Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Den 20 mars lämnade kryssningsfartyget Norwegian Dawn, som ägs av det amerikanska rederiet Norwegian Cruise Lines, hamnen i Barcelona för att inleda en tre veckor lång resa mot Kapstaden. Ett stopp på vägen var ön São Tomé, en bit utanför Gabon på den afrikanska västkusten. För åtta passagerare blev det ett längre stopp än planerat. När de återvände vägrade nämligen kaptenen dem att kliva ombord på fartyget, rapporterar The Guardian.1
Anledningen var att de inte hade hunnit tillbaka inom utsatt tid, en timme före avgång. Enligt resenärerna själva, som är amerikaner och australier, hade dagsutflykten dragit ut på tiden, bland annat efter att en av dem hade behövt läkarvård. De tvingades resa genom sex länder landvägen innan de hann ikapp fartyget i Senegal och kunde gå ombord igen. Händelsen har utlöst en diskussion huruvida det var rätt av kaptenen att lämna passagerarna på ön utanför Gabon.
Några få som var sena
– Från en konsuments perspektiv är det förstås hårt, men ur fartygets synvinkel är frågan om du kan hålla kryssningen i en timme eller två eftersom de var långsamma att komma ombord. Ska du störa 1 000 passagerare för några få personers skull? undrar Anthony Cordato, en Sydneybaserad advokat som specialiserar sig på resefrågor.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt