Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Den statligt ägda oljekoncernen, som hade intäkter på 500 miljarder dollar förra året, är övertygad om att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar under ”väldigt lång tid”. Oljejätten, som kontrollerar tio procent av aktierna i motortillverkaren Horse Powertrain, tror dessutom att den ökade populariteten för elbilar kan gynna affärerna.
Saudi Aramco och de andra aktieägarna i Horse Powertrain – kinesiska biltillverkaren Geely och franska Renault – räknar kallt med att när bilindustrin slutar att utveckla och bygga egna förbränningsmotorer kommer den att behöva köpa dem från tredjepartstillverkare.
– Det kommer att bli otroligt dyrt för världen att klara sig helt utan förbränningsmotorer, säger Yasser Mufti, viceordförande på Saudi Aramco och ansvarig för affären, till Financial Times.1
– Jag tror att de kommer att finnas kvar under väldigt, väldigt lång tid, tillägger han.
2021 verkade döden av förbränningsmotorn vara nära förestående, efter att ledande biltillverkare som Ford, General Motors och Mercedes-Benz förbundit sig att sluta sälja nya bensin- och dieselbilar mellan år 2035 och 2040. Men i takt med att försäljningen av elbilar mattas av ser framtiden för förbränningsmotorerna mindre dyster ut.
– Vi tror att det så långt fram som 2035–2040 och även senare kommer att finnas ett betydande antal fordon med förbränningsmotorer, säger Matias Giannini, vd för Horse Powertrain.
– Upp till 60 procent av befolkningen kommer då fortfarande att köra bilar med någon form av motor, oavsett om den drivs av ett bränsle eller någon form av hybrid, tillade han.
Horse Powertrain kan bygga 80 procent av de motortyper som finns på idag marknaden, enligt Giannini.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt