Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
2005 stämde den amerikanska kafékedjan Starbucks ett kinesiskt företag som marknadsförde sina kaffedrycker under samma namn, fast med kinesiska tecken. Det var bara ett av många fall av copyrightstöld i Kina, där lokala företag ofta imiterade framgångsrika internationella kedjor utan att fråga.
Därefter har de kinesiska företagen blivit gradvis större – och nu är det de som utsätts för liknande intrång från andra länder, rapporterar Wall Street Journal.1 Luckin Coffee, som gick om Starbucks och blev Kinas största kafékedja, har stämt ett företag i Thailand för att ha stulit både namn och logotyp. I ett annat fall har Heytea, som säljer populära drycker och nyligen har expanderat till USA, fått konkurrens av ett företag i Singapore under namnet Heetea.
Fler företag i Kina försöker skydda varumärket
I branscher som gruvbrytning och tillverkning av solpaneler, där kinesiska företag har blivit världsledande, syns en liknande trend. Det märks också i statistiken när fler företag i Kina försöker skydda sina varumärken. Antalet varumärkesregistreringar i landet ökade trefaldigt mellan 2017 och 2022.
Noter
- https://www.wsj.com/world/china/chinese-companies-intellectual-property-law-66321130?mod=world_lead_pos2
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt