Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
I en timslång Youtubevideo som lades upp nyligen diskuterar Indiens transportminister Nitin Gadkari och influeraren Kamiya Jani alltifrån Gadkaris favoritmaträtter och resmål till det politiska arbetet. Men transportministern är inte den enda som dyker upp på plattformar på nätet. Flera i det styrande partiet Indiska folkpartiet (BJP) har börjat marknadsföra sig med hjälp av influerare. Nu har strategin blivit ännu viktigare inför valet i vår för att nå ut till unga väljare, rapporterar Financial Times.1
BJP har under det senaste året haft regelbundna möten med influerare på sociala medier. Även BJP:s informationsminister och utrikesminister har dykt upp på Youtube, vilket har resulterat i att vissa videor har visats upp till 8,7 miljoner gånger. Den här typen av marknadsföring anses vara verksam i Indien, som har flest prenumerationer på Youtube och Instagram i världen, och där två tredjedelar av befolkningen är under 35 år.
– Vi betraktar detta som en del av vårt arbete. Som parti försöker vi nå ut till fler väljare ända till slutet av valkampanjen, säger Punit Agarwal, talesperson för BJP.
Analytiker varnar för trenden
Men trenden oroar också vissa analytiker, som menar att det råder otillräcklig transparens om hur politiska partier får publicitet från influerare. Dessutom betonar de att det är svårt att veta när influerare har tagit emot pengar för att stödja politiker.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt