Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Europeiska biltillverkare slår tillbaka mot EU:s planer på att införa tvingande krav om att en viss andel av det stål som används vid fordonstillverkning ska vara framställt med ny, utsläppsfri teknik.
Det gröna stålet, som kostar betydligt mer att ta fram jämfört med traditionell masugnstillverkning som ger upphov till stora utsläpp av koldioxid, är en viktig ingrediens i EU:s färdplan mot klimatneutralitet år 2050. Förslaget om tvingande kvoter som ett sätt att bygga upp efterfrågan på det gröna stålet kommer från stålindustrin, miljögrupper och tyska politiker och har stöd från EU-ordföranden Ursula von der Leyen, skriver Euractiv.1
Fordonsindustrin är dock inte lika positiv till tvingande kvoter.
– Reglerad handel med grönt stål bör undvikas, det är marknaden som borde driva utvecklingen, säger en talesperson för Acea, de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation.
Idén om tvingande gröna stålkvoter har aktualiserats efter att EU-kommissionens ordförande i sitt installationstal talat om att skapa ”föregångsmarknader” för fossilfria råvaror. Von der Leyen har lovat att presentera ett stort paket för hur unionens industrier ska kunna bli koldioxidfria, kallat ”Clean industrial deal” under sina första 100 dagar som ordförande.
Enligt den tyska bilindustrin är problemet inte att efterfrågan på grönt stål saknas.
– Övergången till grönt stål är ett långsiktigt projekt som bör främjas genom investeringsstöd till stålindustrin, säger en talesperson för den tyska bilindustrins branschorgan VDA till Euractiv.
– Det råder inte brist på efterfrågan, tvärtom. Kvoter löser därför inga problem eftersom de inte har någon inverkan på utbudssidan, fortsatte hon.
Beräkningar gjorda av industrifacket IndustriAll visar på att den europeiska stålindustrins planer för att ställa om sina processer till fossilfri tillverkning endast omfattar lite mer än hälften av dagens totala stålproduktion i Europa.
Masugnar som omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) kan idag producera 97,5 megaton stål årligen, men deras planer för fossilfri tillverkning skulle bara nå upp till 54 megaton, visar beräkningarna.
Enligt uppgifter från den europeiska stålindustrins branschorgan Eurofer är bilindustrin EU:s näst största stålkonsument efter byggsektorn och står för 18 procent av den totala efterfrågan inom EU.
Eurofer uppskattar att produktionskostnaden för att ta fram ett ton fossilfritt stål ökar med 300 euro, eller 3 400 kronor. En genomsnittlig bil kräver ungefär lika mycket, ett ton, i tillverkningsprocessen.
– Vill du ha läderklädsel i din bil kostar det 2 000 euro extra. Om du vill att den ska vara byggd med grönt stål kostar det dig 300 euro, sada Eurofers generaldirektör Axel Eggert i en intervju nyligen.
Noter
1. https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/car-industry-pours-cold-water-on-von-der-leyens-lead-markets-plans/
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt