Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Samhälle |

Lagarna öppnar dörren för östeuropeiska stöldligor

Inget att deklarera? Stefan Löfven besöker Tullverket vid Öresundsbron. Foto: Johan Nilsson / TT
Av Per  Österman | 22 maj 2019
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet

/ Stöldligor ledda från tidigare öststater bedriver systematisk verksamhet i Sverige, i synnerhet i områden nära transportleder och utförselhamnar.

/ Vissa aktörer spanar och förbereder, andra utför själva stölderna och åter andra svarar för att frakta stöldgodset ut ur Sverige.

/ EU:s regler om fritt flöde av varor är hinder när tullen vill stoppa transporterna och regler för integritetsskydd försvårar den förebyggande spaningen.

/ Polisen förutspår ett växande samarbete mellan de internationella ligorna och lokala nätverk i utanförskapsområden.

/ Polisens nationella operativa avdelning föreslår ökad inresekontroll.

Steg för steg

I korthet går en stöldturné utförd av en internationell liga till på det här sättet enligt Noa-rapporten:[22]

1/ Brottsorganisationens ledning, som nästan alltid verkar från det forna Östeuropa, avgör vilka varor som ger störst vinst och som samtidigt är mest lättåtkomliga.

2/ En ”ankarperson” i Sverige ordnar boenden, falska intyg och redskap för dem som ska utföra stölderna. Han rekognoserar via öppna register och andra källor var de aktuella objekten finns, exempelvis vilka som äger nya lantbrukstraktorer eller dyra prestigebilar.

3/ Specialister tillverkar falska köpehandlingar eller annan dokumentation med korrekta fordonsuppgifter. Ligan gör upp en plan för när och var stölderna ska genomföras.

4/ Ledningen skickar in en grupp ”utförare”. De tar sig in som asylsökande, eller med visum från exempelvis Litauen om de kommer från ett land utanför EU. I Sverige blir de mottagna av ankarpersonen som ordnat säkra tillflyktsmöjligheter (”ankarplatser”), samt svenska bilar, mestadels registrerade på målvakter.

5/ Utförarna genomför sedan stölderna i en avgränsad region under en intensiv period, oftast någon vecka.

6/ Direkt efter stölderna leder ligorna östeuroparegistrerade lastbilar från lagliga åkerier till uppsamlingsplatser där godset lastas på. Fordonen kör sedan vidare till en lämplig utförselhamn.

7/ Vid färjeläget får tullen varken frihetsberöva personer eller beslagta gods. Enbart polisen har den rätten, och måste alltså larmas till färjeläget. De senaste åren har polisen emellertid varit upptagen med gängmord och sprängningar i storstäder. Larm från tullen om misstänkt stöldgods blir i det sammanhanget lågt prioriterade.[23]

Utförsel av stöldgods i sig inte straffbelagt och tullens tjänstemän har inte heller rätt att avkräva identitetshandlingar av dem som kontrolleras.[24] Lastbilen, som oftast anländer strax före fartygets avgångstid, släpps därför igenom.

De östeuropeiska stöldligornas aktivitet kommer inte att minska utan öka ännu mer de kommande två åren. Det varnar polisens nationella operativa avdelning i en ny rapport. Tandlösa lagar och EU:s fria rörlighet är några av orsakerna till att tull och polis inte kan stoppa syndikaten som nu står för nio av tio stölder av bilar, bildelar, båtmotorer och lantbruksmaskiner i Sverige. Det skriver Per Österman,  författare och journalist med bakgrund i ATL – lantbrukets affärstidning.

Entreprenadföretaget Närlunda Schakt på Ekerö utanför Stockholm drabbades under 2017 av ett trettiotal dieselstölder. Varje gång sinkade stölderna arbetet.

Läs mer Visa mindre