– Vi är trygga med att de undersökningar som vi har publicerat från Novus har varit bra. Det nya samarbetet handlar om att vi hittat ett nytt sätt att samarbeta inom Schibsted som vi tror mycket på, skriver Erik Hedtjärn, tillförordnad redaktionschef på SvD, i ett mejl till Kvartal.
När SvD inledde samarbetet med Novus presenterades det som en ”storsatsning på politik”. Nu avslutas det efter ett knappt år. Signalerna om att SvD avslutat samarbetet fanns redan tidigare. När Novus nyligen publicerade sin väljarbarometer för januari syntes ingenting i SvD. När Kvartal tidigare i veckan ställde frågor till SvD om detta har Erik Hedtjärn inte velat svara. Nu går tidningen alltså ut med att man bytt till Demoskop.
– Nu fick vi en möjlighet att tillsammans med Aftonbladet samarbeta med Demoskop. Att vi avslutar samarbetet med Novus är en konsekvens av det här nya samarbetet, svarar Erik Hedtjärn.
Kvartal har i flera artiklar granskat de metoder som Novus använder i sina väljarbarometrar. Granskningarna har bland annat visat att Novus fabricerat siffror i redovisningen av underlaget till väljarbarometrarna, något som fick tidigare samarbetspartnern SVT att korrigera i de metodbeskrivningar de publicerat. Även SvD har fått korrigera uppgifter i metodbeskrivningen efter Kvartals granskningar.
Att ni byter till Demoskop – har det något att göra med vad som framkommit i granskningen av Novus?
– Vi hittade ett nytt smart sätt att samarbeta inom Schibsted som är fördelaktigt för oss. Att söka den typen av samarbeten är en del av Schibsteds strategi. Vi avslutar samarbetet med Novus som en konsekvens av det, svarar Erik Hedtjärn.
Bröt ni ett kontrakt med Novus?
– Vi har valt att avluta samarbetet med Novus.
Du kan inte svara ja eller nej?
– Jag hänvisar till svaret ovan.
Kvartal har sökt Novus VD Torbjörn Sjöström för en kommentar men inte fått något svar.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt