Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Den franska föreningen Victimes & Citoyens har skapat en kampanj riktad till män som lyder ”Kör som en kvinna!” Kampanjen ligger ute online och syftar till att få män att reflektera över sitt körbeteende på vägarna. Victimes & Citoyens arbetar med att öka kännedomen om trafiksäkerhet, och ger stöd till offer för trafikolyckor. Enligt föreningen finns det en uppfattning i samhället om att män är säkrare bakom ratten än kvinnor, men fransk trafikolycksstatistik tyder på annat, rapporterar Deutsche Welle.1
Kampanjen syns online via sociala medieplattformar som X, men även som reklam på franska tunnelbanestationer och på digitala skyltar.
“CONDUISEZ COMME UNE FEMME”
93% des conducteurs alcoolisés impliqués dans un accident sont des hommes.
Pour rester en vie au volant, ce que les hommes ont de mieux à faire, c’est adopter la même conduite que les femmes. https://t.co/BttY6Rg4l9@MILDECAgouv @RoutePlusSure pic.twitter.com/ShkANHEM5h— Victimes&Citoyens (site officiel) (@victimescitoyen) May 11, 2024
Enligt den franska trafiksäkerhetsorganisationen ONISR var män vållande till 84 procent av dödsolyckor i trafiken 2022-2023. Årsrapporten visade även att män var förare i 93 procent av alkoholrelaterade trafikolyckor. Siffrorna motbevisar den vanliga föreställningen om att män är säkrare bilförare än kvinnor. Victimes & Citoyens lösning är att män ska anta kvinnors körstil för att minska antalet dödsfall och olyckor i trafiken.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt