Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Vem vill betala för fungerande järnväg?

Foto: Ingrid Widerberg / Mostphotos
Av Jakob Heidbrink | 29 mars 2016
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet
  • Järnvägen har problem – men det var inte bättre förr.
  • Orsaken är främst att järnvägsinfrastruktur är dyr att bygga och underhålla.
  • Samtidigt har tåget fördelar. Utan järnväg når vi inte våra miljöpolitiska mål.
  • Det spelar mindre roll om järnvägen bedrivs i statlig eller privat regi. Frågan är hur dyr den får vara och hur den kan göras oberoende av politiska konjunkturer.
Det svenska järnvägsresandet ökar och infrastrukturen är otillräcklig. Detta problem löses inte genom något återförstatligande av hela järnvägsmarknaden. Snarare måste Sverige bestämma sig för vad järnvägen får kosta – och garantera att den verkligen får de nödvändiga pengarna, skriver Jakob Heidbrink.

Det är inne att klaga på järnvägen. Och nog verkar den ha stora problem. Debatten om dess brister utgår ofta från antagandet att problemen skulle ha uppstått till följd av den så kallade avregleringen. År 1988 beslutades att förvaltningen av järnvägens infrastruktur skulle skiljas från driften av trafiken, vilket i den allmänna debatten ofta kallas privatiseringen av järnvägen. Samhällstrender som

Läs mer Visa mindre