Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Samhälle |

Från hatade till älskade – så blev Stockholms trängselavgifter en internationell förebild

Lidingöbor demonstrerade i början av 00-talet mot biltullar. Foto: Eva Tedesjö / TT
Av Jonas  Eliasson | 23 januari 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet

New York inför trängselavgifter på södra Manhattan 2021. Sverige, i synnerhet Stockholm, är en uttalad förebild och inspiration.

Trängselavgifter fungerar för att minska trängseln, om de utformas smart. Effekten i Stockholm blev större än förväntat och har ökat med tiden.

Den största överraskningen var dock att opinionen svängde till att bli mycket mer positiv än den var före införandet.

Opinionen påverkas inte bara av trafikeffekter utan minst lika mycket av förtroendet för offentliga beslut och till prissättning generellt. 

Stödet för trängselavgifter tenderar att minska om de uppfattas mer som en intäktskälla än ett trafikstyrningsinstrument.

I alla länder brukar det största praktiska hindret mot införande av trängselavgifter vara konflikter och maktkamper mellan olika politiska beslutsnivåer.

 

De kallades politiskt självmord men har blivit en internationell succé. Jonas Eliasson, som var med och utformade systemet med trängselavgifter, skriver i denna analys om det som fungerade i Stockholm och varför väljarna sparkar bakut i Göteborg.

Fråga någon utanför landets gränser vad Sverige är känt för och du kommer förmodligen att få höra om ABBA, den svenska synden, jämställdhet och trängselavgifter. Åtminstone om du talar med någon i trafikplaneringsvärlden, för på det sistnämnda området är Sverige världsberömt.

Trängselavgifter har ihärdigt förespråkats av ekonomer och trafikplanerare åtminstone sedan tidigt 1960-tal, men är fortfarande ovanligt.

Läs mer Visa mindre