Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
McDonald’s har missat sitt försäljningsmål för första gången på nästan fyra år. Enligt snabbmatskedjan beror det på bojkotter mot företaget i spåren av kriget i Gaza, rapporterar Financial Times.1
Försäljningstillväxten för det fjärde kvartalet slutade på 0,7 procent i Mellanöstern, Kina och Indien, vilket var långt under marknadens förväntning på 5,5 procent. Vd:n Chris Kempczinski säger att företaget upplever utmaningar på vissa marknader med stor andel muslimsk befolkning, som förutom Mellanöstern också inkluderar länder som Indonesien och Malaysia.
– Vi förväntar oss inte att se en betydande förbättring förrän det finns en lösning i Mellanöstern, säger han.
Donerade måltider till israeliska militären
Den pro-palestinska rörelsen Bojkott, desinvesteringar och sanktioner (BDS) hävdade förra året att McDonald’s var ”medskyldigt till israeliska grymheter mot palestinier”. Uttalandet gjordes efter att en israelisk McDonald’s-restaurang beslutat att donera tusentals gratis måltider till den israeliska militären. Därefter har allt fler människor i den muslimska världen tagit avstånd från företaget. Dessutom utlovade franchisetagare i bland annat Saudiarabien, Turkiet, Egypten och Förenade Arabemiraten miljontals dollar i bistånd till palestinier. Som svar på detta menade McDonald’s att de ”inte finansierar eller stödjer någon regering som är inblandad i kriget”.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt