Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Samhälle |

Bara duktiga lärare kan ge duktiga elever

Kvinnlig gymnasielärare diskuterar uppgift med elever under en teknikklass. Foto: Maskot/TT Nyhetsbyrå

Lärarhögskolorna lockar inte nog många och välmeriterade sökande, trots att det finns jobb efter utbildningen, skriver Inger Enkvist. Hon förordar mer praktik.

Av Inger Enkvist | 20 augusti 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet

Cirka 25 procent av de svenska lärare är obehöriga. Och 40 000 lärarutbildade i yrkesverksam ålder arbetar inte i skolan.

Behövs kraftiga förändringar i arbetsmiljön för att locka tillbaka lärarutbildade.

För att rekrytera elever som passar för läraryrket måste gymnasieelever se att lärare behandlas väl och har spännande arbetsuppgifter.

Sverige har modesta krav på ämneskunskap för lärare jämfört med andra europeiska länder. Kraven på kunskap behöver öka i de ämnen läraren ska undervisa.

I länder med goda resultat läser blivande lärare först ämnet och avslutar sedan med den specifika förberedelsen för läraryrket.

Trenden i exempelvis England och USA går mot komprimerade ettårsutbildningar som hålls ute i skolorna.

Det talas alldeles för lite om svensk lärarutbildning, trots att kvaliteten i lärarutbildningen har en avgörande betydelse för Sveriges framtid. Lärarutbildningen är Sveriges mest omfattande professionsutbildning, och den drar stora summor i skattemedel. Problemet är att lärarhögskolorna har svårt att locka tillräckligt många och tillräckligt välmeriterade sökande, trots att det finns gott om arbete efter utbildningen. Problemet är både kvantitativt och kvalitativt.

Läs mer Visa mindre