Hederskulturen är något mycket vidare än bara kvinnoförtryck. Hederskulturen är ett omfattande etiskt system med egen juridik.
Avsaknaden av stat har inte inneburit laglöshet i områden där det funnits klansamhällen och hederskultur. Familjestrukturer kan ge skydd, säkerhet, identitet och skipa rätt när brott begåtts.
I Sverige finns ett ensidigt fokus på den del av hederskulturen som är kopplad till kvinnans sexuella reproduktion. En kvinna som har sex utanför äktenskap uppfattas som att hon försvagar klanens anseende i allmänhet och mannens (maken, pappan eller andra närstående) i synnerhet
I samhällen där man inte kan ringa polisen är det rationellt att ta även varje förolämpning på djupaste allvar, och hämnas kränkningar mot familjemedlemmar. Genom att på så sätt skydda sin ”heder” vågar ingen angripa ens familj.
Den starkaste och mest brutala hederskulturen står att finna i samhällen med rötter i beduin- och nomadsamhällen. Ett land som Jordanien kan framstå som modernt på ytan men i praktiken råder klanvälde på många områden.
I Jordanien kan en hel klan få lämna sina hem och söka skydd om en medlem utfört ett brott. Problemen med blodshämnd och störningar i samhället som dessa medför är något som den jordanska staten försöker komma tillrätta med, utan att helt lyckas
Profeten Muhammed uppmanade troende att praktisera sulha, ett system för att stoppa eskalerande konflikt mellan familjer eller klaner och återupprätta kränkt heder genom freds- eller försoningsförhandlingar.
Hederskulturen är något mycket vidare än det som ofta diskuteras: könsstympning, begränsande av kvinnans livsutrymme, barnäktenskap, tvångsgiften. Den är ett omfattande etiskt system med egen juridik, skriver Per Brinkemo som ser likheter mellan situationen i Jordanien och det som nu sker i Sverige. Det här är den första av två artiklar om hederskultur.
Problemet med debatten om hederskultur i Sverige var att man i början förnekade att det fanns hedersnormer. Därefter, när väl hederskulturen erkändes, att islam pekades ut som ende boven i dramat och ytterligare: att enbart en aspekt av kulturen lyftes – kvinnans begränsade sexualitet, kontrollen över henne och den starka kyskhetsnormen.
För att bli begriplig måste hederskulturen förstås i sin fulla kontext. Den är ett helt system designat bortom den statliga byråkratin. Den är byggd på kollektivistiska grunder, med egen juridik och syn på sexualitet, könsroller, individ och familj.
Hederskulturen har sitt ursprung i levnadsförhållanden som för den statsmarinerade nutidssvensken, uppväxt med skyddande myndigheter och en individuell frihet som är unik både i ett historis