkritik fanns det enligt eleverna inga brister i källans trovärdighet.
Läroböckerna var försvunna. Datorerna hade tagit deras plats, skriver Gustav Björklund Larsen. Foto: Kelly Sikkema/Unsplash.
Faktum var att skolan i fråga, som är väl ansedd och ligger i ett område med höginkomsttagare, hade fasat ut läroböckerna i SO-ämnena. De förlitade sig i stor utsträckning på olika digitala gratisplattformar.
Det fanns förvisso en klassuppsättning nya böcker i samhällskunskap, men dem fick eleverna inte låna med sig hem. När klassen skulle ha läxförhör på en måndag, insåg jag att de i princip hade noll möjligheter att plugga över helgen. Läroböckerna låg inlåsta i skolan.
Och så hade de Google förstås. Kunskapens källa…
I bästa fall hade eleverna tagit egna anteckningar som kunde komplettera mina powerpoint, upplagda på skolans digitala plattform. Och så hade de Google förstås. Kunskapens källa …
Läromedelsutredningen
Avsaknaden av läroböcker är inte något unikt för skolan där jag praktiserade. I Läromedelsutredningen¹, ledd av Gustav Fridolin och överlämnad till utbildningsministern i augusti 2021, undersöks situationen noggrant. Slutsatserna är tydliga – andelen tryckta läroböcker minskar, digitala läromedel ökar och allt fler lärare arbetar fristående från läroböcker.²
I augusti i år tog utbildningsminister Anna Ekström (S) emot slutbetänkandet från Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel. Utredare var Gustav Fridolin (MP). Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet.
Skiftet från fysiska läroböcker till digitala bekräftas av läromedelsföretagens statistik. Enligt dessa minskar försäljningen av tryckta läroböcker stadigt till förmån för digitala läromedel.³ Samtidigt läggs en allt mindre andel av skolornas resurser på läromedel: från 1,5 procent av eleversättningen 1980 till 0,6 procent 2020.4
I snitt lägger skolorna idag drygt 650 kr per elev och år på att köpa in läromedel. Den summan räcker till knappt två böcker per år.5
En intressant aspekt av slopade läroböcker är effekterna på elevernas inlärning, och i synnerhet deras läsförståelse. Minskningen av tryckta läroböcker sammanfaller enligt utredningen med ett minskat intresse för läsning över lag. Från 2012 till 2018 har andelen 17–18-åringar som läser böcker på fritiden minskat från 23 till 11 procent.6
Färre böcker – sämre läsförståelse
Dessutom förstår eleverna texter sämre när de läser på en skärm jämfört med i en bok, något som framkommit bland annat i det europeiska forskningsprojektet Evolution of reading in the age of digitisation (E-Read).7
I detta sammanhang har bland andra den norska utbildningsforskaren Hildegunn Støle undersökt elevers läsförståelse. I en forskningsöversyn konstaterar hon att bättre läsförmåga korrelerar med ökad exponering av fysiska böcker och texter på papper. Dessutom tycks ökad exponering av digitala hjälpmedel varken förbättra elevernas studieresultat eller deras förmåga att läsa på datorer. Tvärtom verkade mindre datoranvändning ge bättre digital läsförmåga.8
… bättre läsförmåga korrelerar med ökad exponering av fysiska böcker och texter på papper.
Eleverna tycks alltså förstå mindre av vad de läser och får generellt sett en sämre läsförståelse av digitala läromedel. Ändå har i princip alla kommuner i Sverige en policy som innebär att elever ska ha en egen dator eller surfplatta, åtminstone under delar av sin skolgång.9
Utöver läsförståelsen och inlärningen blir även likvärdigheten lidande. Utan läroböcker blir det upp till den enskilda läraren att hitta lämpliga texter för eleverna, vilket naturligtvis ökar arbetsbördan men också skillnaderna mellan vad elever får lära sig. Texterna ska spegla läroplanens centrala innehåll, vara lagom långa och inte för svåra. Lösningen blir ofta kopiering av texter, med eller utan utgivarens tillstånd, alternativt olika gratisplattformar av varierande kvalitet.
Skolbibliotekens vara är under debatt. Foto: Becca Tapert/Unsplash.
Utan statlig granskning
Den statliga kvalitetsgranskningen av läroböcker upphörde redan på 1990-talet. Granskningen ansågs långsam, ineffektiv och svår att genomföra på ett objektivt sätt.10 Den fria marknaden och företagen bakom läroböckerna sågs som lika kompetenta som staten i bedömningen av läromedlen.11 Avvecklingen var även ett steg i en decentralisering av skolan, med kommunalisering och friskolereform som de stora stegen.
Avgiftsbelagda böcker från läromedelsförlag blandas med […] material från intresseorganisationer.
Resultatet blev en avreglerad läroboksmarknad där intresseorganisationer och kommersiella aktörer idag blandas hej vilt. Avgiftsbelagda böcker från läromedelsförlag blandas med mer eller mindre påkostat material från intresseorganisationer. Material som oftast är gratis. Exempelvis ger Arena skolinformation i Arenagruppen ut boken Arbetslivet – om arbetsmarknaden i Sverige och världen finansierad av ett antal fackförbund.12 Eller så kan skolor få en kortversion av Klas Eklunds standardverk Vår ekonomi. Boken är utgiven av Ekonomifakta, ägt av Svenskt Näringsliv.13 Nu utan granskning av någon central myndighet.
”Det finns inga gratisluncher”14 står det i Vår ekonomi. Jo tack.
Dominerande drivkraft
Källa: Rätten till kunskap – en rapport om läromedelssituationen i Sverige idag. Läromedelsförfattarna (2020).
Drivkraften bakom utvecklingen är ekonomin. I en konkurrensutsatt skola, där såväl kommunala som privata skolor slåss om elevernas skolpeng, finns det en konstant ekonomisk press. Endast en av tio lärare uppger att de har tillräckliga resurser att köpa in läromedel.15 När kommunerna dessutom ställer krav på att alla elever ska ha en dator är steget kort till att spara in på de fysiska böckerna. Och det är ingen skräll att Friskolornas riksförbund har invändningar mot regleringen av skolbibliotek16 och att utbildningskoncernen Academedia liksom många kommunala skolor förordar utökad digital undervisning.17 I en skola utan böcker finns det mer pengar att hämta, för såväl kommunala rektorer med sparkrav som friskoleföretag med vinstintressen.
Synd bara att eleverna lär sig mindre när böckerna ersätts av digitala läromedel. Vilket dock är föga förvånande. För hur kan vi lära oss läsa i en skola utan böcker?
Gustav Björklund Larsen är hobbyhönsägare och tidigare politiskt sakkunnig på kulturdepartementet (S).
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.