Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Förtjänar Folkhälsomyndigheten folkets förtroende?

Magnus Sandberg/Aftonbladet/TT

Den svenska strategin för att bekämpa covid-19 handlar om tillit, inte tvång. Men Folkhälsomyndighetens kombination av slappt språkbruk och en strategi som verkar tillåtande för höga dödstal är inte en bra grund för tillit, menar Per Bauhn, professor i praktisk filosofi vid Linnéuniversitetet.

Av Per Bauhn | 27 maj 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Lyssna på textenStöd Kvartal
I korthet
I en intervju publicerad i Svenska Dagbladets nätupplaga den 6 februari fick generaldirektören för Folkhälsomyndigheten (FHM), Johan Carlson, en fråga om hur han såg på skillnaden mellan Sverige och andra länder när det gällde hanteringen av personer som evakuerats från den coronadrabbade staden Wuhan i Kina. Andra länder isolerade dem, men Sverige lät sina hemvändare gå i frivillig karantän. Tog Sverige för lätt på coronaviruset? ”Nej”, svarade Carlson, ”vi hanterar detta som man bör bedriva smittskyddsarbete. Det bygger på tillit mellan myndigheter och befolkningen.” Men, undrade reportern, kan inte trovärdigheten för FHM skadas om viruset visar sig vara mer smittsamt än vad myndigheten tror? Carlson svarade: ”Får vi mot förmodan stor spridning skulle det undergräva förtroendet för myndigheten. Men där är vi inte. … Skulle vi ha fel får vi ta det då.”

Läs mer Visa mindre