Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Nyheter

Varför är amerikanska bilar så stora?

Nya bilar som säljs i USA är nästan 20 procent tyngre än de i Europa, och många av dem är SUV:ar och pickuper. Foto: Mary Esch/TT/AP

USA har alltid förknippats med stora och törstiga bilar. Det här vill USA:s miljöskyddsmyndighet ändra på. Men frågan är om det går.

Av Johannes Stenlund | 12 mars 2024
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 1 min Skärmläsarvänlig
I korthet

Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.

Det sägs att det mesta är större i USA –  inte minst bilarna. Nu bekräftas det senare av färsk statistik, rapporterar The Economist.1 I genomsnitt är de amerikanska bilarna som säljs nästan 20 procent tyngre än de i Europa, och många av dem är så kallade SUV:ar och pickuper. Över hälften av alla nysålda fordon 2023 tillhörde den kategorin.

Att det ser ut på det viset har historiska orsaker. Efter 1970-talets oljekris bestämde sig den amerikanska regeringen för att införa regler för hur mycket bensin en bil fick dra, vilket tvingade tillverkarna att utveckla effektivare – men dyrare – motorer. Samtidigt undantogs större bilar, som SUV:ar, från regleringen, för att mindre företag beroende av transporter inte skulle drabbas. På så sätt ökade incitamentet att marknadsföra de bensinslukande SUV:arna.

Även elbilarna blir större

Men det här ”kryphålet”, som tidningen kallar det, kan nu vara på väg att täppas till. Environmental Protection Agency, USA:s miljöskyddsmyndighet, har aviserat tuffare regler även för större fordon. Förändringarna, som väntas senare i år, kommer sannolikt innebära stigande priser på större fordon, vilket ska göra det mer attraktivt att köpa elbilar. Samtidigt har också elbilarna ökat i storlek, så sannolikheten är stor att även framtidens bilar i USA tillhör modell större, skriver The Economist.

Läs hela dagens Cortado här.

Se noter Visa mindre

Noter

  1. https://www.economist.com/the-economist-explains/2024/03/11/why-american-cars-are-so-big

Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.