Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Just nu: Prenumerera ett helt år för bara 499 kr!
Just nu: Prenumerera ett helt år för bara 499 kr!
Kultur |

Dystert och utopiskt när Socialdemokraterna blir musikal

”Socialdemokraterna – the musical” av Klas Abrahamsson spelas på Kulturhuset Stadsteatern. Foto: Sören Vilks.

Musikalen på Stockholms stadsteater om det identitetsfamlande partiet blir en märklig upplevelse för en åskådare som inte är S-märkt. Det skriver Per Ewert, som är aktuell med en avhandling om den statssekulära omvandlingen av Sverige.

Lyssna på texten
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
Av Per Ewert | 13 april 2023
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Lästid 5 min
I korthet

Att gå på en musikalföreställning med titel efter ett politiskt parti utan att själv tillhöra partiet i fråga är en lika märklig kulturupplevelse som man anade på förhand. Ändå säger musikalen Socialdemokraterna – the musical som spelas på Stockholms stadsteater något väsentligt om ett parti som famlar efter sin identitet i en tid när partiet kanske har spelat ut sin historiska roll.

Nostalgi och samtidskritik

Nu är jag möjligen inte utomstående i samma mening som de flesta andra. Jag har ägnat sju år åt att studera socialdemokratin till min doktorsavhandling om hur Sverige under partiets ledning formades till världens mest sekulära och individualistiska land. Det är därför med stor igenkänningsfaktor jag tar in föreställningens tillbakablickar på ett parti som för ett halvsekel sedan tycktes sitta tryggt i ett till synes evigt maktinnehav och där ett valresultat på 45 procent betraktades som ett misslyckande.

Detta har gett partiet en storslagen självbild där varje annan regering betraktas som en potentiell nationell kris.

Allting var bättre på Erlanders tid, då fanns en annan frid, sjunger artisterna. Gräset var grönare och flickorna skönare, och så vidare. Pjäsen hade urpremiär 2021 på norska Teater Ibsen under namnet Arbeiderpartiet – the musical. Nu har musikalen anpassats till svenska förhållanden av dramatikern Klas Abrahamsson.

Lyssna på texten
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
Av Per Ewert | 13 april 2023
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Profil Inlästa texterLästid 5 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Att gå på en musikalföreställning med titel efter ett politiskt parti utan att själv tillhöra partiet i fråga är en lika märklig kulturupplevelse som man anade på förhand. Ändå säger musikalen Socialdemokraterna – the musical som spelas på Stockholms stadsteater något väsentligt om ett parti som famlar efter sin identitet i en tid när partiet kanske har spelat ut sin historiska roll.

Nostalgi och samtidskritik

Nu är jag möjligen inte utomstående i samma mening som de flesta andra. Jag har ägnat sju år åt att studera socialdemokratin till min doktorsavhandling om hur Sverige under partiets ledning formades till världens mest sekulära och individualistiska land. Det är därför med stor igenkänningsfaktor jag tar in föreställningens tillbakablickar på ett parti som för ett halvsekel sedan tycktes sitta tryggt i ett till synes evigt maktinnehav och där ett valresultat på 45 procent betraktades som ett misslyckande.

Detta har gett partiet en storslagen självbild där varje annan regering betraktas som en potentiell nationell kris.

Allting var bättre på Erlanders tid, då fanns en annan frid, sjunger artisterna. Gräset var grönare och flickorna skönare, och så vidare. Pjäsen hade urpremiär 2021 på norska Teater Ibsen under namnet Arbeiderpartiet – the musical. Nu har musikalen anpassats till svenska förhållanden av dramatikern Klas Abrahamsson.

Läs mer Visa mindre

 
Redan prenumerant?
Just nu: Ett år
för bara 499 kr!
Prenumerera på Kvartal Total År med 50% rabatt
Eller vill du bara läsa denna artikel?