Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Nyheter

Regeringens utredare vill skrota betyget underkänt

Utredaren Magnus Henrekson under en pressträff där betygsutredningen överlämnar sitt betänkande till regeringen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Ett nytt betygssystem med en tiogradig sifferskala föreslås ersätta den nuvarande bokstavsskalan i Sverige. Detta ska bidra till mer rättvisa och likvärdiga betyg och en större viktning av nationella provresultat.

Lyssna på inslaget och mycket mer i podden Kvartal Idag.
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
Av Kvartals redaktion | 19 februari 2025
Profil Inlästa texterLästid 1 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Skolminister Lotta Edholm tog idag emot den nya betygsutredningen från Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi. Utredningen föreslår stora förändringar i betygssystemet, där dagens bokstavsskala från A till F ska ersättas med en tiogradig sifferskala. Målet är att betygen ska bli mer rättssäkra och likvärdiga och att den luddighet som finns i dagens system ska försvinna.

– Baserat på kurs och ämnesplanernas syfte och innehåll så är kriterierna väldigt enkla. 1 till 3, mindre än godtagbara kunskaper. 4 till 5, godtagbara kunskaper. 6 till 7, goda kunskaper. 8 till 9, mycket goda kunskaper. Och 10, utmärkta kunskaper, förklarar Magnus Henrekson.

Ett av de stora problemen med dagens system är att det har skett en marknadisering av skolan, enligt utredningen. Möjligheten att få höga betyg har på vissa skolor använts som ett sätt att locka till sig elever.

– Det får inte vara så att skolor sätter för höga betyg och framstår som bättre än vad de faktiskt är. Nu ska istället de nationella proven spela en större roll, säger Henrekson.

Genom att kalibrera skolornas genomsnittliga resultat på nationella prov med lärarnas betygssättning hoppas man öka likvärdigheten och rättvisan i systemet. Jonatan Lamy, ordförande för Sveriges elevkårer, är orolig för att det föreslagna betygssystemet kommer att leda till att skolor i högre utsträckning kan komma att fokusera på att lära eleverna hur de ska prestera bra på proven snarare än att faktiskt lära sig ämnet.

– Det här är något som brukar kallas för ”teaching for the test” och det vill vi gärna undvika, säger Lamy.

Redan prenumerant?    
Du har läst en olåst
artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
  • Alla artiklar
  • Alla poddar
  • Kvartals app
  • Reklamfritt

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?  
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.