Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
William Stein, analytiker på investmentfirman Truist Securities, är långt ifrån den förste att rapportera problem med Teslas system för ”fullständigt självkörande”, FSD. Men Steins aktuella upplevelse väcker frågor om hur nära Musks autonoma taxi egentligen är från att kunna lanseras kommersiellt, skriver CNN.1
Vid ett framträdande i samband med presentationen av bolagets kvartalsrapport i förra veckan uppmanade Tesla-vd:n investerarna att själva provåka taxin, som han menade var framtiden för elbilstillverkaren. Robottaxin har potential att mer än femdubbla värdet på företaget till över 5 biljoner dollar, sade Elon Musk till investerarna.2
– Jag uppmuntrar alla som vill förstå systemet bättre att helt enkelt låta bilen köra runt med dig, sade Musk, som tillade att det autonoma systemet är ”oerhört starkt”.
Men när William Stein nyligen provade en Tesla Model Y i ett speciellt demoläge bröt bilen mot flera trafikregler. Systemet bytte fil på motorvägen, trots heldragna linjer som innebär förbud mot manövern, och taxin accelererade i stället för att bromsa i en korsning där framförvarande bil var på väg att svänga till höger.
– Mitt snabba ingripande krävdes för att undvika en annars oundviklig olycka, skrev Stein i sina anteckningar.
– En annan åtgärd behövdes då en polis signalerade att vi skulle köra åt sidan för att låta ett begravningståg passera.
Systemet är ”inte bättre, utan tveklöst sämre” än förra gången Stein testade FSD-funktionen, skrev han.
Teslas FSD-funktion är ett tilläggspaket för förarassistans som kan navigera i stadstrafik och på motorvägar, ifall en mänsklig förare sitter redo att ta över ratten. Musk hävdar att systemet är säkrare än mänskliga förare.
Amerikanska trafiksäkerhetsverket, NHTSA, har dock ifrågasatt FSD-systemet och den något mindre avancerade autopilotfunktionen, som kan assistera vid körning på motorväg. I januari beordrade NHTSA Tesla att återkalla samtliga 363 000 fordon utrustade med funktionen, med hänvisning till ”otillräcklig efterlevnad av trafiksäkerhetslagar”.
Noter
1. https://edition.cnn.com/2024/07/30/business/elon-musk-tesla-robotaxi-fsd-test-drive/index.html
2. I en tidigare version av artikeln fanns uppgiften om att Teslas värde skulle kunna bli 5 triljoner dollar. Rätt ska naturligtvis vara 5 biljoner dollar.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt