Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Koldioxidkompensation är en tilläggstjänst som kan betalas av resenärer inför en flygresa för att minska utsläppen. Det finansierar ett projekt som innebär att man antingen tar bort eller lagrar samma mängd koldioxid som flygresan motsvarar någon annanstans – oftast genom att plantera eller bevara träd. Men många forskare protesterar mot metoden och menar att den i stort sett är meningslös, rapporterar The New York Times.1
Förra året utfärdades koldioxidkrediter för uppskattningsvis 1,7 miljarder dollar – motsvarande 18,5 miljarder svenska kronor – över hela världen, enligt en analys från revisionsföretaget KPMG. Flera flygbolag arbetar regelbundet med att förbättra trovärdigheten för dessa krediter. Men Barbara Haya, chef för Berkeley Carbon Trading Project vid University of California, menar att resultaten är dystra efter att ha studerat metoden i mer än 20 år.
– De flesta krediter representerar inte den mängd utsläppsminskning som de hävdar. Andra har inte gett någon mätbar klimatnytta alls, säger Haya.
Nu verkar flygindustrin fokusera på att hitta andra sätt att minska koldioxidutsläppen i stället. Chefen för United Airlines har kallat majoriteten av kompensationerna för bedrägeri, och hållbarhetschefen för Delta Air Lines uppger att bolaget har bytt metod. I stället har båda bolagen bland annat börjat med hållbart bränsle.
Experter: Flyg mindre och välj ekonomiklass
Enligt experter är den bästa lösningen att flyga mindre, och välja ekonomiklass. Passagerare i ”first class” och ”business class” släpper ut upp till fyra gånger mer koldioxid än passagerare i ekonomiklass.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt