Sverige har lierat sig med utanförskapet

Publicerad

5 Jun 14:02

Lästid

6 Min

Illustration: Felice Larsson/Kvartal

Välfärdsstaten Sverige har underblåst utanförskapet i stället för att motarbeta det. På något annat sätt är det svårt att förstå hur utanförskapet har fått växa till sig i den omfattning som skett, skriver Widar Andersson.

Vad tycker du?

143

En av de riktigt stora nutids- och framtidsfrågorna är hur i hela friden det är möjligt att Sverige misslyckats så grovt med att bromsa utanförskapets tillväxt. Fortsätter utvecklingen i ungefär samma takt så står det inte på förrän Sverige tappar social, ekonomisk och demokratisk kraft. Utanförskap genererar helt andra värderingar än dem som bygger starka och trygga samhällen där man ger och tar med hyfsad tillit. Utanförskapets snabba växtkraft är en ödesfråga för Sverige som ett jämlikt, solidariskt och marknadsekonomiskt toppland. 

Vad tycker du?

143

Skribent

Relaterat innehåll

Taggar