Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Nyheter

Kinesiska företag utsätts för varumärkesstöld

Kinas Luckin Coffee som gick om Starbucks och blev landets största kafékedja. Foto: Mark Schiefelbein/TT/AP.

Kinesiska företag var länge kända för att imitera globala varumärken. Nu råkar de själva ut för samma sak.

Av Johannes Stenlund | 5 februari 2024
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
ProfilLästid 1 min Skärmläsarvänlig
I korthet

Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.

2005 stämde den amerikanska kafékedjan Starbucks ett kinesiskt företag som marknadsförde sina kaffedrycker under samma namn, fast med kinesiska tecken. Det var bara ett av många fall av copyrightstöld i Kina, där lokala företag ofta imiterade framgångsrika internationella kedjor utan att fråga.

Därefter har de kinesiska företagen blivit gradvis större – och nu är det de som utsätts för liknande intrång från andra länder, rapporterar Wall Street Journal.1 Luckin Coffee, som gick om Starbucks och blev Kinas största kafékedja, har stämt ett företag i Thailand för att ha stulit både namn och logotyp. I ett annat fall har Heytea, som säljer populära drycker och nyligen har expanderat till USA, fått konkurrens av ett företag i Singapore under namnet Heetea.

Fler företag i Kina försöker skydda varumärket

I branscher som gruvbrytning och tillverkning av solpaneler, där kinesiska företag har blivit världsledande, syns en liknande trend. Det märks också i statistiken när fler företag i Kina försöker skydda sina varumärken. Antalet varumärkesregistreringar i landet ökade trefaldigt mellan 2017 och 2022.

Läs hela dagens Cortado här.

Se noter Visa mindre

Noter

  1. https://www.wsj.com/world/china/chinese-companies-intellectual-property-law-66321130?mod=world_lead_pos2

Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.