Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
I chokladtillverkaren Cadburys lågprisbutik i Lincolnshire i Storbritannien går det som vanligt att köpa chokladägg inför påsk. Men de kallas inte påskägg, utan gesture eggs – ”gestägg”. Nu har många användare publicerat en bild på erbjudandet på plattformen X och är oförstående till vad ett gestägg är, rapporterar The Telegraph.1
Flera är kritiska till beslutet att ta bort ordet påsk inför den största kristna högtiden. Tim Dieppe, som arbetar på den ideella organisationen Christian Concern, är en av dem.
– Jag är förvånad över att de undviker att nämna ordet påsk när det är den tiden på året, säger Dieppe till The Telegraph.
"Easter eggs symbolise the resurrection – just as Jesus rose again from the tomb, new life emerges from eggshells.
"Without the message of Easter there would be no reason for Easter eggs."https://t.co/ibLakfYEBn
— Tim Dieppe (@TDieppe) March 27, 2024
Men chokladföretaget menar att de har använt ordet påsk i sin marknadsföring i över 100 år, och att påståenden om motsatsen är felaktiga. Det hela rör sig om en enskild produkt som fått ett annat namn.
Inte första gången
Det är inte första gången som chokladföretaget får kritik för att inte referera till påsken i sin marknadsföring. År 2017 bytte välgörenhetsorganisationen National Trust namn på sin äggjakt, sponsrad av Cadbury, till ”Great British egg hunt”. Cadbury hävdade då att skälet var att de ville inkludera även icke-religiösa.
Uppdatering, 28 mars: BBC rapporterar att butiken nu har ändrat namnet från gesture eggs till Easter eggs i sin butik.
Noter
- https://www.telegraph.co.uk/news/2024/03/26/cadbury-accused-erasing-easter-chocolate-eggs-gesture/
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt